Ga verder naar de inhoud

Onze voorspellingen voor digitale marketing in 2023

Een voorspelling voor het nieuwe jaar maken, dat is altijd speculeren (wie zag 2020 aankomen?). Wij waagden ons toch aan een berekende gok en verzamelden de 6 belangrijkste marketingtrends voor 2023.

Een nieuw jaar zonder goede voornemens? Dat kan niet. Daarom zal ons team zich de komende 12 maanden inzetten om de voorspellingen binnen Statik waar te maken.

*Stitch incoming*

TikTok boomt, ook in België

Een binnenkopper om mee te beginnen: TikTok blijft groeien, ook in ons land. In 2022 steeg het aantal TikTok-gebruikers in België tot 2,91 miljoen, met vooral gebruikers tussen 15 en 24 jaar. Ook de mogelijkheden om op TikTok te adverteren en er je doelgroep te bereiken breiden steeds uit.

Zoals bij elk sociaal netwerk is en blijft een kritische blik nodig. Recent werden vooral politici van het Europees en het Canadees parlement verplicht om TikTok van hun smartphones te verwijderen. De app krijgt ook kritiek omwille van hun beperkte sensibilisering rond minderjarige gebruikers. Met je organisatie aanwezig zijn op TikTok en content maken, is geen garantie op het bereiken én engageren van je doelgroep.

Wil je zeker zijn of Tiktok een nuttige toevoeging is aan je communicatie én wil je dat volgens de ethische regels doen waar wij ook alle aandacht aan schenken? Laat ons iets weten en dan nemen we er samen een kijkje naar.

Ons goed voornemen voor 2023? Volop experimenteren met TikTok, maar zeker ook vinger aan de pols houden bij alle ontwikkelingen rond het platform op vlak van privacy, GDPR en leeftijdsgrenzen.

Voorbeeld samenwerking Average Rob voor Boerentrots

Alle ogen op de content creators

De focus verschuift in 2023 naar content creators: meer authentieke content, ruimte voor creativiteit, samenwerkingen… Daar kan je toch alleen maar fan van zijn?

Nano-influencers (met een kleiner publiek, tussen 1.000 tot 10.000 volgers) hebben vaak een geëngageerder publiek. Zij vormen zo een goede match om mee samen te werken en hun volgers te bereiken. Ook je collega’s of niche-experts kunnen prima aan de slag als content creator.

Ons goed voornemen voor 2023? Onze klanten (nog) meer handvatten aanreiken op vlak van contentcreatie.

(Korte) content is king

We kunnen er niet om heen dat short form content, en dan vooral video, het steeds beter doet. Korte video’s met een duidelijke, eenvoudige boodschap of educatieve filmpjes (denk bijvoorbeeld aan tutorials), daar draait het om in 2023.

Voor veel organisaties zijn video’s lastig, want de creatie ervan is tijdrovend en vaak duur. Bovendien slinken in onzekere tijden de budgetten in veel marketing- en communicatieteams. Gelukkig kan je ook met beperkte middelen heel wat kanten uit: denk aan reels gemaakt met een smartphone, foto’s of video’s ingestuurd door je volgers (user generated content)... Zolang je inhoudelijk relevant blijft, mag de vorm misschien iets minder gepolijst.

Podcasts zijn ook een mooi voorbeeld van content die je voor een klein budget kan ontwikkelen. Ze werden de voorbije 2 jaar steeds meer mainstream in België en kregen eind 2022 zelfs een plekje in Humo’s Pop Poll. Een podcast is het ideale platvorm voor storytelling — dat bewijzen we graag met Schoon Schip, de podcast van Statik.

Ons goed voornemen voor 2023? Meer podcasts opnemen en video’s maken voor Instagram en TikTok. Ontdek hieronder alvast onze favoriete podcastafleveringen.

Focus op inclusie en duurzaamheid

Duurzaamheid zit diep vervlochten in het DNA van Statik. (Las je ons duurzaamheidsverslag al?) Aangenaam verrast dus dat steeds meer organisaties hun duurzame verhaal onder de loep nemen en een positieve impact nastreven. Al blijkt het niet altijd gemakkelijk om daarover te communiceren. De recente greenpaper van BAM geeft daarover deze tips:

Wees eerlijk én geef context. Verandering is een proces en het is oké om fouten te maken. Als je er maar uit leert.

Ons goed voornemen voor 2023? Verder blijven communiceren over onze inspanningen én de moeilijkheden die we tegenkomen.

Privacybescherming en cookieloze toekomst

Vijf jaar na de deadline van de algemene invoering van de GDPR, blijft privacybescherming een belangrijk begrip. In 2020 kondigde Google aan dat het de ondersteuning van third party cookies zou uitfaseren binnen Google Chrome tegen 2023. Zo’n cookies zijn afkomstig van een 'derde partij' — ofwel een ander platform dan je eigen website. De Facebook Pixel is daarvan een mooi voorbeeld. Zonder third party cookies wordt het bijvoorbeeld onmogelijk om bezoekers van je website te retargeten met social media ads.

Intussen is de uitfasering uitgesteld tot 2024, maar de jacht op first party data is wél al geopend. Marketeers zijn volop op zoek naar manieren om data van hun doelgroep te verzamelen, met bijvoorbeeld meer en meer logins en betaalmuren tot gevolg.

Vragen over privacy en het verzamelen van data spelen ook een grote rol in de keuzes die organisaties maken voor hun website analytics. Nu Google Analytics Universal vervangen wordt door Google Analytics 4, is het een ideaal moment om een overstap naar een ander platform, zoals Matomo, te overwegen.

Ons goed voornemen voor 2023? Onze klanten (pro)actief blijven adviseren over alle evoluties op vlak van privacy en cookies.

Data slimmer inzetten

Data zonder strategie is ook maar data. Ook zonder cookies kan je heel wat data verzamelen, maar hoe vind je je weg in die veelheid aan informatie?

Ons advies is altijd om te starten met een degelijk meetplan:

  1. Definieer je doelstellingen: wat wil je bereiken?

  2. Bepaal je Key Performance Indicators (KPI): op basis van welke parameters ga je je succes bepalen?

  3. Zet targets: deel je doelstellingen op in meetbare (en haalbare) tussendoelen die je in een cijfer uitdrukt.

  4. Kies de juiste metrics: welke data gaat je exact vertellen of je je target hebt gehaald? Dat kan bv. het aantal bezoekers op een landingspagina zijn.

Et voilà, je hebt een plan. Dat helpt je om je niet te verliezen in de data, maar gericht te meten en actie te ondernemen waar het telt.

Ons goed voornemen voor 2023? Dashboards blijven ontwikkelen die onze klanten (en onszelf) inzicht geven in wat belangrijk is voor hun organisatie.

Vragen over digitale marketing?

Wil je met ons sparren over je strategie in 2023? Zin om aan de slag te gaan met nieuwe content, TikTok of je data? Aarzel niet om ons te contacteren.

Digitale marketingstrateeg

Wie is Jill?

Als digitale marketingstrateeg heeft Jill van haar reflex om altijd de waarom-vraag te stellen haar beroep gemaakt. Zo heeft ze al heel wat ervaring opgebouwd in digitale communicatie en content marketing binnen verschillende sectoren. Ze werkte al voor klanten als Boerentrots, Djapo, Mobiel 21, Pulso, EDU-tech, Levuur en Vlaamse Kunstcollectie.

Volgende blogpost

De 6 key takeaways van 'Digital sustainability as a catalyst for positive impact'

17 oktober 2022

We sloegen de handen in elkaar met het Londense Wholegrain Digital en LittleBigThings om een inpiratienamiddag over digitale duurzaamheid te organiseren. Dit zijn de zes belangrijkste inzichten die we daaruit meenemen.