Ga verder naar de inhoud

Podcast special: Starten met digital storytelling

In deze korte podcast delen we 5 tips om te starten met digital storytelling. We richten de spotlight daarbij bewust op de kunst-, cultuur- en erfgoedsector. Waarom? We werken bij Statik vaak samen met cultuurorganisaties en - we weten het allemaal - die sector heeft anno 2022 méér dan ooit nood aan pakkende storytelling om expo’s, kunstwerken, belevingen, noem maar op in de kijker te zetten en zo burgers opnieuw op de been te krijgen.

Achter de microfoon

Onze digital marketeer Tim-Oliver is onze vertrouwde gastheer van dienst en hij haalt er deze keer drie collega's bij om de ins en outs van storytelling toe te lichten aan de hand van voorbeelden. De eerste is Annelies, zij is strateeg en marketeer bij Statik, Lana is performance marketeer en Pieter Jelle is oprichter van Statik en een echte verhalenverteller.

Topics in deze aflevering

First things first: wat is storytelling?

Tip 1: Vertel je verhaal

  • Vertel je verhaal. Er zijn al-tijd verhalen. Over de ontstaansgeschiedenis, de maker, de perceptie…
  • Audiogidsen zijn bij tentoonstellingen vaak de go-to vorm om verhalen te vertellen, al doen ze vaak véél te weinig aan storytelling.
  • Wat dacht je van een bekende stem casten? Zoals Wouter Deprez in de comedy audioguide van Het Gravensteen in Gent.

Tip 2: Zet in op beleving

Tip 3: Verspreid je verhaal via meerdere kanalen

  • Laat toeschouwers zelf kiezen op welke manier ze in jouw verhaal willen duiken. Een digitaal platform, interactieve website, sociale media, podcasts … the sky is the limit.
  • Het Leuvense KNAL Festival zette in op een lichtspektakel, podcasts, social media inflluencers ... zodat de oerknaltheorie met een bang tot bij het publiek kwam.

Tip 4: Maak personalisatie mogelijk

Dit kan je op verschillende manieren bekijken:

  • Laat de ontvanger kiezen hoe die het verhaal wil ontdekken. Zo kunnen bezoekers van de St-Pauls cathedral in Londen kiezen tussen een quiz, audiogids, video...
  • Heb je al gehoord van Instanovels? De New York Public Library liet klassieke verhalen op de jonge doelgroep los in dit aangepast format.
  • Je kan de toeschouwer ook zélf content laten maken die je kan doordelen. Oostende heeft het begrepen met een Tiktoktours langs erfgoed. Kortom, een zee aan mogelijkheden!

Tip 5: Durf te falen

  • Clichés zoals "repeteren doet leren" en "schrijven is schrappen" bestaan voor een reden. Niemand verwacht dat je, wanneer je start met digital storytelling meteen een perfect resultaat aflevert.
  • Vraag feedback, stuur bij, wees niet bang om het proces zelf te tonen, en je zal zien dat de mooiste verhalen op den duur ook zichzelf verspreiden.

Wat heb je nodig om te starten met digital storytelling?

Met een eenvoudige smartphone camera kom je al een heel eind. Wil je toch graag investeren? Een degelijke microfoon (of twee als je interviews wil afnemen) zorgt meteen voor een professionele audiokwaliteit. Meer is er niet nodig om aan de slag te gaan met digitale storytelling. Veel succes!

Op zoek naar meer luisterplezier?

Benieuwd naar andere podcasts die Statik opnam? In 'Schoon Schip' zoomen dieper in op de verschillende aspecten van duurzaam ondernemen.

Volgende blogpost

Frontend developer Stijn: “Ik krijg enorm veel creatieve vrijheid."

12 januari 2022 | Stijn

Stijn leeft zich al zes jaar bij ons uit als frontend developer. Wat dat inhoudt? “Ik stop de voorkant van een website in een mooi jasje. Een designer ontwerpt een website en ik zet het om in wat je ziet op je smartphone of in je browser.” Zijn twee favoriete projecten gingen net live: de website van Pleegzorg en Het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF).