Ga verder naar de inhoud

De 6 key takeaways van 'Digital sustainability as a catalyst for positive impact'

Bij Statik geloven we dat partnerschappen een effectieve manier zijn om onze positieve impact op de maatschappij te versterken. Daarom sloegen we maar al te graag de handen in elkaar met het Londense Wholegrain Digital en LittleBigThings voor een inpiratienamiddag over digitale duurzaamheid.

Het werd een namiddag met straffe sprekers en heel wat goede babbels met gelijkgestemden. We willen graag iedereen bedanken die er bij was om er zo'n interessante dag van te maken. Voor wie het gemist heeft, zetten we graag de topinzichten nog even op een rijtje.

Robin Ibens (Shaved Monkey)

We moeten het systeem veranderen

Robin van het Leuvense Shaved Monkey is al jaren in de ban van duurzame gedragsverandering. De paradox is dat om een echte duurzame shift te maken, we niet eerst onszelf maar wel het systeem moeten veranderen. Te veel op individueel vlak naar gedrag kijken, zorgt ervoor dat we the bigger picture uit het oog verliezen. We weten allemaal dat we moeten veranderen. Maar het systeem waarin we leven is zo veel groter dan onszelf, en daarmee moeten we beginnen.

Succesvolle gedragsverandering op maatschappelijk niveau gebeurt daarom niet toevallig vaak na een periode van crisis. Denk maar aan covid-19 of hoe we door de energiecrisis massaal switchen naar alternatieve oplossingen.

Tom Greenwood (Wholegrain Digital)

Iedereen wint bij een klimaatvriendelijke website

Tom Greenwood is al jaren voorvechter van 'Sustainable Web Design'. Toen Wholegrain Digital B Corp wilde worden, botsten ze op de vraag hoe de klimaatimpact van hun producten meetbaar te maken. Uiteindelijk leidde dit tot de ontwikkeling van hun Website Carbon Calculator.

Zero emissies bestaat niet. Ook niet voor het internet. Het internet is vervuilender dan het wereldwijde vliegverkeer.

De missie van Wholegrain is om met de carbon calculator mensen bewust te maken van het verbruik van een website. En ze willen niet alleen de websites die ze zelf bouwen optimaliseren om een zo laag mogelijke CO2-uitstoot te bekomen, maar alle websites. Op dit moment is minder dan 0,5 gram CO2 uitstoot per paginaweergave het streefgetal. En met 0,14 gram uitstoot per paginaweergave geeft deze blogpost alvast het goede voorbeeld.

Waarom je als web agency of als website-eigenaar het beperken van CO2-uitstoot belangrijk zou moeten vinden? Een 'low carbon' website is niet alleen beter voor het milieu, maar is ook sneller, toegankelijker en inclusiever. En zelfs goedkoper aangezien je minder hostingcapaciteit verbruikt en enkel voor de tools/trackers betaalt die je echt nodig hebt. Kortom: iedereen wint.

Linde Verheyden & Eefje Vanderlinden (BNP Paribas Fortis/ DigitAll)

46% van de Belgen wordt digitaal uitgesloten

Eefje en Linde drukten ons meteen met de neus op de feiten. We kennen allemaal minstens iemand die zich digitaal uitgesloten voelt. Volgens de meest recente cijfers van de barometer digitale inclusie van de Koning Boudewijnstichting geeft één op de twee Belgen tussen 18 en 67 jaar aan niet over de nodige digitale skills te beschikken. Het gaat dus allang niet meer om de ouderen die niet zijn opgegroeid met technologie. En de cijfers stijgen. Covid-19 deed veel mensen beseffen dat ze achterstand hebben op digitaal vlak.

Initiatieven als DigitAll die meer awareness rond dit thema proberen creëren zijn dus nodig. Via het DigitalAll charter kunnen bedrijven en organisaties een engagement aangaan om de producten die ze ontwikkelen zo digitaal inclusief mogelijk te maken. En binnenkort lanceren ze een nieuwe tool (die momenteel wordt gebouwd door Statik) waarin je als organisatie je nieuwe product kan testen op zaken zoals toegankelijkheid, eenvoudige taal, privacy en data... Je ontvangt nadien een eindrapport met praktische tips en tricks om je product inclusiever te maken.

Ines Vanlangendonck (Kamon)

Een developer kan wel degelijk de wereld redden

Als developer kan je er bewust voor kiezen van welk systeem je deel wilt uitmaken. Je kan kiezen voor systemen of organisaties met een goed businessmodel. Op vlak van mens én milieu. Naast voor de juiste klanten kiezen, kan je als ontwikkelaar maximaal inzetten op een lange levensduur en herbruikbaarheid zoveel mogelijk integreren tijdens het ontwikkelproces.

Pieter Jelle De Brue (Statik)

Start nu met één kleine actie die een verschil kan maken

Onze Pieter Jelle gaf 9 concrete tips om een duurzame communicatiestrategie te hanteren. Van het beperken van de data die je trackt, over het hanteren van eenvoudige taal op maat van je doelpubliek tot het aangaan van juiste partnerschappen. Er is geen duidelijke blueprint wat digitale duurzaamheid betekent en hoe je hieraan kan voldoen. Als organisatie moet je dus zelf stappen durven zetten en een eigen roadmap uittekenen.

Op het einde van zijn talk vroeg Pieter Jelle dan ook aan het publiek om zich voor één actiepunt te engageren. Want nu ergens mee beginnen, hoe klein ook, is altijd een stap in de juiste richting.

Er is nog geen duidelijk stappenplan om 'perfect' digitaal te verduurzamen. Het allerbelangrijkste is dat je als organisatie stappen zet. Hoe klein ook.

Tom Domen (Ecover)

Duurzaam innoveren is durven falen

Ecover probeert al enkele jaren een 'refillution' waar te maken. Om de afvalberg te verminderen willen ze hun gebruikers aansporen de lege flessen bij te vullen in plaats van weg te gooien. En dat gaat met vallen en opstaan. Een aantal experimenten met hervulmachines in supermarkten bleken te duur of onvoldoende eenvoudig om te bedienen voor gebruikers en winkelpersoneel. Ondertussen zijn ze hun herbruikmodel van 'refill' aan het passen naar 'prefill' waarbij je een fles koopt met waarborg, die leeg terug brengt en in ruil een nieuwe gevulde fles krijgt. Statiegeld zeg maar. Door in te haken op een systeem dat al gekend is van andere producten, kan je het gemak van een fles weggooien in vraag stellen. Sowieso gaan we als maatschappij gemak moeten afzetten tegenover de maatschappelijke kost van klimaatproblemen.

De conclusie? Om gebruikers te overtuigen om een shift te maken is er maar een weg: durven. En daar hoort ook durven falen bij. En dat geldt zeker op vlak van technologie. Het creëren van een digitaal duurzaam ecosysteem dat aan de noden van je gebruikers voldoet en tegelijk budgettair haalbaar is, is een enorme uitdaging. Maar wel een die elke organisatie moet durven aangaan.

Wil je het ook eens hebben over je digitale duurzaamheid?

Vragen of suggesties over digitaal verduurzamen? Getriggerd om de Website Carbon Calculator eens los te laten op jouw website(s)?

Volgende blogpost

Werken voor cultuurorganisaties, dat is echt kunst!

03 augustus 2022 | Annelies

Bij Statik zijn we er trots op dat we voor heel wat organisaties mogen werken in de brede kunst-, erfgoed- en cultuursector. Ondertussen zetten we al jaren ons beste beentje voor om bezoekers van cultuurorganisaties een feilloze online ervaring voor te schotelen.