Ga verder naar de inhoud

Schoon Schip ep. 03: Duurzame marketing met Wannes Van Giel van bigtrees

Duurzame marketing, positieve gedragsverandering, greenwashing ... je komt er alles over te weten in deze derde aflevering van Schoon Schip.

Deze week te gast

We praten over duurzame gedragsverandering met Wannes Van Giel, bezieler van het Gentse marketingbureau bigtrees en onze Statik-collega Annelies, online strateeg met een straffe marketing achtergrond. Zij laten hun licht schijnen over marketing in deze episode!

Niet te missen topics in deze episode:

  • Wannes zoomt in op de baseline van bigtrees: ‘Make good things grow’. “We geloven dat de enige mogelijke economie van de toekomst een duurzame economie is”, klinkt het overtuigd.
  • Die missie koesterde hij al in z’n jeugdjaren. Wannes: “Ik was als kind de lelijke versie van Anuna De Wever en ging mezelf vastketenen bij McDonalds uit protest”.
  • Annelies legt uit hoe Statik evolueerde van een webbureau dat websites bouwt tot een online agency dat groeiondersteuning biedt in de brede betekenis.
  • Wannes maakt zich sterk dat sensibiliseringscampagnes overbodig zijn. “Sensibilisering is er al in de maatschappij. Wat je nodig hebt is gedragsverandering. Je moet mensen helpen om hun gedrag in overeenstemming te brengen met hun duurzame intenties die er al zijn.
  • Hij laat dure termen zoals ‘hyperbolic discounting’ vallen wat betekent dat we als consument altijd een voordeel op korte termijn (bv. vlucht naar Bali) verkiezen boven een onzeker nadeel op langere termijn (bv. meer overstromingen).
  • Wannes en Annelies zijn het eens over het feit dat ‘duurzaamheid’ an sich geen aankoopmotivatie is. Annelies: “We evolueren hopelijk naar een samenleving waarin ‘duurzaamheid’ de normaalste zaak van de wereld is. Waarom zou je dan nog duurzaam als verkoopargument gebruiken?

We evolueren hopelijk naar een samenleving waarin ‘duurzaamheid’ de normaalste zaak van de wereld is. Waarom zou je dan nog duurzaam als verkoopargument gebruiken?

  • Een van Wannes credo’s is “de markt breekt altijd langs boven open”. Kijk maar naar de elektrische auto’s van Tesla.
  • Annelies raadt aan om aan de slag te gaan met segmentering en targeting. Hoe beter je je doelgroep aanspreekt, hoe relevanter je wordt. “Je moet mensen een oplossing presenteren op een moment dat ze nog niet beseffen dat ze er nood aan hebben”.
  • Opmerkelijk: zowel Annelies als Wannes maken zich nauwelijks zorgen om greenwashing. Net omdat duurzaamheid an sich geen USP is. Al vindt Wannes onderliggende drijfveren zeer belangrijk, zo kijkt hij heel anders naar oliebedrijf Total dan Shell.
  • Kies je als KMO voor klanten met een gelijke mindset? Of ga je net voor bedrijven waar je duurzame impact kan maken? Een gloeiend interessante vraag waarbij Annelies vooral het belang van een menselijke aanpak benadrukt.
  • Annelies: “Ik wil met Statik actief aantonen dat je duurzaam ondernemen perfect kan aanpakken op een niet-geitenwollen-sokken-manier!”
  • Wannes besluit deze episode met de bigtrees missie: “Ik wil bedrijven laten zien dat ze niet hun negatieve impact moeten mitigeren, maar dat je kan transformeren naar een positive impact company met duurzaamheid tot grondstof.”

Geen enkele aflevering missen?

Abonneer je dan nu op 'Schoon schip' via Spotify of één van de gekende Podcastapps op Android & ios.

Shownotes

Wat we vermeld hebben in deze episode:

Nood aan een duurzame marketingstrategie?

We denken graag mee na over hoe we die positieve gedragsverandering kunnen bekomen.

Volgende blogpost

Hoe Statik zich inzet voor gezondheid, welzijn en inclusie

14 december 2020 | Stephanie

Bij Statik dragen we gezondheid en welzijn hoog in het vaandel. Ontdek hoe wij fysieke gezondheid, mentaal welzijn en inclusie proberen uitdragen in onze dagelijkse werking en projecten.