Slaat bij het woord ‘duurzaamheidsverslag’ meteen de angst toe dat je je moet verdiepen in cijfertabellen of opiniestukken over smeltende ijskappen? Relax, duurzaamheidscommunicatie kan ook op een zeer laagdrempelige en efficiënte manier impact creëren. Meer nog: het helpt je organisatie vooruit op ecologisch, economisch en menselijk vlak. Wij zetten je graag mee klaar in de startblokken.

Waarom heb je een duurzaamheidsverslag nodig?

Een duurzaamheidsverslag geeft een inkijk in het reilen en zeilen van jouw bedrijf op vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat zorgt voor betrokkenheid bij werknemers, klanten en leveranciers. Bovendien onderscheid je jezelf ermee als organisatie. Je zal merken dat spontane sollicitaties de hoogte in schieten.

We horen je denken: “Ik wil wel een duurzaamheidsverslag, maar ben ik wel duurzaam genoeg?”. Puur door jezelf die vraag te stellen, is de eerste stap gezet. (Vuistje!) Duurzaamheidscommunicatie draait in eerste instantie om zelfreflectie: wat doe je al? Wat kan er beter? Wat zijn concrete doelen voor de toekomst? Hierop inzoomen, dit neerschrijven en delen, activeert de verantwoordelijkheidszin van het bedrijf om ermee aan de slag te gaan. Een self fulfilling prophecy van de schoonste soort.

First things first

Enkele stappen om jezelf klaar te stomen voor een duurzaamheidsverslag:

  1. Reflecteer: Wat zijn de acties die jouw organisatie onderneemt? Denk gerust aan kleine stappen zoals zonnepanelen, een paperless office policy, kraantjeswater in plaats van plastic flesjes … Of sta je al een stuk verder en neem je deel aan het VCDO? Heb je een duidelijke duurzaamheidsstrategie met doelstellingen? …
  2. Verzamel content: Met welke verhalen, cijfers, acties … uit jouw organisatie kan je je inspanningen staven en anderen inspireren?
  3. Begin: Het beste moment om te starten is nu. Wees transparant en stel realistische doelen. Van zodra dat eerste duurzaamheidsverslag klaar is, heb je een ijkpunt om de volgende jaren jouw duurzaamheidsacties aan af te toetsen.
  4. Kies voor digitaal: Je hoeft jouw duurzaamheidsverslag niet op papier te publiceren. Een online versie met groene hosting is milieuvriendelijker en kan je instant updaten wanneer je vooruitgang boekt. Valt ‘t op dat we een voorliefde hebben voor digitaal?
Waarom elk bedrijf baat heeft bij een duurzaamheidsverslag
Digitaal duurzaamheidsverslag Statik 2020
Waarom elk bedrijf baat heeft bij een duurzaamheidsverslag
Een van de SDG doelstellingen Statik

Hoe kan Statik helpen?

Bij Statik staat duurzaam ondernemen torenhoog in onze prioriteitenlijst. Je leest er alles over in ons duurzaamheidsverslag. We willen zelf ons steentje bijdragen en tegelijkertijd anderen helpen in hun proces richting impactvolle bedrijfsvoering. Daarom helpen we je graag op weg met jouw (allereerste?) digitaal duurzaamheidsverslag.

Hoe?

  • Straffe storytelling: Door middel van gesprekken en korte interviews bundelen we alle duurzame acties en boeiende verhalen die leven binnen jouw organisatie. We zetten ze om in content die inspireert, motiveert en activeert.
  • Zero stress: We bewaken de tijdslijn en inhoud van jouw duurzaamheidsverslag om je zo te ontzorgen. Herinner je: een duurzaamheidsverslag uitwerken kan ook écht een fijn project zijn!
  • Digital first: We bouwen een online duurzaamheidsverslag dat eenvoudig navigeert en qua look en feel perfect bij jouw organisatie past. Wil je zelf copy, foto's of cijfers kunnen ingeven? No problem.

Kortom, we ondersteunen je graag met de juiste portie kennis, tools en aanstekelijk enthousiasme om jouw duurzame verhaal vorm te geven. Zo kan ook jouw organisatie anderen inspireren richting positieve impact!

Wil jij een inspirerend en activerend duurzaamheidsverslag?

We verdiepen ons graag in jouw organisatie.

Daphne

Wie is Daphne?

Duurzaamheidscoördinator
Duurzaamheidscoördinator Daphne drukt haar stempel op onze maatschappelijke impact met duurzame acties en betekenisvolle partnerschappen, afgewerkt met sterke communicatie.