Waarom elk bedrijf baat heeft bij een duurzaamheidsverslag
Slaat bij het woord ‘duurzaamheidsverslag’ meteen de angst toe dat je je moet verdiepen in cijfertabellen of opiniestukken over smeltende ijskappen? Relax, duurzaamheidscommunicatie kan ook op een zeer laagdrempelige en efficiënte manier impact creëren. Meer nog: het helpt je organisatie vooruit op ecologisch, economisch en menselijk vlak. Wij zetten je graag mee klaar in de startblokken.
Waarom heb je een duurzaamheidsverslag nodig?
Een duurzaamheidsverslag geeft een inkijk in het reilen en zeilen van jouw bedrijf op vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat zorgt voor betrokkenheid bij werknemers, klanten en leveranciers. Bovendien onderscheid je jezelf ermee als organisatie. Je zal merken dat spontane sollicitaties de hoogte in schieten.
We horen je denken: “Ik wil wel een duurzaamheidsverslag, maar ben ik wel duurzaam genoeg?”. Puur door jezelf die vraag te stellen, is de eerste stap gezet. (Vuistje!) Duurzaamheidscommunicatie draait in eerste instantie om zelfreflectie: wat doe je al? Wat kan er beter? Wat zijn concrete doelen voor de toekomst? Hierop inzoomen, dit neerschrijven en delen, activeert de verantwoordelijkheidszin van het bedrijf om ermee aan de slag te gaan. Een self fulfilling prophecy van de schoonste soort.
First things first
Enkele stappen om jezelf klaar te stomen voor een duurzaamheidsverslag:
- Reflecteer: Wat zijn de acties die jouw organisatie onderneemt? Denk gerust aan kleine stappen zoals zonnepanelen, een paperless office policy, kraantjeswater in plaats van plastic flesjes … Of sta je al een stuk verder en neem je deel aan het VCDO? Heb je een duidelijke duurzaamheidsstrategie met doelstellingen? …
- Verzamel content: Met welke verhalen, cijfers, acties … uit jouw organisatie kan je je inspanningen staven en anderen inspireren?
- Begin: Het beste moment om te starten is nu. Wees transparant en stel realistische doelen. Van zodra dat eerste duurzaamheidsverslag klaar is, heb je een ijkpunt om de volgende jaren jouw duurzaamheidsacties aan af te toetsen.
- Kies voor digitaal: Je hoeft jouw duurzaamheidsverslag niet op papier te publiceren. Een online versie met groene hosting is milieuvriendelijker en kan je instant updaten wanneer je vooruitgang boekt. Valt ‘t op dat we een voorliefde hebben voor digitaal?
Waarom Statik?
Bij Statik staat duurzaam ondernemen torenhoog in onze prioriteitenlijst. Je leest er alles over in ons duurzaamheidsverslag.
Zo werden we in 2020 klimaatneutraal en mogen we onszelf sinds 2021 een B Corp noemen, een internationale duurzaamheidslabel voor organisaties die bewust de balans bewaken tussen winst en positieve impact.
Statik is klimaatneutraal
Statik mag zich een B Corp noemen
Onze aanpak
We kijken ernaar uit om anderen te begeleiden in hun proces richting impactvolle bedrijfsvoering. Daarom helpen we je graag op weg met jouw (allereerste?) digitaal duurzaamheidsverslag.
Hoe?
- Straffe storytelling: Door middel van gesprekken en korte interviews bundelen we alle duurzame acties en boeiende verhalen die leven binnen jouw organisatie. We zetten ze om in content die inspireert, motiveert en activeert.
- Zero stress: We bewaken de tijdslijn en inhoud van jouw duurzaamheidsverslag om je zo te ontzorgen. Herinner je: een duurzaamheidsverslag uitwerken kan ook écht een fijn project zijn!
- Digital first: We bouwen een online duurzaamheidsverslag dat eenvoudig navigeert en qua look en feel perfect bij jouw organisatie past. Wil je zelf copy, foto's of cijfers kunnen ingeven? No problem.
Kortom, we ondersteunen je graag met de juiste portie kennis, tools en aanstekelijk enthousiasme om jouw duurzame verhaal vorm te geven. Zo kan ook jouw organisatie anderen inspireren richting positieve impact!
Welk pakket?
|
Sustainable story platform
|
Sustainable story kickstart
|
Sustainable story boost
|
---|---|---|---|
Wat doen we?
|
We creëren een digitale omgeving waarmee je zelf je digitaal duurzaamheidsverslag kan publiceren.
|
Sustainable story platform
+ We schrijven mee aan jouw duurzaamheidsverhaal.
|
Sustainable story kickstart + We maken jouw duurzaamheidsverhaal volledig meetbaar en marketing-proof.
|
Sustainable story platform
Sustainable story kickstart
Sustainable story boost
Wil jij een inspirerend en activerend duurzaamheidsverslag?
We verdiepen ons graag in jouw organisatie.
Wie is Daphne?
Volgende blogpost
Schoon Schip ep. 05: Generatie Z op het werk
Op welke manier kijkt Gen Z naar de toekomst van werk? In deze podcast aflevering zoomen we in op werkgeluk via thema's zoals flexibiliteit, vrijwilligerswerk, sociale media en de heersende hustle cultuur.