Ga verder naar de inhoud

Matomo, GDPR-proof analytics voor jouw organisatie

De intrede van de GDPR-wetgeving betekende een nieuwe, lees strengere, manier van omgaan met persoonsgegevens. Op vlak van cookiegebruik vormde dit een ommekeer, waardoor veel bedrijven overbleven met gaten in hun websitestatistieken. Zogenaamde ‘cookieloze’ tools, zoals Matomo, bieden hier een oplossing voor.

Wat is Matomo?

Het open source softwarepakket Matomo, vroeger bekend als Piwik, is een tool die het mogelijk maakt om de bezoekersstatistieken van je website in kaart te brengen. Zo kan je met Matomo volledig cookieless te werk gaan en heel bewust omgaan met de gegevens van je bezoekers.

Waarom kiezen voor Matomo?

Eigen aan Matomo is dat je als gebruiker volledige controle hebt over de gegevens die verzameld worden. Die gegevens komen dan terecht in een database op je eigen server of de cloudserver van Matomo, waartegen Google Analytics volledige controle behoudt over de verzamelde gegevens van je website.

Dankzij deze volledige controle over je gegevens, en de anonimisering ervan, vormt Matomo de ideale tool voor publieke organisaties en overheidsdiensten wiens gegevens niet zichtbaar mogen zijn voor externe partijen.

Daarnaast geeft Matomo je data “raw” weer. Er is dus geen sprake van data sampling, omdat dit je een vervormd beeld zou kunnen geven van je resultaten.

Voorbeeld van een bezoekersrapport in Matomo met testdata

Niets dan voordelen

Wat maakt van Matomo een waardige concurrent voor tools zoals Google Analytics, vraag je?

Gebruiksvriendelijkheid

Matomo heeft een zeer intuïtieve interface die makkelijk te vergelijken valt met die van Google Analytics. Daarnaast geeft het je de mogelijkheid om gepersonaliseerde dashboards op te maken die het aflezen van je resultaten nog makkelijker maakt.

Ook biedt Matomo een reeks aan support-mogelijkheden aan. Als gebruiker van de gratis versie, Matomo On-Premise, kan je terecht op de community met FAQ’s, informatie over plugins en bugs, nieuwe updates en meer. Daarnaast kan je steeds kiezen voor een betalend service-abonnement, zo zit e-mail support inbegrepen in het premium Matomo Cloud-pakket.

Volledige controle over je data

Bij het Matomo On-Premise pakket, sla je alle verzamelde gegevens op je eigen server op. Zo komt deze data niet in handen van derden terecht. Daarnaast ben je ongelimiteerd in zaken als het aantal gemeten bezoeken, doelen of transacties, in tegenstelling tot andere analytische tools waar je moet opleggen vanaf een bepaald aantal acties. Je bent maar zover beperkt in mate van je eigen server.

Perfectie bestaat niet

Ondanks al deze voordelen, zijn er zaken waarin andere tools toch nog de bovenhand nemen op Matomo.

Matomo On-Premise moet je zelf hosten, en zoals we eerder al aanhaalden, ben je enkel gelimiteerd naarmate je eigen server. Dat betekent dat je server voldoende groot moet zijn om al deze data op te kunnen slaan, en een uitgebreid hostingpakket kan zo al gauw prijzig worden.

Dit wil ook zeggen dat wanneer er iets misloopt met je hosting of server, je geen data meer zal kunnen ontvangen. De opzet van Matomo op je eigen hosting is dan ook heel wat technischer in tegenstelling tot tools waar je data extern verzameld wordt, zoals bij Google Analytics.

Daarnaast is het heel wat complexer om data van vaak gebruikte tools, zoals Google Ads of Tag Manager, te meten in Matomo. Dit is ook enkel mogelijk voor gebruikers van het Matomo Cloud-pakket, net zoals een heleboel andere premium functionaliteiten. Matomo On-Premise is zo veel beperkter dan de gratis versie van Google Analytics, waar gebruikers wel gebruik kunnen maken van de meeste functionaliteiten.

In de wolken met Matomo Cloud

Matomo biedt haar gebruikers twee versies van de tool aan: On-Premise & Cloud hosting. Het On-Premise pakket van Matomo is beperkt in functionaliteiten en, als je de kost van je eigen hosting meetelt, ook niet gratis. Daarentegen is het Cloud-pakket van Matomo wel veel voordeliger dan andere premium aanbieders met prijzen vanaf €19 per maand.

We lijsten hieronder de belangrijkste kenmerken van het Matomo Cloud hosting pakket op:

  • Verzamelde data wordt op Europese servers van Matomo opgeslagen
  • Eenvoudige opzet dankzij externe servers
  • Gratis e-mail support van Matomo experts
  • Data wordt standaard 24 maanden opgeslagen op de servers
  • Mogelijkheid om Google Ads te integreren
  • Toegang tot groot aantal functionaliteiten

Functionaliteiten in overvloed

Op vlak van functionaliteiten kan Matomo alles wat andere tools kunnen en meer. Zo kan je zelfs data van Google Analytics importeren naar Matomo. Maar het merendeel van deze functionaliteiten is enkel beschikbaar als onderdeel van het Cloud hosting pakket.

De optie om met heatmaps, A/B-testing, funnels, SEO-insights en een eigen tag manager te werken, maken van Matomo een van de meest complete analytische tools. Daarnaast is de software ook nog eens makkelijk te integreren met meer dan honderden andere tools.

Met maar liefst 50 custom dimensies en metrics kan je met Matomo vrijwel alles tracken wat je analytisch hart begeert. Ten slotte kan je met Matomo ook het intern verkeer op je website meten, meer bepaald intranet analytics. Dit is uiterst handig voor universiteiten, grote bedrijven en andere instellingen die het surfgedrag van hun studenten en werknemers op hun eigen website of intranet willen opvolgen.

Is Matomo de juiste keuze voor mijn bedrijf?

Zeker wel! Matomo is een aanrader wanneer je je gegevens niet wenst te delen met derden zoals Google. Zo kan je als overheidsdienst of publieke organisatie al je data opslaan op je eigen beveiligde servers. Met Matomo is het eenvoudig om GDPR-proof aan de slag te gaan met je verworven gegevens.

Als je op zoek bent naar een tool met meer opties en functionaliteiten dan Google Analytics, is Matomo de tool voor jou. Dankzij hun prijszetting naar gelang het aantal paginaweergaven van je website is de tool voor zowel kleine als grote bedrijven betaalbaar.

Matomo inschakelen voor jouw bedrijf of organisatie?

Wij helpen je graag om jouw gebruiksdata in kaart te brengen.

Online marketeer

Wie is Lana?

Lana is een digital native met een hart voor straffe content en een performancegedreven aanpak. Al scrollend door social media is ze steeds op zoek naar de nieuwste trends en opportuniteiten voor onze klanten. Ze werkte al voor klanten als KU Leuven, UCLL, EDU-tech, Slim Statiegeld, Pulso en publiq.

Volgende blogpost

Klimaatambassadeur voor ‘t leven

03 februari 2021 | Daphne

Kan een digitaal bureau zich inzetten voor het klimaat? Das zeker da! Begin 2020 werd Statik uitgeroepen tot klimaatambassadeur, een eretitel die we met trots dragen.