Google lanceerde eind 2020 een nieuwe versie van Google Analytics, onder de (wereldschokkende) naam ‘Google Analytics 4’ (GA4). De meningen zijn tot nu toe verdeeld als het gaat over gebruiksgemak en functionaliteiten, maar GA4 is dan ook nog in volle ontwikkeling. Wat is er wel zeker? Google zal zich vanaf nu volop focussen op GA4 - out with the old, in with the new. Met andere woorden, hoogtijd om je voor te bereiden op GA4.

Schermafbeelding 2022 06 01 143026
De nieuwe user interface van Google Analytics 4

Waarom Google Analytics 4?

1. Meer oog voor privacy

Met behulp van Google Signals krijg je als website-eigenaar veel meer de keuze welke data je verzamelt van je bezoekers. Let wel: het activeren van Google Signals staat niet gelijk aan het instellen van een privacyvriendelijk GA4-account, daarom staat deze functie standaard uitgeschakeld.

2. Ontdek nieuwe inzichten dankzij machine learning

Sommige bezoekers geven geen toestemming om hun gegevens te analyseren, door bijvoorbeeld marketingcookies te weigeren. Die mensen zijn echter geen verloren zaak! Dankzij machine learning worden deze ‘gaten’ in de datasets opgevuld en kan je nog steeds tot waardevolle inzichten komen. Kwalitatieve audiences bouwen met een hoge kans op conversies blijft dus onderdeel van de GA4-toolkit.

3. Meer focus op naadloze integraties

Google wil met GA4 de focus leggen op integraties met de verschillende advertentieplatformen van Google (zoals YouTube) om op die manier campagneprestaties te optimaliseren en een grotere marketing-ROI te stimuleren.

4. Van sessies naar events

Google werkte tot nu toe steeds met een ‘session-based’ datamodel. Dat opzet heeft echter zijn limieten: niet alle platformen werken met sessies, waardoor data moeilijk te combineren is. Google Analytics 4 werkt ‘event-based’, dat wil zeggen dat gegevens van websites, apps en IoT-technologie meer aansluiten op elkaar. Daarnaast zijn er verschillende events die automatisch verzameld worden, zoals pdf-downloads of scrolls.

Schermafbeelding 2022 06 01 143726
Google Analytics 4 is volledig event-based, waardoor je platformen makkelijker zullen interageren met elkaar.

Welke impact heeft GA4 op mijn website?

Doordat Google Analytics 4 een andere accountstructuur hanteert dan Google Analytics Universal, zal je een nieuwe GA4-property moeten opzetten en liefst zo snel mogelijk, zodat er al data verzameld wordt in het nieuwe account. Daarnaast zijn er nog enkele to do’s die je moet afvinken van je GA4-lijstje:

  1. Je nieuwe property moet gelinkt worden met andere tools indien nodig.
  2. Events moeten opnieuw worden aangemaakt in Google Tag Manager, maar ook ecommerce-tracking moet opnieuw ingesteld worden als dat relevant is voor jouw website.
  3. Rapportages die je gebruikte in Universal Analytics moeten opgezet worden in GA4.
  4. Google Data Studio-dashboards moeten opnieuw gelinkt worden met de nieuwe events uit GA4.

Op het eerste zicht lijkt het een hele aanpassing, maar Google Analytics 4 brengt heel wat nieuwe features met zich mee die zich continu blijven verbeteren. Blijf onze blog dus in het oog houden voor nieuwe updates.

Vragen over Google Analytics 4?

Ben je al klant? Dan zullen we je zonder fout contacteren indien je Google Analytics-account gemigreerd moet worden. Heb je vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Lana

Wie is Lana?

Online marketeer
Lana is een digital native met een hart voor straffe content en een performancegedreven aanpak. Al scrollend door social media is ze steeds op zoek naar de nieuwste trends en opportuniteiten voor onze klanten.