Werken voor cultuurorganisaties, dat is echt kunst!
Bij Statik zijn we er trots op dat we voor heel wat organisaties mogen werken in de brede kunst-, erfgoed- en cultuursector. Cultuur inspireert, informeert en verrijkt onze geesten. Daar dragen wij graag aan bij.
Wist je dat Statik ooit bijna exclusief voor cultuurspelers werkte? Ondertussen zetten we al 16 jaar lang ons beste beentje voor om bezoekers van cultuurorganisaties een feilloze online ervaring voor te schotelen. In dit geval mag je oefening baart kunst dus best letterlijk nemen.
Gemeenschappelijke uitdagingen
Of je nu een cultuurhuis, een concertzaal, een museum of een eendagsfestival bent... elke cultuurorganisatie wil zo veel mogelijk mensen naar hun aanbod lokken. Maar de strijd om aandacht is groot. Eigenlijk concurreren ze met alle opties die iemand heeft om vrije tijd door te brengen. Met andere cultuurhuizen dus, maar ook met de bioscoop, sportwedstrijden en zelfs Netflix. Als je weet dat vele cultuurspelers door covid-19 een tijdje de deuren hebben moeten sluiten en dat de koopkracht van bezoekers enorm is gedaald, moeten deze organisaties op zoek naar nieuwe opportuniteiten. En het is net daarbij dat technologie een grote rol kan spelen.
De museumpas is een mooi voorbeeld van een product dat perfect inspeelt op zowel een nieuwe als bestaande doelgroep. Voor 59 euro kan je een heel jaar lang gratis meer dan 200 musea in heel België bezoeken. Een geweldig product voor wie regelmatig een museum bezoekt. Maar de museumpas wil vooral heel wat nieuwe bezoekers naar onze prachtige musea brengen. En daarin slagen ze met glans: de museumpas zorgde voor maar liefst 2,5 miljoen euro extra inkomsten voor de sector in 2021- nota bene een coronajaar waarin nog heel wat restricties van tel waren.
Technische integraties voor een online totaalbeleving
Ook technisch is de implementatie van een goede online beleving vaak een echte uitdaging. Cultuurprojecten staan hier standaard bekend als projecten met complexere integraties. Voor een vlotte afhandeling van ticketing bijvoorbeeld werken we ondertussen al jaren trouw samen met partners als Ticketmatic en SRO.
Een andere veelgevraagde requirement is om het aanbod te laten verschijnen in de UiTdatabank van publiq zodat bezoekers ook op uitinvlaanderen.be (en aanverwante websites) alle activiteiten van een organisatie kunnen terugvinden. Omgekeerd kunnen we ook bestaande events uit de databank gaan uitlezen op onze platformen (zoals bv. de leesevents van Jouw Stad Leest). Voor elke specifieke integratie met de UiT API brengen we telkens de noden in kaart om die dan om te zetten naar een technische oplossing. We werken ondertussen al jaren samen met publiq voor hun eigen projecten (o.a. museumpas, publiq.be, Uit in Vlaanderen...) en hebben heel wat andere platformen geïntegreerd met hun tools, zodat we hier heel wat expertise in hebben opgebouwd.
Even vaak gaan we voor cultuurhuizen op zoek naar hoe we bepaalde andere databases of bronnen kunnen aanspreken om content in of uit te lezen. Voor het Jouw Stad Leest project van Cultuurconnect gebruiken we hun Catalogus API om gebruikers te laten zoeken naar boeken in de bibliotheekcatalogus. Bij Mmmonk laden we middeleeuwse manuscripten op vanuit de wereldwijde standaard IIIF. En voor het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium maakten we met de Friedländer databank schilderijen uit de 15de eeuw van Vlaamse meesters doorzoekbaar.
Manuscripten doorzoekbaar maken op basis van de IIIF-standaard voor Stad Brugge
Online marketing zonder kunst- en vliegwerk
E-maillijsten zijn goud waard in de cultuursector. Nieuwsbrieven en e-mail automation blijken een sterk instrument om tickets te verkopen. We zorgen telkens voor een stabiele integratie tussen de website of het platform met een e-mailtool zoals Campaign Monitor, Mailchimp of Flexmail.
Naast e-mailmarketing, waarmee een bestaande doelgroep opnieuw geactiveerd kan worden, loont het ook de moeite om andere marketingkanalen in te zetten om events of acties te promoten bij een bredere doelgroep. We hielpen al verschillende cultuurspelers (o.a. voor Arenbergschouwburg, 30CC, CCHA, Passaporta...) met online adverteren. Niet alleen om tickets te verkopen trouwens, maar bv. ook voor zaalverhuur, een andere belangrijke inkomstenbron.
Wist je trouwens dat veel cultuur- en erfgoedorganisaties in aanmerking komen voor Google Ad Grants? Dat is een gratis advertentiebudget van 10.000 dollar per maand om te adverteren in zoekmachines (SEA).
Digitale storytelling
Naast het promoten van het aanbod, is het in een digitale drager gieten van dat aanbod of van bepaalde verhalen vaak ook een uitdaging. Storytelling is nochtans het ideale recept om bezoekers van bv. een museum een unieke beleving te bieden. En dat kan fysiek, maar ook digitaal. Statik hielp de Vlaamse Kunstcollectie -ondertussen meemoo- en hun partners al een aantal keren op weg met tips en tricks rond digitale storytelling. Eén keer met een concrete podcast boordevol inzichten en ook met een uitgebreider storytellingstraject rond IIIF-tools voor verschillende musea (Musea Brugge, Mu.ZEE, Passchendaele Museum 1917 en In Flanders Fields Museum aan de slag).
Digitale storytelling met IIIF voor musea en erfgoedinstellingen
Onze partners uit de kunsten-, cultuur- en erfgoedsector
Heb jij ook een project in de cultuursector?
En wil je profiteren van onze ervaring met projecten die de geesten verrijken? Dan luisteren wij graag naar je verhaal.
Wie is Annelies?
Volgende blogpost
Google Analytics 4, waarom en welke impact heeft het op mijn website?
Google lanceerde eind 2020 een nieuwe versie van Google Analytics, ‘Google Analytics 4’ (GA4). De meningen zijn tot nu toe verdeeld, maar GA4 is dan ook nog in volle ontwikkeling. Wat is er dan wel zeker? Google zal zich vanaf nu volop focussen op GA4.