Ga verder naar de inhoud

Online adverteren voor non-profitorganisaties met Google Ad Grants

Als non-profitorganisatie is het je missie om je zoveel mogelijk in te zetten voor anderen. Of dat nu het inzamelen van donaties, het samenbrengen van mensen of het informeren van de bevolking is. Hoe meer mensen je goede doel kennen en er mee in aanraking komen, hoe meer kans op succes. Gelukkig kom je als organisatie zonder winstoogmerk waarschijnlijk in aanmerking voor het Google Ad Grants programma waarmee je gratis kan adverteren op Google.

Wat is Google Ad Grants?

Het Google Ad Grants programma is een initiatief van Google om non-profits, vzw’s en andere organisaties bij te staan in hun missie om anderen te helpen. Google biedt deze organisaties een maandelijks advertentiebudget aan waarmee ze kunnen adverteren in de zoekresultaten van Google. Op deze manier krijgen non-profits, net zoals winstgevende organisaties, de kans om hun zichtbaarheid te vergroten en meer verkeer naar hun website te leiden.

Voorbeeld van een zoekmachineadvertentie

Wat zijn de voordelen van Ad Grants?

Google Ad Grants biedt organisaties een maandelijks budget van maar liefst $10.000 aan, dat is ongeveer €8.200. Een aanzienlijk budget waarmee organisaties zelf aan de slag kunnen om zoekadvertenties op te zetten in de zoekresultaten van Google. Deze zoekadvertenties brengen heel wat voordelen met zich meer voor de organisaties.

Vergroot je online zichtbaarheid

Je advertenties komen bovenaan de zoekresultaten te staan wanneer je adverteert in Google. Dit zorgt ervoor dat de online zichtbaarheid en bekendheid van jouw organisatie aanzienlijk zullen toenemen. Als gevolg hiervan kan je ook een stijging in het verkeer naar je website verwachten. Niet onbelangrijk als je meer donaties of bekendheid wenst te generen voor je doel.

Adverteer gericht naar je doelgroep

Wanneer je betaalt per klik op je advertentie, wil je er natuurlijk voor zorgen dat deze kliks het waard zijn. Advertenties worden daarom enkel vertoond bij relevante zoektermen. Je hebt zo het heft in eigen handen om ervoor te zorgen dat je de juiste bezoekers naar je website leidt.

Door je doelgroepen te targeten op basis van locatie, leeftijd, zoekgedrag en zelfs interesses, kan je heel gericht te werk gaan. Dit maakt het mogelijk om een volledig nieuw publiek te bereiken en zelfs de reikwijdte van je organisatie te vergroten door internationaal te adverteren.

Door je doelgroepen gericht te targeten is het mogelijk om een heel nieuw publiek te bereiken en zelfs de reikwijdte van je organisatie te vergroten door internationaal te adverteren.

Zet in op donaties en vrijwilligers

Wanneer je gericht je publiek kan bereiken met concrete advertenties, vergroot je de kans op succes van je advertenties en dus ook van je organisatie. Zo kan je een advertentiecampagne opzetten om meer donaties in te zamelen en laat je tegelijkertijd een tweede campagne lopen die zich enkel focust op het werven van nieuwe vrijwilligers voor je organisatie.

Volg je resultaten op

Eenmaal je advertentiecampagnes live zijn, wil je natuurlijk kunnen opvolgen of deze resultaat boeken en hoe je deze eventueel kan optimaliseren. Net zoals betalende adverteerders, kan je je statistieken opvolgen in Google Analytics en doelen instellen om je prestaties op te volgen. Zo ontdek je welke zoekwoorden het beste werken voor je organisatie, welke advertenties de meeste donaties stimuleren en hoeveel nieuwe leden je wist te werven met de campagne.

Case

Op naar een gezondere levensstijl voor alle Vlamingen

Ook Het Vlaams Instituut Gezond Leven, ondermeer bekend van de voedingsdriehoek, ging van start met het Google Ad Grants programma met als doel nog meer mensen te bereiken met hun gezondheidsthema’s. Hun missie? De Vlaamse bevolking een duwtje in de rug geven naar een gezondere levensstijl.

Samen met Gezond Leven wisten we in 2020 sterke search campagnes op te zetten die bijna 1 miljoen keer werden weergegeven. Vlamingen zijn dus duidelijk op zoek naar tips en advies om gezonder te eten en bewegen. Meer dan 20% nam ook een kijkje op de website, waar maar liefst 12.000 conversies uit voortvloeiden.

Komt je organisatie in aanmerking?

Niet alle organisaties komen in aanmerking voor het Google Ad Grants programma. Je moet namelijk aan een aantal vereisten voldoen. We lijsten ze even voor je op:

Je bent een

  • non-profit;
  • vzw;
  • andere organisatie zonder winstgevend doel.

Je bent geen

  • overheidsinstantie of -organisatie;
  • School, academische instelling of universiteit;
  • ziekenhuis of gezondsheidsorganisatie.

En ook nog dit:

  • Je hebt een goede reputatie
  • Je voldoet aan de Belgische deelnamevereisten van het Ad Grants programma
  • Je bent aangesloten bij SOCIALware, de regionale afdeling van TechSoup Global
  • Je hebt een website van goede kwaliteit volgens het websitebeleid van Ad Grants
  • Je gaat akkoord met de algemene voorwaarden van Google Ad Grants

Hoe gaat het in z’n werk?

Eens je voldoet aan bovenstaande vereisten, kan je je aanvraag indienen om je aan te sluiten bij Google For Non-profits en de aanmeldprocedure voor het Google Ad Grants programma opstarten. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat je steeds blijft voldoen aan deze vereisten en nog een aantal extra voorwaarden die Google je oplegt.

  • Je Google Ads account voldoet aan de structuureisen van Google
  • Je Google Ads account wordt actief beheerd
  • De CTR (click-through rate) van je campagnes bedraagt minstens 5%
  • Je advertenties houden zich aan het budget van $2 per klik
  • Je advertenties, zoekwoorden en doelgroepen dragen bij aan de missie van je organisatie en zijn van hoge kwaliteit
  • Je organisatie blijft zich aan de algemene voorwaarden en deelnamevereisten voldoen

Statik to the rescue

De aanvraagprocedure voor het Google Ad programma is geen kinderspel. Laat staan het opzetten en beheren van de effectieve advertentiecampagnes bovenop je eigen core business. Statik helpt je daar maar al te graag bij!

We beheren verschillende Ad Grants accounts voor heel uiteenlopende klanten. Of je doelstelling nu is om tickets te verkopen voor een cultuurvoorstelling, meer mensen aan het sporten te krijgen of donaties te vergaren... Wij staan je niet alleen bij tijdens de aanvraag van je Ad Grants budget, maar ook bij de opzet, optimalisatie en evaluatie van je campagnes.

Wil je echt scoren met je campagnes?

Dan helpen we je maar al te graag met het onderhoud en de optimalisatie ervan. Zo ontvang je regelmatig een rapport over je resultaten, terwijl jij je kan focussen op wat echt telt!

Online marketeer

Wie is Lana?

Lana is een digital native met een hart voor straffe content en een performancegedreven aanpak. Al scrollend door social media is ze steeds op zoek naar de nieuwste trends en opportuniteiten voor onze klanten. Ze werkte al voor klanten als KU Leuven, UCLL, EDU-tech, Slim Statiegeld, Pulso en publiq.

Volgende blogpost

Statik Klimaatneutraal

08 januari 2021 | Daphne

Of we strevers zijn bij Statik? Misschien. Sinds 2015 integreren we bewust de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de VN in onze werking en zetten we volop in op het verkleinen van onze voetafdruk. Maar is dat genoeg? Samen met Ecolife werkten we aan een reductie- en compensatiestrategie en vanaf nu mogen we onszelf dan ook fier klimaatneutraal noemen!