Ga verder naar de inhoud

Wat betekent het verdwijnen van third party cookies voor online marketing en privacy?

Digitale marketing staat op een kantelpunt. Google Chrome stopt in 2024 de ondersteuning voor ‘third party cookies’. Zo probeert de grootste websitebrowser de verstreng(en)de privacywetgeving te respecteren en gaat Chrome ook Mozilla Firefox en Safari achterna. Maar wat betekent dit nu voor jouw marketingstrategie? Hoe meet je de resultaten van je campagnes zonder advertentiecookies zoals een Facebook Pixel?

Wat zijn third party cookies en waarom zeggen we ze vaarwel?

Third party cookies (ook wel gekend als advertentiecookies of pixels) zijn er altijd geweest. Het zijn in essentie kleine stukjes code die in de browser van een gebruiker worden achtergelaten, waardoor het mogelijk is om te weten ‘waar’ een bezoeker vandaan kwam (cross-site tracking) of welke interesses iemand nog meer heeft. Als marketeer kan je zo gebruik maken van advertentiepersonalisatie en retargeting, of je kan een maximum frequentie instellen dat iemand je advertentie te zien krijgt. Al deze marketingtactieken werken dan ook met één gemene deler: het herkennen van een gebruiker.

Voor marketingdoeleinden hebben third party cookies dus altijd veel mogelijkheden geboden, maar gebruikers en overheden plaatsten steeds meer vraagtekens bij de privacy-implicaties ervan. Het gevolg? Onder invloed van GDPR en AVG is er meer aandacht voor het opslaan en verwerken van persoonsgegevens en het doeleinde waarvoor deze gegevens gebruikt worden. En omdat browsers deze gegevens doorgeven aan bedrijven kunnen zij niet langer instaan voor de effectieve verwerking (en het doeleinde daarvan). Dus besloten de grote webbrowsers te stoppen met deze cookies te verzamelen.

Bestaan er ook first party cookies?

First cookies blijven wel actief, die zijn dan ook essentieel voor een optimale gebruikerservaring. First party cookies worden geplaatst door de website die je bezoekt en zijn in het bezit van de website-eigenaar. Ze onthouden bijvoorbeeld je taalvoorkeur of de inhoud van een verlaten winkelwagentje. Ook analytische cookies, de stukjes code achter analysetools zoals Google Analytics of Matomo, behoren tot deze categorie.

Online marketing zonder cookies: kies voor eigen data

Zonder third-party cookies wordt het verzamelen van gegevens om te gebruiken bij digitale marketing een pak moeilijker. Zal je überhaupt nog de impact van je organisatie kunnen meten? Laten we je alvast geruststellen: het verdwijnen van third party cookies zal voornamelijk advertentiemogelijkheden beperken, niet je website tracking. Dat wil echter niet zeggen dat je meetstructuur geen impact zal ondervinden van de nieuwe regels, maar daar komen we nog toe.

Betekent dit het einde van digitale marketing? Helemaal niet! Het is net een kans om andere vormen van online marketing te (her)ontdekken. Laat het succes van je online marketing niet langer afhangen van advertenties via de grote platformen zoals Meta en Google. Je eigen data (first party) wordt belangrijker. De vraag die je je als organisatie dus moet stellen is “Hoe kunnen we onze eigen data vergroten, beheren en optimaliseren?”

Vertrouw niet langer blindelings op de grote advertentiekanalen om je organisatie te laten groeien. Zet in op eigen data: focus bv. op SEO en e-mailmarketing.

Alternatieven voor digitale marketing zonder third-party cookies

1. SEO, gratis en zonder cookies scoren in zoekmachines

Als organisatie heb je je website volledig in eigen handen. Je website is meer dan enkel een contactpunt, het is ook een plaats waar je je expertise kan etaleren! Met een SEO-proof website wordt je organisatie, diensten en producten eenvoudig gevonden door de doelgroep.

Let op: de slimme modellen achter zoekmachines, zoals Google, zijn zo ontzettend slim geworden dat goedkope trucjes als keyword stuffing onmiddellijk gedetecteerd en zelfs afgestraft worden. Het is dus aan jou om hoogwaardige content aan te bieden. Hoogwaardige content straalt authenticiteit, betrouwbaarheid en ervaring uit. Niet evident, en dat maakt SEO dan ook een van de meest intensieve vormen van marketing. Op lange termijn zijn er echter weinig andere strategieën die zo’n langdurende impact kunnen hebben op je zoekprestaties.

Wil je weten hoe je website vandaag scoort op vlak van SEO?

Voorbeeld van een zoekwoordanalyse (een onderdeel van een SEO-audit)

2. Mailinglijsten opbouwen en je first party data uitbreiden

Mails zijn een van de meest waardevolle communicatiemiddelen van een organisatie. Een e-mailadres is in essentie een rechtstreekse lijn tussen jou en een potentiële klant. E-mailadressen verzamelen kan op verschillende manieren: inschrijven voor een nieuwsbrief, deelnemen aan een webinar of gated content zoals een whitepaper of minigids.

Het verzamelen van e-mailadressen is de afgelopen jaren (terecht) verstrengd. Zo kan je slechts mensen aansturen die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. “Lap, weer een drempel.” zou je kunnen denken, maar bekijk het zo: die strenge regels functioneren als een kwaliteitsindicator. De mensen die zich inschrijven zijn oprecht geïnteresseerd in jou, en willen dus maar al te graag op de hoogte blijven. Verzamel e-mailadressen per interesse en je kan op een gepersonaliseerde manier content voorzien, zonder third party cookie!

Enkele marketingtips om in het achterhoofd te houden

  1. Zorg ervoor dat je consent management in orde is: Het verzamelen van cookievoorkeuren wordt steeds belangrijker. Zorg er dus voor dat je enkel data verzamelt waar je toestemming voor hebt. Die voorkeuren sla je op via een cookiebanner of 'Consent management platform'. Dit kan snel technisch worden, dus aarzel niet om hulp in te roepen!

  2. Bekijk bestaande marketingstrategieën vanuit een andere hoek: Misschien is dit wel het ideale moment om je huidige advertentiestrategie om te gooien? Probeer zeker eens te experimenteren met ‘contextuele targeting’, waarbij je focust op getoond worden op websites met een specifieke inhoud (in plaats van het individu). Zo weet je niet wie de bezoekers zijn die je target, maar je weet wel wat voor soort content ze consumeren op het moment dat ze jouw ad zien.

  3. Wees transparant over je dataverzameling: Eén van de redenen waarom cookies een lastig vraagstuk blijven, is de onduidelijkheid die erover heerst. Welke data verzamelen ze en waarom? Ook voor bezoekers is het niet altijd duidelijk welke cookies er verzameld worden. Doorbreek die onduidelijkheid met een transparant cookie- en privacybeleid waarin je uitleg wat er met de persoonsgegevens gebeurd.

Jouw marketingstrategie onder de loep?

Zit jouw organisatie op koers naar impact? Geen idee? De Digitale Marketing Scan vertelt het je in één oogopslag. We nemen 7 aspecten van je online aanwezigheid onder de loep, geven ze een eerlijke score én onze marketeers delen ook hun persoonlijke praktische tips.

Digitale marketeer

Wie is Lena?

Lena gaat elke dag vol goesting op avontuur in de wondere wereld van digitale marketing. Experimenteren met copywriting, SEO, social media en online advertenties? Laat maar komen! Ze werkte al voor klanten als KU Leuven, UCLL, KNX Association, Hestia magazine, Boerentrots en Techniekfestival/ RTC-Oost-Vlaanderen.

Volgende blogpost

3 vrouwen volgen een opleiding en zitten aan tafel met een laptop

Digitalisering draait in de eerste plaats om mensen

10 februari 2024 | Tim

Het succes van een digitaliseringstraject hangt in grote mate af van hoe - en in welke mate - je mensen betrekt en begeleidt in dat proces.

Bij Statik letten we alvast zo veel mogelijk op deze 3 aspecten wanneer we organisaties begeleiden in een digitale transformatie: betrek je hele organisatie, onderschat het effect van verandering niet en benadruk inclusie in je digitale planning.