Ga verder naar de inhoud

Digitale Marketing Scan

Jouw online aanwezigheid onder de loep met de Digitale Marketing Scan

Is jouw website makkelijk te vinden voor nieuwe bezoekers? Meet je alle webverkeer? En is ze bovendien toegankelijk voor jouw doelgroep in de breedste zin van het woord (Denk daarbij aan toegankelijke kleurcontrasten, een mobielvriendelijk design of een meertalige website)? Krijg een antwoord op al deze vragen - en meer - in onze Digitale Marketing Scan.

Wat is de Digitale Marketing Scan?

De Digitale Marketing Scan is, kort gezegd, een analyse van de online aanwezigheid van jouw bedrijf, impactorganisatie of vzw. Het doel ervan? In één oogopslag inzicht verkrijgen in de huidige status van jouw digitale marketing. Op basis van 7 onderdelen krijg je een score op 5, definiëren we concrete actiepunten en delen we onze persoonlijke tips. Dat alles, verzameld in een downloadbare PDF.

Score Digitale Marketing Scan

Welke onderdelen van je online aanwezigheid analyseren we?

We scoren je online aanwezigheid op vlak van duurzaamheid & inclusie, SEO, SEA, sociale media, GDPR & privacy, data & analytics en conversies. Dat lichten we even kort toe.

1. Duurzaamheid & inclusie

De uitstoot en voetafdruk van de website, maar ook de mobiele toegankelijkheid en kleurcontrasten worden in het onderdeel ‘Duurzaamheid en inclusie’ onderzocht. Want vergis je niet: onze digitale aanwezigheid heeft een impact op mensen én planeet.

2. SEO (website-optimalisatie voor zoekmachines)

SEO draait volledig rond de organische vindbaarheid van je website in zoekmachines. We maken daarbij een onderscheid van twee luiken:

  1. Technisch luik: Is je websitecode technisch in orde en scanbaar voor Google-crawlers?

  2. Inhoudelijk luik: In welke mate spreekt de inhoud van jouw pagina’s veel specifieke zoektermen aan?

3. SEA (adverteren in zoekmachines)

Zoekadvertenties zijn een goede manier om je positie in de zoekresultaten een extra boost te geven bij relevante zoektermen. Maak je reeds gebruik van betalende zoekadvertenties?

  • Zo ja, bereiken jouw advertenties je gewenste publiek?

  • Zo nee, ben je een non-profitorganisatie? Dan kom je misschien in aanmerking voor een maandelijks gratis advertentiebudget via het Google Ad Grants-programma.

4. Sociale media

Sociale media zijn een verlengde van je website en zijn dus onderdeel van je digitale aanwezigheid. Ook al heb je het platform zelf misschien niet in handen, het beheer van je profiel en de content is volledig in jouw controle.

Sociale mediakanalen zijn bijzonder generatie- en doelgroep-gebonden (Denk bijvoorbeeld aan LinkedIn, het platform om de werkende bevolkingsgroep aan te spreken). De vraag die we in dit domein trachten te beantwoorden: “Is je sociale mediacontent afgestemd op zowel platform als doelgroep?

5. Data & analytics

Wat is de impact van je online aanwezigheid en digitale marketinginspanningen? Zonder de nodige meetstructuur blijft het giswerk. Maak je doelstellingen dus meetbaar door de juiste statistieken (KPIs) te definiëren en een analyticstool op je website te zetten.

6. GDPR & privacy

De privacywetgevingen worden steeds uitgebreider, zowel op Europees (GDPR) als Belgisch niveau (AVG). Data verzamelen en het gedrag van websitebezoekers analyseren is belangrijk om een toegankelijke website te beheren, mits je de rechten van bezoekers respecteert. In dit onderdeel nemen we jouw cookie- en privacybeleid grondig onder de loep.

7. Conversies

Is er een mogelijkheid voor websitebezoekers om over te gaan tot actie, waarbij ze waardevolle gegevens (zoals een e-mailadres) achterlaten?

Benieuwd naar de status van jouw online aanwezigheid?

Zet jij vandaag al actief in op de marketing van jouw organisatie? Ontdek welke groeimogelijkheden je digitaal nog hebt met onze Digitale Marketing Scan.

Scan uitgevoerd, wat nu?

Je ontvangt je Digitale Marketing Scan in je mailbox. In het document vind je je algemene score en hands-on tips per onderdeel. Daarnaast vind je in de Scan ook steeds een link terug naar interessante blogartikelen om je verder in het onderwerp te verdiepen.

Merk je dat je wat meer hulp kan gebruiken bij het implementeren van de actiepunten? Aarzel niet om ons marketingteam te contacteren voor meer duiding of een oplossing op maat.

Laat je inspireren door onze marketingcases

Laat je inspireren door onze marketingcases