Het zijn bizarre tijden. Ondertussen zijn we al zo vertrouwd met het interieur van onze collega's door de honderden videocalls dat we het niet meer zouden merken als ze geen broek droegen. Maar het zijn ook hoopvolle tijden waarbij toegankelijke technologie voor verbinding kan zorgen.

Op zoek naar creatieve oplossingen

COVID-19 stelt ons allemaal voor uitdagingen. En dan hebben we het niet alleen over thuiswerken met kinderen, je grootmoeder de wondere wereld van Skype leren kennen of een rol WC-papier proberen te bemachtigen—weet je dat nog? Nu we volop in de zogenaamde tweede golf zitten, hashtags #staycation en #bubbel hoogtij vieren en landen voortdurend van kleur veranderen is er maar één ding dat we zeker weten: we zullen ons werk en leven nog wel even anders moeten organiseren.

En anders wil niet per se zeggen slechter. Het kan net een opportuniteit zijn om eens opnieuw te beginnen en je huidige werking en processen te evalueren. Het is vooral ook een kans om creatieve oplossingen te bedenken voor wat nu even niet kan. En dat doen we al. Een e-peritief met vrienden op vrijdagavond, die wekelijkse online workout van de sportschool via YouTube live of je plaats reserveren op restaurant met 'Ik zit hier'.

Niet toevallig lijkt creativiteit vaak hand in hand te gaan met digitale technologie omdat het een toegankelijke en snel hanteerbare oplossing kan bieden. 

Als organisatie heb je de keuze tussen afwachten tot het allemaal weer beter wordt of op zoek te gaan naar een toegankelijke oplossing om relevant te blijven. Digitale technologie blijkt gelukkig vaak een snel hanteerbare oplossing te bieden. En nu het er naar uit ziet dat bepaalde sectoren zoals evenementen, cultuur en toerisme niet snel zullen kunnen terugkeren naar 'normaal'—wat dat ook mag zijn—lijkt ons dit niet echt meer een keuze te zijn. Het is een noodzaak geworden.

Verbinding dankzij toegankelijke technologie

Dat er nood is aan creatieve digitale oplossingen werd bij ingang van de lockdown in maart meteen duidelijk. Zo kan een studiekeuze maken niet uitgesteld worden en dus hielpen we KU Leuven, LUCA School of Arts, UCLL en Edu met de organisatie van online infodagen. We hebben trouwens massa's respect voor al die leerkrachten en mensen uit de onderwijssector die zich maandenlang hebben ingezet om onze kinderen en jongeren toch nog les te kunnen geven—zij het dan op een licht andere manier.

Dat leerkrachten en zorgverleners meer verdienen dan alleen een applaus bewijst het Heldenbos. Een levend monument waarbij je een boom kan planten voor jouw coronaheld. De actie is zo'n groot succes dat bedanktmerci en Bos+ op zoek zijn naar vijf hectare extra grond om alle bomen te kunnen planten.

Ondertussen werden in het Heldenbos al meer dan 17.000 bomen geplant voor onze coronahelden.

En wat als je stofzuiger of broodrooster het begeeft in tijden van lockdown waardoor winkels en leveranciers gesloten zijn? Repair Connects (een initiatief van Maakbaar Leuven, Stad Leuven en SHAREPAIR) brengt mensen met een kapot toestel in contact met Leuvense makers. Zo word je niet alleen snel verder geholpen (en geniet je weer van een toast bij het ontbijt), maar draag je ook je steentje bij aan de hersteleconomie. Zie het als digitale variant van het repair café. En lockdown of niet, je kan nog steeds defecte toestellen laten herstellen. Sinds de lancering in mei werden al meer dan 100 toestellen uit de prullenbak gered.

Ook onze mentale gezondheid mogen we niet uit het oog verliezen. Alleen al tijdens de maand maart kreeg Tele-Onthaal 16,2% meer telefoons dan gewoonlijk. Het vrijwilligersplatform met geautomatiseerde permanentieroosters dat we voor hen hebben ontwikkeld komt meer dan ooit van pas. Kan je ook wat mentale veerkracht gebruiken? Dankzij de oefening van Elke Van Hoof op Iedereenok.be kan je zelf thuis aan de slag.

Image 2

Ontdek het verhaal van de eerste online infodag van KU Leuven

Heldenbos campagnebeeld

Plant een boom voor jouw coronaheld in het Heldenbos

Tele-Onthaal

Geautomatiseerde permanentieroosters voor alle Tele-onthaal vrijwilligers

Dat mensen samenbrengen nog altijd mogelijk is, bewijst de Vlaamse Parkinson Liga. Zij lieten hun contactgroepen voor lotgenoten van deze ziekte online doorgaan en verkenden daarbij de wondere wereld van de videotools. Ook 11.11.11 en KNX Association zullen dit najaar hun fysieke events op een licht andere manier invullen en komen met een digitaal festival of beurs waarbij interactie voorop staat.

We denken aan én met jou

We gaan hier niet beweren dat alles opgelost kan worden met louter technologie en outside-the-box denken. Het zullen nog harde maanden worden. Maar technologie heeft wel de kracht om ons dichter bij elkaar te brengen. We moeten er nu eenmaal allemaal samen door.

Door alle koppen bij elkaar te steken en samen na te denken over de doelen van jouw organisatie komen we er wel uit.

Wil je graag praten over een creatieve digitale oplossing?

Of je nu een vaag of een concreet idee hebt, we denken graag mee na om het gewenste resultaat te bereiken. Maar dan van thuis uit met een digitale pot koffie natuurlijk. En we beloven een broek aan te doen.

Annelies

Wie is Annelies?

Online marketeer
Annelies is contentmarketingexperte en onze eindredactrice. Dankzij haar analytisch inzicht en scherpe pen zorgt ze voor slimme strategieën, effectieve campagnes en eenvoudige teksten die echt aanzetten tot actie.