Ga verder naar de inhoud

Duurzame partner van de meest innovatieve universiteit van Europa

Statik is al jarenlang de vaste partner van KU Leuven voor alles wat te maken heeft met online strategie en marketing.

In de afgelopen jaren mocht Statik de Leuvense universiteit en haar netwerk op verschillende manieren actief adviseren en ondersteunen op digitaal vlak. En dat is geen toeval. We hechten zelf veel belang aan levenslang leren, persoonlijke ontwikkeling en de cruciale rol die onderwijsorganisaties daarin spelen. Ook hebben we ondertussen heel wat expertise opgebouwd in de onderwijssector waar we via digitale projecten een positieve impact proberen maken.

Hoe wij ons steentje bijdragen aan beter onderwijs

Bij Statik hebben we een boontje voor projecten in de onderwijssector waardoor we ondertussen heel wat ervaring hebben opgebouwd in de specifieke uitdagingen die daarbij komen kijken. Daarnaast besteden we ook heel wat aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van onze werknemers.

Ontwerp van de nieuwe online stijl

In 2016 lanceerden we de eerste door ons ontworpen KU Leuven huisstijl. Vijf jaar later was deze stijl aan een update toe. Op basis van intensief gebruikersonderzoek met een focus op toptaken bedachten en ontwikkelden we een 'nieuwe' huisstijl, uiteraard binnen de bestaande merkstrategie. We werkten intensief samen met verschillende KU Leuven-diensten om de overgang naar de stijl zo efficiënt en geautomatiseerd mogelijk door te voeren. In maart 2022 was het zo ver: met een heuse big bang staken alle KU Leuven pagina's in hun nieuwe jasje.

Nog steeds begeleiden we domein per domein bij het implementeren van de centrale principes achter de online strategie van de universiteit: een dubbele focus op de toptaken enerzijds en concrete online doelstellingen anderzijds.

Op naar meer datagedreven online marketing

Naast webdesign en informatiearchitectuur, begeleiden we KU Leuven ook bij het uitwerken van een meetplan per subsite om de resultaten van verschillende marketingacties te kunnen evalueren. We zetten de strategische doelen van iedere dienst om naar concrete KPI's, die we nadien implementeren in de meetstructuur en een dashboard. Deze cijfers dienen als basis om regelmatig de inspanningen te evalueren en nieuwe acties te definiëren.

Sommige KU Leuven-diensten helpen we daarnaast met het opzetten, implementeren en evalueren van concrete campagnes (bv. zoekmachine-advertenties, advertenties op sociale media...) of het optimaliseren van hun website op vlak van content en conversie.

Dankzij onze samenwerking konden we als digitale partner van KU Leuven ons steentje bijdragen aan verschillende impactvolle initiatieven:

Vertrouwd met de onderwijscontext

We kunnen gerust zeggen dat we de onderwijssector goed kennen: zowel op strategisch en beleidsvlak, als operationeel op vlak van organisatie en (IT-)processen. We organiseerden ons gaandeweg op zo’n manier dat we ons werk voor KU Leuven steeds efficiënter aanpakken, voorbije learnings kunnen meenemen en nieuwe projecten op een lean manier kunnen opstarten.

In onze samenwerking met Statik ervaren we het grote inlevingsvermogen als hun grootste troef. Door strategisch mee te denken over onze communicatie- en marketingdoelstellingen weten ze deze perfect te vertalen naar zowel webdesign als Content Management Systemen.

Isabelle Van Geet - Marketingdirecteur KU Leuven

We kennen ondertussen de verschillende interne en externe uitdagingen die leven binnen de universiteit en helpen deze te vertalen naar doeltreffende digitale strategieën, oplossingen en campagnes. Een intranet waardoor medewerkers uit alle functies en vanop verschillende locaties doorheen Vlaanderen op de hoogte blijven en zich meer verbonden voelen. Of een magazinesite die de impact van de universiteit op onze maatschappij illustreert en op die manier nieuwe doelgroepen aantrekt. Of een online campagne en platform om nieuwe studenten aan te trekken. Het zijn maar een aantal voorbeeldprojecten die we de laatste jaren samen met KU Leuven tot een succesverhaal hebben gemaakt.

Ook interesse in een duurzaam partnership?

In de onderwijssector of daarbuiten? We denken graag mee na over digitale oplossingen met een positieve impact.