Ga verder naar de inhoud

Een nieuwe generatie Moving Minds begeleiden bij hun studiekeuze

Samen met hogeschool UCLL tekenden we tijdens een uitgebreid analysetraject op basis van feedback van gebruikers en redacteurs een nieuwe informatiearchitectuur uit die de verschillende doelgroepen moet activeren en overtuigen.

De resultaten in een notendop:

  • 10% meer inschrijvingen voor de hogeschool voor het academiejaar 2023-2024 ten opzichte van het jaar voordien
  • De SEO-score van de nieuwe website ligt aanzienlijk hoger dan die van de concurrerende hogescholen
  • Meer focus bij de redacteurs dankzij een nieuwe redacteurswerking waarin tips & tricks worden uitgewisseld over wat wel of niet werkt
  • Omslag naar een meer datagedreven aanpak op vlak van online communicatie en marketing waarbij maandelijks wordt bijgestuurd op basis van concrete resultaten

De hogeschool van de Moving Minds

Met meer dan 15.000 studenten en 1.750 medewerkers is UCLL één van de grootste instellingen voor hoger onderwijs in Vlaanderen met 8 campussen in Diepenbeek, Diest, Genk, Hasselt, Heverlee en Leuven.

In 2021 was niet alleen de website aan vernieuwing toe, maar stond de hogeschool ook voor een aantal strategische uitdagingen:

  • Blijven beantwoorden aan de verhoogde verwachtingen van generatiestudenten op vlak van online communicatie en beleving. Hogescholen rekruteren vandaag volop in generatie Z: jongeren voor wie het het internet totaal vanzelfsprekend is. Het zijn de eerste echte ‘digital natives’ voor wie een feilloze online gebruikerservaring het absolute minimum is.
  • Meer hiërarchie en een compactere structuur op vlak van informatiearchitectuur. De website van een hogeschool moet toekomstige studenten bij de hand nemen om hen te begeleiden bij het maken van een studiekeuze.
  • Die doelgerichte boomstructuur moet ook de andere doelgroepen (internationale studenten, verderstudeerders, volwassenen, organisaties, scholen...) eenvoudig naar alle relevante info gidsen. Zeker de hernieuwde focus op levenslang leren zorgt voor nieuwe doelgroep die zijn weg moet vinden naar het hoger onderwijs.
  • Een meer geïntegreerde aanpak van de redacteurswerking en contentcreatie dringt zich op om de hiërarchie en compacte structuur te waarborgen.

Hoog tijd om onze tanden te zetten in dit project!

Project info

Project

Analyse, strategie en groeinondersteuning van de nieuwe UCLL-website

Expertise

Online strategie, UX, User testing, Online marketing, Dashboarding en analytics

Periode

2021 - lopend

Gen Z aan het woord

Bij het herdenken van de nieuwe UCLL-website wilden we zoveel mogelijk informatie verzamelen om de context in kaart te brengen en de doelgroepen bevragen om noden en user journeys te definiëren. De belangrijkste stap in dit proces waren de user testingsessies met studenten van verschillende leeftijden (de generatiestudenten enerzijds en de verderstudeerders anderzijds).

In totaal deden we een tiental gebruikerstesten met verschillende scenario's, zowel op mobiel als op desktop. En zowel met Vlaamse als internationale studenten. We zagen meteen wel wat verschillen in surfgedrag tussen de jongste studiekiezers en de iets oudere studenten. Niet alleen omdat inhoudelijk de studenten voor een tweede diploma een ander studiekeuzeproces doorlopen en al veel meer bekend zijn met de terminologie. Maar ook in intuïtief gedrag zoals het gebruik een zoekmachine zagen we verschillen die verklaard kunnen worden door de leeftijd van de gebruiker. Gen Z legt de lat duidelijk hoog.

Een focus op de opleidingenzoeker en het studentenleven op de campussen

Tijd om al die inzichten om te zetten naar een eerste mobile-first prototype. Het belang van de opleidingenzoeker kwam tijdens de user testing duidelijk naar voren dus die wilden we graag een centrale plek geven. Ook bedachten we een vaste structuur voor alle opleidingspagina's met een focus op toptaken en veel plaats voor wervende content.

Er werd daarnaast beslist om de verschillende campussen meer in de kijker te zetten. Tijdens de user testing bleek namelijk dat gebruikers niet altijd makkelijk terugvonden welke opleiding op welke campus werd gegeven. En ook het studentenleven op de locaties in Leuven en Limburg mocht wat meer getoond worden.

Tijdens het sluitstuk van de analysefase kozen we voor een modern en rustig webdesign met veel foto's die de sfeer op de verschillende UCLL-campussen duidelijk naar voren brengt.

Voorbeeld opleidingspagina Verpleegkunde

De redacteurswerking onder de loep

Naast het perspectief van de gebruiker, zijn we tijdens de analysefase ook gaan praten met de verschillende redacteurs van de website om meer inzicht te krijgen in hun noden en verwachtingen voor de nieuwe website. Uit de gesprekken kwam vooral een nood aan eenvoud en duidelijke afspraken over het gebruik van de lay-out opties naar voren. Daarom bedachten we een flexibele content builder die redacteurs veel opties geeft om content weer te geven, maar steeds binnen het gedefinieerde designsysteem.

Bij Statik hielpen we daarnaast met de volledige contentmigratie - ruwweg zo'n 2.500 pagina's - zodat de bestaande content meteen juist in het webdesign werd ingebed. Momenteel zijn we bezig met het opstarten van een gildewerking voor de redacteurs, waarin afspraken gemaakt kunnen worden over contentcreatie, ze tips en tricks met elkaar kunnen uitwisselen en we pagina's optimaliseren op basis van de resultaten.

Statik en onderwijsprojecten: een goed huwelijk

Bij Statik hebben we een boontje voor projecten in de onderwijssector waardoor we ondertussen heel wat ervaring hebben opgebouwd in de specifieke uitdagingen die daarbij komen kijken.

Volgende stap: datagedreven optimaliseren

Nu de nieuwe website werd gelanceerd en UCLL heel wat positieve reacties mocht ontvangen is het tijd voor de volgende stap. Doet de website ook wat we gehoopt hebben? M.a.w. vinden meer toekomstige studenten hun weg naar de opleidingen?

Ons marketingteam dook alvast in de cijfers en zette een dashboard op waarmee het team communicatie van UCLL de resultaten eenvoudig kan opvolgen. Daarnaast zijn er maandelijkse stuurgroepmeetings waarin we de cijfers bekijken, inzichten verzamelen en hieraan gerichte acties koppelen. Afhankelijk van de periode in het academiejaar zijn andere metrics belangrijk om te monitoren en bij te sturen indien nodig. Ook een nieuwe ronde user testingsessies staat op de planning.

Ook interesse om de online aanwezigheid van je organisatie eens onder de loep te nemen?

We denken graag mee na over hoe we je doelgroep(en) kunnen activeren en overtuigen.

Meer weten over onze andere projecten in de onderwijssector?

Statik is een vaste digitale partner van de Associatie KU Leuven. Ontdek hieronder enkele andere cases.