Ga verder naar de inhoud

Telewerken in de wereld van community repair: meet Repair Connects

We vertelden al over Sharepair, het onderzoeksproject waarin Statik haar steentje bijdraagt in het boosten van de hersteleconomie. Dat project kende de afgelopen maanden zijn eerste staartje, of een eerste pilot, om het in Interreg-termen te verwoorden.

Project info

Project

Proof of Concept

Expertise

Informatiearchitectuur, prototyping, functionele en technische analyse, technische ontwikkeling

Periode

2019 - 2020

Een interactieve repair tool

Digitale tools ontwikkelen en testen die citizen-repair kunnen ondersteunen. Dat is waar Sharepair voor gaat. Waar begin je dan? Bij de repair cafés natuurlijk!

Het streefdoel? Een digitale tool voor herstellers ontwikkelen, die alle kennis en expertise die binnen repair cafés ontstaat en wordt uitgewisseld, kan registreren, verrijken en delen.

Onze analisten brachten de dataflows in kaart die nodig zijn om zo'n repair café te digitaliseren

Doordat herstellers via die repair tool hun herstellingen 'loggen', kunnen we op termijn een rijke databank opbouwen rond kapotte toestellen, merken, modellen, en manieren waarop deze al dan niet hersteld werden. Dat naar het voorbeeld van oa. de Fixometer, een initiatief van onze britse partner in Sharepair, The Restart Project.

We willen daarbij niet alleen data registreren, maar komen tot een instrument dat het leven van herstellers én organisatoren van repair events vergemakkelijkt. Samen met Maakbaar Leuven deden we een eerste aanzet om de user requirements voor zo'n tool in kaart te brengen. Blijkt dat er bij zo'n repair café heel wat komt kijken...

Digitale repair cafés: een onverwachte stroomversnelling dankzij COVID-19

Waar we normaalgezien rustig verder zouden werken aan een niet-functioneel prototype en focussen op gebruikersonderzoek en testing, blies een COVID19-wind ons in april een andere richting uit.

Plots konden er geen repair cafés meer georganiseerd worden, en verloren de herstellers van Maakbaar Leuven hun gegeerde hobby. Nochtans, met al die mensen in hun kot, zouden elektrische toestellen thuis meer gebruikt worden dan tevoren. En we moesten er niet aan denken dat onze koffiemachine stuk zou gaan tijdens al dat thuiswerken.

In een van onze eerste Zoom-sessies in die periode, zochten we met Maakbaar naar een oplossing. We waren het er snel over eens: dit was een kans die we moesten grijpen.

Een uitgebreid prototype herleiden tot een MVP

We gingen samen op zoek naar een manier om de kern van de toekomstige interactieve repair tool al te kunnen bouwen en in minder dan drie weken tijd van start te kunnen gaan met een werkende tool.

Het matchmaking idee: herstellers en toestellen in Leuven bij elkaar brengen

Dat wilde zeggen dat het platform vooral de kapotte toestellen van de Leuvenaar tot bij de herstellers van Maakbaar Leuven moest kunnen brengen. Enter de 'repair list', een feature die reeds in het prototype was opgenomen—bezoekers aan een repair café zouden immers hun toestel komen aanmelden bij de start van een event, waarna alle geregistreerde toestellen in de wachtrij zouden komen.

Die repair list zou in een virtueel herstelcafé evengoed de eerste stap van het proces zijn, dus zorgden we ervoor dat burgers via de tool hun kapot toestel kunnen aanmelden.

Van aanmelden tot registreren

Andere functionaliteiten die volgden waren uiteraard het aanmaken van herstellersaccounts, het uitwisselen van contactgegevens tussen herstellers en indieners van kapotte toestellen, en het luikje waarin herstellers hun herstelling kunnen registreren.

Een razend snelle uitwerking via Laravel, IntertiaJS en Google Material Design

Voor de technische uitwerking maakten we gebruik van het ons zeer dierbare Laravel-framework, in combinatie met InertiaJS. Daarmee kan je op de frontend een Single Page Application (SPA) hebben, maar backend nog steeds op de “traditionele” manier data doorgeven. Dit neemt veel complexiteit weg, wat ons toeliet om in een vingerknip een eerste werkende versie van het platform online te krijgen.

Say what? Een SPA houdt in dat je applicatie werkt zonder herladen van de pagina: alle data wordt achter de schermen ingeladen om de gebruiker een vlotte ervaring te garanderen. Die snellere overgangen tussen de verschillende schermen geven het gevoel dat je gewoon in een applicatie op je smartphone bezig bent.

Voor de User Interface werkten we met Vuetify. Dat is een kant-en-klaar systeem dat design-componenten aanbiedt die ontworpen zijn volgens Material Design, de stijl die Google promoot. Ook dat bespaart ons veel werk qua vormgeving van de applicatie, en we maken gebruik van elementen die uitvoerig getest zijn door een wereldwijde community van mede-ontwikkelaars.

Samen nadenken over de digitale vertaalslag van je fysieke activiteit?

Van klassieke fichenbak tot festival, het wereldwijde web kan ongetwijfeld nieuwe deuren openen.

Interregionale innovatie

Dit project wordt mogelijk gemaakt dankzij de steun van onze partners.

PROJECTLOGO SHAREPAIR ol Smart Hub Vlaams-Brabant