Een marketingplan dat Edu-Tech helpt om scholen te ondersteunen bij ICT-vragen
Edu-Tech is een verdeler van voordelige Microsoft-licenties voor scholen (leerlingen, leerkrachten, directie, CLB's...), en organiseert webinars en workshops om hun kennis over de software te delen. Hun diensten vormen vandaag een full-time job voor het team, daarom namen ze Statik onder de arm om een duurzame marketingstratgie uit te werken én uit te werken.
Dankzij enkele gerichte marketingacties kochten 70 nieuwe klanten een licentie bij Edu-Tech.
Project info
Project
Een verdeler van Microsoft-softwarelicenties voor scholen en onderwijsinstellingenExpertise
Digitale marketingstrategie, websiteaudit, sociale mediamanagement -en adverteren, contentcreatiePeriode
2023 - 2024“Welkom bij Edu-Tech, jouw ICT-specialist in onderwijs”
Edu-Tech is een 'kleine' speler die Microsoft-licenties (MS) verdeelt voor een specifieke doelgroep: het onderwijs. Die sector heeft in vergelijking met andere branches heel concrete verwachtingen van technologie. Door zich te focussen op de noden van deze niche, onderscheidt Edu-Tech zich slim in een competitieve markt.
Binnen een school gebruiken leerkrachten technologie op een hele andere manier dan ICT-coördinatoren (die vaak een IT-opleiding volgden). Edu-Tech biedt daarom diensten, zoals webinars en workshops, op maat van hun doelpubliek aan. Voor leerkrachten is het bijvoorbeel veel interessanter om een opfrissingscursus te volgen over de Office 365-tools, terwijl een ICT-coördinator meer zal leren tijdens een opleiding voor het beheren van de laptops en andere hardware in een school.
Die combinatie van software en onderwijs vormt een succesformule waar heel wat scholen bij gebaat zijn, en maakt de dienstverlening van Edu-Tech uniek in België. Hoog tijd om die kwaliteiten in de verf te zetten!
Statik en de onderwijssector: een goed huwelijk
Dat Edu-Tech en Statik de handen in elkaar slaan stond in de sterren geschreven. Bij Statik hebben we namelijk een boontje voor de onderwijssector en kennen we de context van scholen, leerkrachten en leerlingen daardoor heel goed.
Stap 1: Een helder beeld van de bestaande online aanwezigheid van Edu-Tech
Edu-Tech was al online aanwezig met een website en een nieuwsbrief, op LinkedIn en Facebook, maar miste inzicht over het succes van deze platformen. Statik startte daarom met een uitgebreide digitale marketing audit.
Het resultaat: een stevig document vol inzichten én concreet advies. Zo ontdekten we dat Edu-Tech nog geen analyticstool gebruikte, en dat er een aantal SEO-issues waren op de website, maar ook dat hun e-mails al heel mooie open en click rates hadden. Kortom, alvast enkele concrete elementen om mee aan de slag te gaan.
Stap 2: Een duidelijke strategie definiëren in 3 workshops
Dankzij de audit wisten we welke problemen een oplossing zochten, maar dat gaf ons nog geen duurzaam plan voor de toekomst. Tijd dus om de grote lijnen voor de marketingstrategie van Edu-Tech uit te zetten. Dat deden we in 3 strategische workshops:
Workshop 1: Wie is Edu-Tech, waar staan ze voor en wat is hun missie? Wat zijn de doelstellingen op korte en lange termijn? Welke KPI’s stellen we voorop?
Workshop 2: Hoe positioneert Edu-Tech zich in de markt? Wat zijn de USP’s van Edu-Tech? Wie zijn de belangrijkste doelgroepen en hoe segmenteren we die?
Workshop 3: Hoe ziet de customer journey van de doelgroepen eruit? Op welke kanalen moeten we aanwezig zijn, en welke verhalen willen we vertellen? Hoe zou een communicatiejaarplan voor Edu-Tech eruit kunnen zien?
De inzichten uit de workshops bundelden we in één strategisch document dat Edu-Tech de komende jaren als houvast kan gebruiken. Het document bepaalde ook de prioriteiten om onze samenwerking verder te zetten met o.a. een LinkedIn-campagne, klantencases op de website en nieuwe social mediaformats.
Stap 3: Tijd om onze strategie om te zetten in concrete acties
Een LinkedIn-campagne over voordelige Microsoft-licenties voor scholen
De Vlaamse overheid heeft een raamovereenkomst met Microsoft (MS-KIS), die inhoudt dat scholen en andere onderwijsinstellingen aan een voordelig tarief gebruik kunnen maken van Microsoft-applicaties. Handig voor in de klas, maar even goed voor de interne communicatie tussen leerkrachten, directie, CLB etc. In 2023 moesten heel wat scholen hun MS KIS-licentie vernieuwen. LinkedIn bleek het ideale kanaal om daarvoor de beslissingnemers binnen het onderwijs te bereiken en die oproep te lanceren. Twee maanden lang deden we een retargeting-campagne, waarbij we 5% extra korting boden aan de meest geïnteresseerde profielen .
De MS KIS-campagneresultaten samengevat:
861 mensen bezochten de landingspagina via onze advertenties;
We betaalden voor 1 klik gemiddeld $1,50, waar het gemiddelde in België op $4,98 wordt geschat, en binnen de sector op $4,90 (The B2B House).
De gemiddelde click-through-rate (CTR) bedroeg 1,2%.
De retargeting-campagne leverde nog eens 224 websitebezoeken, met een gemiddelde CTR van 0,95%.
In totaal kochten of verlengden 213 klanten hun Microsoft-licentie bij Edu-Tech in het afgelopen jaar*, dat zijn er 70 of bijna 50% meer dan het voorgaande jaar. (*Dit is een totaalresultaat over verschillende kanalen, ook de nieuwsbrief heeft hierin een rol gespeeld).
Wekelijkse tips over Microsoft voor alle ICT-niveaus
Hoe bereik je de meest leergierige profielen binnen het onderwijs op vlak van ICT? Simpel, je reikt hen op een laagdrempelige manier tips aan die ze meteen in hun job kunnen toepassen. In de vorm van een tutorial leren LinkedIn- en Facebook-volgers iedere week een nieuw aspect van een Microsoft-programma kennen. Met de hashtags #Techtip en #Edutip maken we een onderscheid in het ICT-niveau dat de instructievideo vraagt:
ICT-coördinatoren en -leerkrachten hebben een uitgebreide kennis van digitale tools. De #Techtips duiken dan ook iets dieper in de technische elementen van MS-applicaties, concrete instellingen en oplossingen.
Leerkrachten en directieleden gebruiken hun laptop ook op dagelijkse basis, maar bij hen draait het meer om lesvoorbereidingen en communiceren met collega's. ICT is met andere woorden niet hun expertise, en dus is deze doelgroep eerder gebaat met #Edutips die ze in de klas kunnen toepassen.
Stap 4: Marketinginspanningen meten, evalueren en optimaliseren
We delen nu wekelijks sociale content, verzenden maandelijks een nieuwsbrief, zetten digitale campagnes op voor concrete acties... De marketingtrein raast met andere woorden voorbij, maar wat levert het op?
Voor het meten van onze marketingactiviteiten vertrouwen we hoofdzakelijk op de analyticstool Matomo en de statistieken in sociale media zelf. Het is echter handig om alle databronnen vanop één plek te raadplegen. Daarom plannen we om in de nabije toekomst een uitgebreid dashboard te bouwen met Google Looker Studio. Alle kanalen, gedragingen op de website en campagneresultaten zullen zo op één plek staan, wat het makkelijker maakt om de resultaten op te volgen en inspiratie zal bieden voor nieuwe inhoud.
Wil je online groeien?
Via een audit van je (bestaande) marketingacties, kanalen en platformen geven we je inzicht in mogelijke groeikansen.