Een marketingplan dat Edu-Tech helpt om scholen te ondersteunen bij hun ICT-vragen

Edu-Tech is een verdeler van voordelige Microsoft-licenties voor scholen (leerlingen, leerkrachten, directie, CLB's...), en organiseert webinars en workshops om hun kennis over de software te delen. Hun diensten vormen vandaag een full-time job voor het team, daarom namen ze Statik onder de arm om een duurzame marketingaanpak uit te werken én uit te voeren.

Dankzij een aantal gericht getargete marketingacties mocht Edu-Tech 70 nieuwe klanten verwelkomen die een licentie aankochten.

Project info

Project

Een verdeler van Microsoft-softwarelicenties voor scholen en onderwijsinstellingen

Expertise

Digitale marketingstrategie, websiteaudit, sociale mediamanagement -en adverteren, contentcreatie

Periode

2023 - lopend

“Welkom bij Edu-Tech, jouw ICT-specialist in onderwijs”

Edu-Tech is een 'kleine' speler die Microsoft-licenties (MS) verdeelt voor een specifieke doelgroep: scholen en onderwijsinstellingen. De onderwijssector heeft in vergelijking met andere sectoren heel specifieke verwachtingen waar technologie aan moet voldoen. Door zich specifiek te focussen op de noden van deze niche, onderscheidt Edu-Tech zich slim in een competitieve markt.

Binnen een school gebruiken leerkrachten technologie op een hele andere manier dan ICT-coördinatoren (die vaak een IT-opleiding volgden). Edu-Tech past daarom de inhoud van hun diensten, zoals webinars en workshops, aan op hun doelgroep. Voor leerkrachten is het, bijvoorbeeld, veel interessanter om een opfrissingscursus te volgen over de Office 365-tools, terwijl een ICT-coördinator meer gebaat is bij een opleiding voor het beheren van de verschillende laptops en andere hardware in een school.

De combinatie software en onderwijs is een uniek gegeven in België, maar vormt wel een succesformule waar heel wat scholen gebaat bij kunnen zijn. Hoog tijd om die kwaliteiten in de verf te zetten!

Statik en de onderwijssector: een goed huwelijk

Dat Edu-Tech en Statik de handen in elkaar slaan stond in de sterren geschreven. Bij Statik hebben we namelijk een boontje voor de onderwijssector en kennen we de context van scholen, leerkrachten en leerlingen daardoor heel goed.

Een marketingaudit op maat

Stap 1: Een helder beeld van de bestaande online aanwezigheid van Edu-Tech

Edu-Tech was al online aanwezig met een website, LinkedIn, Facebook en een nieuwsbrief, maar miste inzicht over het succes van deze platformen. Statik startte daarom met een uitgebreide digitale marketing audit.

Het resultaat: een stevig document vol inzichten én concreet advies. Zo ontdekten we bijvoorbeeld dat Edu-Tech nog geen analyticstool gebruikte, dat er een aantal SEO-issues waren op de website en dat de e-mails die ze verzonden al heel mooie open en click rates hadden. Kortom, een goede basis om mee verder op te bouwen.

Stap 2: Het definiëren van een duidelijke strategie tijdens 3 workshops

Dankzij de audit wisten we welke problemen een oplossing zochten, maar dat gaf ons nog geen duurzaam plan voor de toekomst. Tijd dus om de grote lijnen voor de marketingstrategie van Edu-Tech uit te zetten. Dat deden we tijdens 3 strategische marketingworkshops:

  • Workshop 1: Wie is Edu-Tech, waar staan ze voor en wat is hun missie? Wat zijn de doelstellingen op korte en lange termijn? Welke KPI’s stellen we voorop?

  • Workshop 2: Hoe positioneert Edu-Tech zich in de markt? Wat zijn de USP’s van Edu-Tech? Wie zijn de belangrijkste doelgroepen en hoe segmenteren we die?

  • Workshop 3: Hoe ziet de customer journey van de doelgroepen eruit? Op welke kanalen moeten we aanwezig zijn, en welke verhalen willen we vertellen? Hoe zou een communicatiejaarplan voor Edu-Tech eruit kunnen zien?

De inzichten uit de workshops bundelden we in één strategisch document dat Edu-Tech de komende jaren als houvast kan gebruiken. Het document bepaalde ook de prioriteiten om onze samenwerking verder te zetten, met o.a. een LinkedIn-campagne rond MS-KIS, klantencases en de nieuwe #edutips & #techtips.

De missie en visie van Edu-Tech werden op punt gezet tijdens een strategieworkshop

Stap 3: Tijd om onze strategie om te zetten in concrete acties

Een LinkedIn-campagne over voordelige Microsoft-licenties voor scholen

De Vlaamse overheid heeft een raamovereenkomst met Microsoft (MS-KIS), die inhoudt dat scholen en andere onderwijsinstellingen aan een voordelig tarief gebruik kunnen maken van Microsoft-applicaties. Handig voor in de klas, maar even goed voor de interne werking tussen leerkrachten, directie, CLB etc. In 2023 dienden heel wat scholen met een lopende MS KIS-licentie een vernieuwing af te sluiten. Met beslissingsnemers binnen het onderwijs als doelgroep, bleek LinkedIn het ideale platform om die oproep te lanceren. We adverteerden twee maanden met een retargeting-campagne gericht op de meest geïnteresseerde profielen die 5% extra korting op een licentie promootte.

Voorbeeld van de advertentiecampagne

De MS KIS-campagneresultaten samengevat:

  • 861 bezochten de landingspagina via onze advertenties;

  • We betaalden voor één klik gemiddeld $1,50, waar het gemiddelde in België op $4,98 wordt geschat, en binnen de sector op $4,90 (The B2B House).

  • De gemiddelde click-through-rate (CTR) bedroeg bijgevolg 1,2%.

  • De retargeting-campagne leverde nog eens 224 websitebezoeken, met een gemiddelde CTR van 0,95%.

In totaal kochten of verlengden 213 klanten hun Microsoft-licentie bij Edu-Tech in het afgelopen jaar*, dat zijn er 70 meer dan het voorgaande jaar. (*Dit is een totaalresultaat over verschillende kanalen, ook de nieuwsbrief heeft hierin een rol gespeeld).

Voorbeeld van een #Edutip

Wekelijkse tips over Microsoft voor alle ICT-niveaus

Hoe bereik je de meest leergierige profielen binnen het onderwijs op vlak van ICT? Simpel, je reikt hen op een laagdrempelige manier tips aan die ze meteen in hun job kunnen toepassen. In de vorm van een tutorial leren LinkedIn- en Facebook-volgers iedere week een nieuw aspect van een Microsoft-programma kennen. Met de hashtags #Techtip en #Edutip maken we een onderscheid in het ICT-niveau die de instructievideo vergt:

  • ICT-coördinatoren en -leerkrachten hebben een uitgebreide kennis van digitale tools. De #Techtips duiken dan ook iets dieper in de technische elementen van MS-applicaties, concrete instellingen en oplossingen.

  • Leerkrachten en directieleden gebruiken hun laptop ook op dagelijkse basis, maar bij hen draait het meer om lesvoorbereidingen en communiceren met collega's. ICT is met andere woorden niet hun expertise, en dus is deze doelgroep eerder gebaat met tips die in de klas kunnen toegepast worden.

Stap 4: Marketinginspanningen meten, evalueren en optimaliseren

We delen nu wekelijks sociale content, verzenden maandelijks een nieuwsbrief, zetten digitale campagnes op voor concrete acties... De marketingtrein raast met andere woorden voorbij, maar wat levert het op?

Voor het meten van onze marketingactiviteiten vertrouwen we hoofdzakelijk op de analyticstool Matomo en de statistieken in sociale media zelf. Het is, echter, handig om alle databronnen vanop één plek te raadplegen. Daarom plannen we om in de nabije toekomst een uitgebreid dashboard te bouwen met Google Looker Studio. Alle kanalen, gedragingen op de website en campagneresultaten zullen zo op één plek te raadplegen zijn, wat de opvolging van onze resultaten opnieuw faciliteert en inspiratie biedt voor nieuwe content.

Op zoek naar opportuniteiten voor je digitale marketing?

Aan de hand van een uitgebreide audit van je huidige digitale kanalen en platformen, krijg je inzichten in de mogelijkheden van je online aanwezigheid.

Meer weten over digitale marketing?