Ga verder naar de inhoud

Je online aanwezigheid versterken met sociale media

85% van de Vlamingen gebruikt elke dag minstens 1 chat- of sociale mediaplatform en 23% gebruikt er dagelijks 4 of meer (bron: IMEC Digimeter 2022). Niet verwonderlijk dus dat je via sociale media gemakkelijk in contact blijft met je doelgroep - of dat nu organisch is of betalend.

Maar hoe zet je sociale media doeltreffend in als versterker van je verhaal? Hoe zorg je ervoor dat je actief bent op de juiste kanalen, met de juiste content? En moet je adverteren om succesvol te zijn op sociale media?

1. Hoe passen sociale media binnen mijn digitale marketingstrategie?

Je kan sociale media op oneindig veel verschillende manieren inzetten:

  • Je merk bekend maken bij een grote groep mensen

  • Producten of diensten verkopen

  • Je verhaal vertellen

  • Een community opbouwen en onderhouden

  • Nieuwe medewerkers aantrekken

  • Mensen informeren

Dat zorgt er natuurlijk voor dat je keuzes moet maken: welk kanaal kies je, welke content ga je verspreiden? Ga daarom eerst na wat je doelstellingen zijn en wat je wil bereiken. Wat je doelstellingen ook zijn, er is een sociale mediakanaal dat zowel bij je organisatie als je doelgroep past.

2. Waar vind ik mijn doelgroep?

Een sociale mediakanaal onderhouden zonder je doelgroep te bereiken heeft helaas weinig zin (hoe graag je er ook zelf mee werkt). Ga dus op zoek naar de kanalen die je gewenste publiek gebruiken. Een goede vuistregel daarbij is om te starten met de leeftijd van je doelgroep(en):

  • Baby Boomers (°1946 - 1964): Facebook

  • Gen X (°1965 - 1980): Facebook, LinkedIn

  • Millennials (°1981 - 1996): Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest, Twitter

  • Gen Z (°1997 - 2012): Instagram, TikTok, Pinterest, Twitter

  • Gen Alpha (°2013 - ...): TikTok, Snapchat, YouTube

Weet wel dat er altijd uitzonderingen zijn. Pin je dus niet vast op leeftijd alleen, maar zorg ervoor dat je goed weet wat je doelgroep interesseert, waar ze mee bezig zijn en waarmee je hun aandacht kan trekken.

3. Waarvoor is elk kanaal geschikt?

Elk sociale mediakanaal heeft zijn eigen taal en verwachtingen. Respecteer ze, pas je content er naar aan (en vermijd zo een ‘cringe’-gevoel bij je volgers).. Wil je vooral links naar blogartikels delen? Inspelen op het laatste nieuws? Niet elk kanaal is daarvoor even geschikt.

Facebook is van alle sociale mediakanalen het meest versnipperde. Ideaal om foto’s en video’s te delen, zowel sterke branded als heel persoonlijke content. Op Facebook kan zowat alles en je bereikt er potentieel een heel grote groep mensen. Ze zijn op zoek naar nieuws, vrijetijdsbesteding en informatie voor hun werk of studies, dus ook wat de inhoud van je posts betreft, kan er op Facebook heel wat. Dat is tegelijk ook een valkuil aan het platform: er is zo’n overvloed aan informatie over zowat alle mogelijke onderwerpen, probeer daar maar eens in op te vallen.

Instagram is het kanaal van de visueel aantrekkelijke foto’s en korte video’s, met persoonlijke, informatieve of inspirerende content. Ga in Instagram Reels vooral aan de slag met esthetisch sterke, goed gemonteerde video’s met trending audio. Op Instagram vind je ook posts over de meest uiteenlopende onderwerpen, maar mensen zoeken minder naar professionele informatie (tenzij je een marketingfunctie hebt, natuurlijk…).

Op LinkedIn, aan de andere kant, houd je het best professioneel en deel je links, afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit met inspirerende of informatieve inhoud.

TikTok vraagt dan weer om entertainende video’s: maak het grappig, vertel een persoonlijk verhaal, speel in op de actualiteit. De videokwaliteit maakt op TikTok net iets minder uit, zorg vooral dat je video’s bij je merk én het kanaal passen.

Op welk kanaal je ook aanwezig bent, in onze ogen is engagement het meeste waard, dus zet in op activerende posts. Sociale media zijn sociaal - zet je volgers aan tot nadenken met een vraag, een poll, of deel je foto's in een carrousel. Vergeet zeker ook niet te antwoorden op reacties en zorg ervoor dat je posts maximaal linken naar content op je website, zodat bezoekers daar verder interageren met je content.

4. Moet ik adverteren om succesvol te zijn op sociale media?

Wist je dat je organische posts meestal maar gezien worden door ongeveer 30% van je volgers? Ter illustratie: Statik heeft op het moment dat we deze blog schrijven 904 volgers op Facebook, maar onze laatste post bereikte maar 255 mensen. Op Linkedin volgen die cijfers een gelijkaardig stramien: we hebben 1271 volgers en onze laatste post bereikte 303 mensen.

Bovendien is het zo dat iemand je boodschap 7 tot 8 keer moet gezien hebben voor die blijft hangen. Herhaling is daarom heel belangrijk (in al je communicatie, trouwens). Betekent dat dat je elke post letterlijk 7 keer moet herhalen? Nee, gelukkig niet. Je kan je boodschap op verschillende manieren verpakken, zowel op sociale media als via je andere kanalen, zoals je nieuwsbrief.

Adverteren op sociale media is gewoonweg een manier om de kans dat mensen je boodschap zien en actie ondernemen te vergroten. Via advertenties kan je je content boosten naar je bestaande volgers, en tegelijkertijd een breder publiek aanspreken. Als je vooral een nieuwe doelgroep wil bereiken, verkoop of inschrijvingen wil stimuleren, of nieuwe medewerkers wil zoeken, raden we advertenties sterk aan.

Vergeet ook niet dat je medewerkers een grote impact kunnen hebben op het bereik van je content. Vooral op LinkedIn zit de kracht van het kanaal in het netwerk. Spoor je medewerkers daarom aan om je content te herposten naar hun eigen netwerk.

5. Hoe meet ik succes?

Meten is weten, ook bij sociale media. Zeker als je geld uitgeeft aan advertenties, wil je weten hoeveel dat opbrengt.

Wat je doet op sociale media (of eender welk online kanaal) staat altijd in functie van je doelstellingen. En die doelstellingen bepalen wat je precies gaat meten om je succes te bepalen:

  • Wil je je merk bekend maken? Focus dan op totaal bereik, kliks naar je account of naar je website.

  • Wil je interesse wekken voor je diensten, producten of nieuws? Focus dan op je aantal volgers, likes en engagement, CTR (kliks naar een landingspagina), websitebezoeken en events per sessie.

  • Wil je je doelgroep aanzetten tot actie? Dan meet je best je CTR en de gewenste acties op je website of social media, bijvoorbeeld aantal aankopen, volgers, inschrijvingen op je nieuwsbrief, …

Wil je weten hoe jouw organisatie het doet op vlak van sociale media?

En bij uitbreiding je volledige digitale aanwezigheid?

Digitale marketingstrateeg

Wie is Jill?

Als digitale marketingstrateeg heeft Jill van haar reflex om altijd de waarom-vraag te stellen haar beroep gemaakt. Zo heeft ze al heel wat ervaring opgebouwd in digitale communicatie en content marketing binnen verschillende sectoren. Ze werkte al voor klanten als Boerentrots, Djapo, Mobiel 21, Pulso, EDU-tech, Levuur en Vlaamse Kunstcollectie.

Volgende blogpost

Met deze 3 checks zet jij de eerste stappen naar een GDPR-proof website

15 augustus 2023 | Lana

GDPR is hot topic, maar blijft een gevoelig en vaag thema. Waarover gaat het? En wat moet jij er over weten als website-eigenaar? Wij helpen je op weg om jouw website GDPR-conform te maken in drie eenvoudige stappen.