Ga verder naar de inhoud

Hoe goed scoor jij op vlak van digitale duurzaamheid en inclusie?

Wat is de digitale voetafdruk van jouw homepage? En hoe goed scoort die op vlak van webtoegankelijkheid? Via de pijler ‘duurzaamheid en inclusie’ in de Statik Digitale Marketing Scan beantwoorden we dit soort vragen. Want vergis je niet: jouw digitale keuzes hebben een reële impact op mensen én onze planeet.

Dit artikel is een aanvulling op de Statik Digitale Marketing Scan. Met de Digitale Marketing Scan informeren we je op een laagdrempelige manier over jouw digitale effectiviteit. Interesse? Vraag je scan aan.

Waarom is dit belangrijk?

Wist je dat het internet een grotere impact heeft op de planeet dan de luchtvaartindustrie? Meer nog: als het internet een land was, zou het op vlak van energieverbruik het 6de meest vervuilende land ter wereld zijn. Knettergek, toch? Daarom vertrekt het design- en ontwerpproces bij Statik steevast vanuit ‘digitale duurzaamheid’ als basisfilosofie. Bij elk bezoek aan jouw website schieten er allerlei digitale systemen in actie. Dit zorgt ervoor dat je bezoekers precies te zien krijgen wat ze willen én wat jouw organisatie wil delen. Een efficiënt ontworpen website verbruikt daarom letterlijk minder.

Voor ons gaat digitale duurzaamheid echter verder dan alleen CO2-uitstoot. Ook digitale inclusie is essentieel om van het internet een toegankelijke plek te maken voor iedereen. Volgens de barometer digitale inclusie wordt maar liefst 46% van de Belgen digitaal uitgesloten. We dagen je daarom graag uit om e-inclusie een duidelijke plek te geven in jouw digitale strategie.

Volgens de barometer digitale inclusie wordt maar liefst 46% van de Belgen digitaal uitgesloten.

Stephanie Heylands - Digitale strateeg

Digitale duurzaamheid en inclusie: zes basisprincipes

Digitale duurzaamheid en inclusie zijn brede topics waarbij het soms lastig kan zijn om het overzicht te bewaren. Binnen de Statik Digitale Marketing Scan kozen we daarom voor 6 aspecten om digitale duurzaamheid en inclusie te beoordelen;

1. Digitale voetafdruk

In de Digitale Marketing Scan berekenen we de voetafdruk van jouw homepage via de Website Carbon Calculator van Wholegrain Digital. Enkel wanneer je beter scoort dan het gemiddelde, word je hiervoor beloond. Uiteraard is het belangrijk om voor àlle pagina’s van jouw website een lage voetafdruk na te streven Dat kan door het verkleinen van foto's, vermijden van bewegende beelden, beperken van trackers, ...— doe gerust de test en laat ons je resultaat weten. Meer weten? Zo kan je digitaal verduurzamen.

Tip: Via Website Carbon Calculator kan je zelfs een rekentool in de footer van jouw website integreren die de voetafdruk per pagina berekent én deelt met jouw bezoekers.

De digitale voetafdruk van jouw homepage bepaalt 0,5 punten van jouw score binnen het thema ‘digitale duurzaamheid en inclusie’ in de Statik Digitale Marketing Scan.

2. Groene hosting

Soms is het leven simpel. Door te kiezen voor een website met groene hosting kan je alvast een positief verschil maken. Zo werken we vanuit Statik bijvoorbeeld graag samen met Combell, een Belgisch bedrijf waarbij de hosting infrastructuur volledig draait op hernieuwbare energie. In de Digitale Marketing Scan kijken we via de Website Carbon Calculator na of jouw website werkt met groene hosting.

Jouw keuze voor groene hosting bepaalt 1 punt van jouw score voor het thema ‘digitale duurzaamheid en inclusie’ in de Statik Digitale Marketing Scan.

3. Toegankelijkheidscheck

Kunnen mensen met een fysieke of visuele beperking vlot door jouw website navigeren? Zijn de kleurcontrasten hoog genoeg voor slechtzienden? En zijn er alt-teksten voor mensen met een screen reader? Via de open-source tools ‘Wave’ en ‘Lighthouse’ controleren we jouw website op dit soort toegankelijkheidsnormen zoals de internationale Web Content Accessibility Guidelines.

De toegankelijkheidscheck bepaalt 1,5 punten van jouw score binnen het thema ‘digitale duurzaamheid en inclusie’ in de Statik Digitale Marketing Scan.

4. Mobile friendliness

Mensen die digitaal uitgesloten zijn, beschikken vaak enkel over een smartphone. Daarom is het dubbel zo belangrijk dat jouw website mobile friendly is. Kan je bezoeker van op een mobiel scherm alle toptaken zoals contact opnemen, een afspraak maken … op je website eenvoudig uitvoeren? Spreekt op een mobiel toestel ook alles voor zich?

Mobile friendliness van jouw website bepaalt 1 punt van jouw score voor het thema ‘digitale duurzaamheid en inclusie’ in de Statik Digitale Marketing Scan.

5. Klare taal

Klare taal op het internet is essentieel. Vermijd daarom vaktermen of (te) beeldend taalgebruik. Klare taal maakt informatie begrijpelijk voor iedereen, inclusief anderstaligen, mensen met beperkte taalvaardigheid of neurodiversiteit zoals autisme. In de Statik Digitale Marketing Scan neemt een van onze marketeers via de Accessibility Leesniveau Tool het taalgebruik op jouw homepagina onder de loep. Goed om weten: niveau B1 is een taalniveau dat voor het merendeel van de Belgische bevolking begrijpbaar is. Doe zelf zeker de test voor alle andere pagina's op jouw website!

Tip: Wist je dat je in hashtags best elk woord met een hoofdletter schrijft? Enkel zo zijn ze makkelijk leesbaar voor mensen die gebruikmaken van een screenreader.

Klare taal bepaalt 0,5 punten van jouw score binnen het thema ‘digitale duurzaamheid en inclusie’ in de Statik Digitale Marketing Scan.

6. Meertaligheid

Niet alleen een sterke mobiele versie en klare taal kunnen de digitale inclusie verhogen, maar ook aandacht voor meertaligheid. Bekijk daarom de optie om de huidige website ook in andere talen te voorzien zodat elke gebruiker de kans heeft om alle nodige informatie te raadplegen in een taal die eenvoudig te begrijpen is.

Een meertalige website bepaalt 0,5 punten van jouw score binnen het thema ‘digitale duurzaamheid en inclusie’ in de Statik Digitale Marketing Scan.

Wil jij ook zo'n Digitale Marketing Scan?

Dat kan!

Volgende blogpost

Je online aanwezigheid versterken met sociale media

21 augustus 2023 | Jill

Via social media blijf je gericht in contact met je doelgroep. Hoe zet je ze doeltreffend in? Welke kanalen kies je? En moet je adverteren?