De resultaten in een notendop

Na zes maanden kunnen we spreken van een duidelijke doelgroep verjonging.

  • Op Facebook is deze shift het meest uitgesproken. Tussen juni en december 2021 zien we een stijging van 40% naar 74% in het bereik bij onze jongere doelgroep.
  • Datzelfde plaatje merken we op bij de betrokkenheid op Facebook met een stijging van 29% naar 63%.
  • Een nulmeting op Instagram was niet mogelijk, maar momenteel noteren we op dit kanaal een bereik van 63% en een betrokkenheid van 76,4% binnen de beoogde doelgroep.

Een hart voor de Vlaamse boeren en hun stiel

Wat als we met z'n allen wat trotser zouden zijn op de boeren en boerinnen achter de Vlaamse boerenstiel? Zij ploegen, zaaien, telen, kweken, melken, voeren, verzorgen en oogsten. Dat doen ze in weer en wind, op alle mogelijke en onmogelijke uren. Zo krijgen wij verse, gezonde en lokaal geteelde producten op ons bord. Om die trots voluit verspreiden ontstond het initiatief Boerentrots.

Na enkele jaren campagne voeren, met als hoogtepunt het tv-programma 'Boerenjaar', plande Boerentrots samen met Statik een kritische evaluatie van de digitale marketingstrategie. Met als doel om nieuwe opportuniteiten te spotten om nog betere resultaten te boeken.

Uit deze analyse kwam één duidelijke conclusie naar voren: ondanks een hoog absoluut bereik, kwamen de boodschappen niet bij de juiste doelgroep terecht. Boerentrots resoneerde sterk bij de bestaande sympathisanten, maar trok onvoldoende de jonge doelgroep van 18-34 jarigen aan. Tijd om een nieuwe richting in te slaan.

Project
Uitwerken en opvolgen van een digitale marketingstrategie via creatieve campagnes en performance marketing.
Expertise
Marketingstrategie, content creatie, online advertising, performance marketing.
Periode
2020 - ...

Een marketingstrategie waarbij meten en content creatie hand in hand gaan

Tijdens een workshop met het projectteam van Boerentrots stelden we de (digitale) marketingstrategie bij. We schonken de nodige aandacht aan het opstellen van concrete objectieven, KPI's en bijhorende targets. Daarna zetten we een meetinfrastructuur (Google Data Studio Dashboard) op om deze nieuwe KPI’s globaal en per communicatieactie op te volgen. Het % bereik en de betrokkenheid binnen de doelgroep van 18-34 jarigen werden de belangrijkste indicatoren voor succes.

Nu we exact de impact van onze acties konden meten en opvolgen, werd het tijd om grondig na te denken over campagnes die zouden resoneren bij de jongere doelgroep. We kozen voor een doelgerichte contentstrategie op sociale media (voornamelijk Facebook, Instagram en TikTok) in combinatie met influencer marketing. Naast een duidelijke strategie werkten we een content jaarplan uit voor Boerentrots en hielpen we bij de ontwikkeling en het project management van de campagne concepten. Uiteraard bleven we daarbij focussen op het continu analyseren van de objectieven en targets zowel globaal als per campagne.

De boer op met Average Rob

Van hallo kroket tot a good kwak mayo

Voor onze social media strategie werkten we formats uit waaronder ‘The road to’ waarbij we onze doelgroep willen informeren over de weg die ons voedsel aflegt, van bij de boer tot op het bord. Eén concrete uitwerking hiervan was de samenwerking met influencer Average Rob - een perfecte match met onze jonge doelgroep- die ingrediënten voor stoofvlees ging halen bij de boer en vervolgens het gerecht zelf bereidde. Het resultaat? Een nooit geziene boost in al onze KPI’s.

Om verder in te zetten op community building zetten we daarnaast een samenwerking op met illustratrice Niet Nu Laura voor de Week van de Friet om Instagram stickers te ontwerpen die onze fans en volgers konden gebruiken in hun Instagram stories. De posts waarbij de stickers gebruikt werden vertoonden een hoge betrokkenheid bij de juiste doelgroep. En geef nu toe, die kroket ziet er toch echt uit om op te eten?

Niet nu Laura maakt stickers voor 'Week van de friet'.

Resultaten om (boeren)trots op te zijn

Zorgen deze influencer marketing acties nu ook voor gewenste resultaten? Statik zit elke maand samen met het projectteam van Boerentrots om de cijfers te bespreken en zo nieuwe acties te plannen. Na zes maanden volgde een grotere analyse.

Na een half jaar samenwerking kunnen we spreken van een significante verjonging van de doelgroep. Op Facebook zien we een stijging van 40% naar 74% qua bereik bij onze jongere doelgroep, de betrokkenheid steeg van 29% naar 63%. Op Instagram bereiken we momenteel 63% binnen de doelgroep en kennen we een betrokkenheid van maar liefst 76,4%. We kunnen dus concluderen dat we niet enkel de juiste doelgroepen bereiken, maar ook dat de content die we maken bij hen aanslaat.

Ook zin om je digitale marketingstrategie een boost te geven?

We zitten nog vol ideeën en kijken graag mee hoe we de doelstellingen van jouw organisatie kunnen omzetten naar doelgroepgerichte marketingacties.