Ga verder naar de inhoud

De materniteit van AZ Diest scoort in de Google-zoekresultaten

Het AZ Diest wordt geleid door een sterk team van medische experten en verplegers, en dat mag geweten zijn. Met een nagelnieuwe website was ons werk dan ook nog niet af. Dé uitdaging schuilde in het bereikbaar maken van de website voor elke mogelijke bezoeker; dat zijn er heel wat voor een ziekenhuis.

De resultaten in een notendop

  • De afdeling materniteit neemt een reuzensprong van plaats 10 naar plaats 3 op Google.
  • De website van AZ Diest verovert plaats 1 op de zoekresultatenpagina met de zoekterm 'gynaecoloog Diest'.
  • Dankzij verdere optimalisaties verschijnt AZ Diest nu ook met tal van SERP features in o.a. het local map pack.

SEO, eerste hulp bij onvindbare webpagina's

Bij search engine optimization (SEO), vrij vertaald naar zoekmachineoptimalisatie, zorgen we ervoor dat webpagina's zo goed mogelijk beantwoorden aan de zoektermen van Google-gebruikers. Een belangrijke nuance dus: SEO spitst zich toe op het verbeteren van pagina's, niet van de volledige website. Zo kan je je wel inbeelden dat een SEO-project voor een domeinnaam een zéér lang proces kan zijn.

Daarom kozen we bewust voor een afgelijnd experiment. We namen twee diensten van het AZ Diest, respectievelijk materniteit en abdominale heelkunde, onder de loep om deze zo grondig mogelijk te optimaliseren.

Project info

Project

Een SEO-traject om de positie van de pagina's materniteit en abdominale heelkunde te optimaliseren.

Expertise

SEO, digitale marketingstrategie, performance marketing

Periode

Februari 2022 - Juni 2022
Analyse

Wat is de huidige stand van zaken?

Om te weten hoe de webpagina's zonder optimalisatie presteerden, maar evenzeer om de verbetering achteraf meetbaar te maken, startten we met een nulmeting. Een eenvoudige analyse waarbij we onder meer de volgende zaken nakeken:

  • de algemene posities van de webpagina's op Google waren.
  • op welke zoektermen de webpagina's nu al rankten.
  • of er veel concurrentie met andere belangengroepen, zoals andere ziekenhuizen of onafhankelijke experten, was.

Met de SEO-tools van SEMrush kwamen we snel tot een eerste analyse. Daaruit bleek onder meer dat de hiërarchie van de titels niet consistent werd toegepast en dat de content over medische specialisaties - waar ongetwijfeld veel werk in kroop - niet geoptimaliseerd was voor zoekmachines en dus geen verkeer trokken. Hoog tijd om dat potentieel te benutten.

Onze aanpak

Het optimalisatieproces, een moeilijke bevalling

SEO omvat heel wat aspecten en eigenschappen van een webpagina, waardoor een overzicht behouden van cruciaal belang was. Vanuit het verdeel-en-heers-principe splitsten we de taken op in twee onderdelen:

  • On-page factoren: zichtbare elementen van een website voor bezoekers. Hier namen we de opbouw en de inhoud van je webpagina onder handen. Titels, subtitels, teksten die zoektermen vermelden, afbeeldingen met alt-teksten, interne links, meta-tags... werden in deze fase allemaal nagekeken, aangepast en correct ingesteld. Daarnaast hielden we inhoudelijk rekening met de context van de stukken content om zo ook te beantwoorden aan de eisen van semantische SEO.
  • Off-page factoren: 'onzichtbare' eigenschappen van je webpagina voor bezoekers, maar die belangrijk zijn volgens het Google. Het algoritme achter zoekmachines zal nooit volledig gekend zijn, maar een deeltje volstaat om een significante impact te maken op je websiteprestaties. Zo werkten we onder andere aan de backlink-structuur en de schema markups.
De SEO-proof webpagina voor de dienst materniteit
De SEO-proof webpagina voor de dienst abdominale heelkunde & proctologie
De resultaten

Een succesvolle operatie

Net zoals een hartslag tussen de 60 en 100 slagen per minuut wijst op een goede gezondheid, zo duidt een goede SEO-score op een gezonde website. Iets minder zwart-wit, maar het resultaat van onze inspanningen mag er zeker zijn. Al na enkele maanden merkten we zo 3 prominente trends op:

  1. Het aantal organische zoekwoorden neemt geleidelijk aan toe, voor de gehele website.
  2. De best presterende zoektermen verwijzen direct naar de geoptimaliseerde webpagina's, zoals 'gynaecoloog Diest'.
  3. De geoptimaliseerde webpagina's scoren vandaag aanzienlijk hoger in vergelijking met eenzelfde periode voor de aanpassingen.
Deze grafiek toont de groei in organische keywords die voor verkeer zorgden vanaf juni (de implementatieperiode)

Een SEO-traject op maat van jouw website?

Boost het organisch verkeer naar jouw website met een stevige SEO-analyse. Wij gaan graag mee op zoek naar de verborgen schatten van jouw website.