SEO als duurzame marketing
Is SEO - languit Search Engine Optimization - voor jou nog onbekend terrein? Voor veel bedrijven alvast wel. Je hebt wellicht al eens gericht dat SEO te maken heeft met zoekwoorden invullen en metadata. Toch zijn dat maar 2 van de 37(!) onderdelen van SEO. Er komt dus veel meer bij kijken dan enkel keywords op je website gooien.
Het verhaal van SEO
SEO is één van de oudste vormen van online marketing en bestaat al sinds de opkomst van de zoekmachine begin jaren 90. Websites schoten toen als paddenstoelen uit de grond. SEO was in het begin nog heel eenvoudig: heel veel zoekwoorden op je pagina zwieren, ergens een duizendtal illegale backlinks kopen, en kláár! Nu moet je daarmee opletten, want keyword stuffing en backlink farming is iets waar Google je voor afstraft in plaats van beloont.
In 2013 heeft Google het algoritme Hummingbird geïntroduceerd. De grootste wijziging hier luidde things not strings. Strings was het concept van heel veel individuele keywords bij elkaar te proppen. Nu verschuift de focus naar things, waarbij het algoritme zoekt naar effectieve zinnen, hun betekenis en vooral user intent: de intentie van de gebruiker. Dat maakt dat teksten nu ook authentiek, origineel en specifiek moeten zijn.
Een voorbeeld daarvan is wanneer je een zoekopdracht intypt en Google andere gerelateerde vragen voorstelt. Dankzij machine learning is Google in staat om teksten beter te begrijpen. Als je veelgestelde vragen in je domein weet te beantwoorden met content, dan verhoog je je kansen in de ranking. Goede content wordt dus beloond!
SEO, waarom zou ik er aan werken?
SEO is een traag proces, waardoor bedrijven het al snel verwaarlozen. En hier is waarom: SEO kost heel wat tijd en vraagt hoge inspanning. In het begin is de groei traag, maar eens de bal aan het rollen is, is het heel moeilijk om die nog af te remmen. Dat komt doordat het internet elke dag groeit en de zoekopdrachten exponentieel mee groeien. Als je website goed in elkaar zit, dan surf je fijn mee op die golf. Daarom noemen we SEO ook wel de meest duurzame vorm van marketing. En geef toe, dat is koren op de molen van zowel jou als van Statik.
De voordelen van SEO
De voordelen van SEO gaan verder dan alleen een hoge positie in Google en meer bezoekers. Door er zelf actief mee bezig te zijn krijg je heel wat inzichten over je doelpubliek en de content die hen aanspreekt.
Dankzij SEO
optimaliseer je je website voortdurend onder de motorkap (technisch)
wordt je content steeds beter en relevanter voor je publiek
leer je steeds nieuwe dingen bij over je sector dankzij zoekwoordenonderzoek
krijg je een beter zicht op waar je slecht scoort ten opzichte van je concurrenten.
SEO is eigenlijk één van de meest waardevolle tools die vaak over het hoofd wordt gezien. Het enige nadeel: Het verloopt trager en vergt iets meer tijd en geduld. Je ziet misschien niet meteen resultaat, maar de aanhouder wint de race!
SEO, hoe kan ik er aan werken?
Eigenlijk spreken we van twee soorten SEO. On-page SEO en off-page SEO.
On-Page SEO
On-page SEO heb je volledig zelf in de hand aangezien je alles zelf kan aanpakken. Het gaat over alle content die op je eigen websitedomein staat. Denk aan keywords, interne links, title tags, de kwaliteit van je content …
Wil je graag je on-page SEO verbeteren, maar weet je niet goed waar beginnen? Hier zijn alvast onze 7 tips.
Off-page SEO
Over off-page SEO heb je slechts beperkte controle. Onder off-page SEO vallen de individuele eigenschappen van je website, zoals de locatie en hoeveel bezoekers je in het verleden al kreeg. Maar Off-page SEO draait vooral om externe links die doorverwijzen naar jouw website. Deze links kunnen afkomstig zijn van verschillende kanalen zoals pers, socials, nieuwsplatformen of andere websites. We noemen dit “backlinks”.
Een backlink is dus een link die op een andere website staat en doorverwijst naar jou. Ze helpen je website hoger scoren in de zoekresultaten. Zo veel mogelijk links verzamelen dan maar? Toch even opletten hiermee, want niet elke backlink is even welkom.
De backlinks moeten relevant voor jouw websitecontent zijn vooraleer ze als waardevol worden beschouwd, anders straft Google (of andere zoekmachines) je af en krijg je het omgekeerde effect: lager scoren in de ranking.
Hoe weet je of een backlink waardevol is? Je wil enkel backlinks van websites die relevant zijn binnen jouw sector en zelf veel referenties hebben. Met SEO tools zoals SEMrush zie jij wie naar jouw website linkt. Als dit een slecht domein blijkt te zijn, dan moet je de link “disavowen”. Je geeft dan aan Google aan dat je niets met deze link te maken wil hebben.
Wat kan ik op korte termijn doen om SEO aan te vullen en mensen te bereiken?
SEO en SEA versterken elkaar hand in hand. SEO werkt organisch (niet betalend), terwijl SEA werkt met advertenties (wel betalend).
Met SEA zie je welke zoekwoorden voor conversie zorgen. Vind je zoekwoorden die goed werken in SEA? Verwerk deze dan ook in je SEO. SEA helpt jou om je organische content scherp te stellen en hoger te ranken in de zoekresultaten. Je investering in tijd verdient zich terug omdat je weet dat er conversie zit op deze zoekwoorden. Als je hier organisch goed scoort, hoef je er niet meer voor te betalen. Door beide in te schakelen verhoog je je kansen en bekom je betere resultaten. Benieuwd hoe je jouw SEA verbetert?
Bij Statik kunnen we ook altijd helpen om voor jouw organisatie te bepalen of je eerder op SEO, SEA of een mix van beiden moet inzetten.
Heb je hulp nodig bij jouw SEO?
Wij helpen graag!
Wie is Tim-Oliver?
Volgende blogpost
Inzicht in het succes van jouw organisatie
We starten meteen met een cliché: Meten is weten, want wanneer het aankomt op je website heb je nooit genoeg inzichten. Enkel door het bezoekersgedrag op je website nauwkeurig op te volgen, kan je aan de slag met het optimaliseren van je website om je bezoekers te trakteren op de beste surfervaring.