Minder mobiel publiek geniet van theatervoorstellingen
CULTUURstream brengt theatervoorstellingen en concerten via livestreaming naar je zetel. Via een interactief platform beleef je cultuur, alsof je echt in de zaal zit. In volle lockdown tijdens covid-19 zorgden we zo voor een glimlach bij de inwoners van heel wat woonzorgcentra.
Online strategie, informatiearchitectuur, webontwikkeling
Cultuur toegankelijk maken voor iedereen
Cultuurconnect organiseert livestreams waarop cultuurhuizen kunnen intekenen zodat woonzorgcentra en/of ziekenhuizen in Vlaanderen theater en concerten kunnen beleven. De livestreams worden daar getoond op groot scherm, en in groep bekeken. Mensen die minder mobiel zijn, kunnen zo genieten van cultuur en zich terug deel voelen van het live publiek.
Voor het najaar 2020 wilde Cultuurconnect een stap verder gaan en het aanbod uitbreiden naar een breder publiek dat van thuis uit kan meekijken (naast de woonzorgcentra en ziekenhuizen). Daarnaast werd er ingezet op een sterkere beleving, om zo de betrokkenheid te verhogen
Statik ontwikkelde een platform met een catalogus waarin de bezoeker door het livestreamaanbod kan bladeren, met extra content bekijken (trailers, foto’s, …), tickets bestellen, en natuurlijk de livestreams zelf bekijken.

Alleen maar lachende gezichten
'Van Corsari tot Appermont' (28/10/2020), opende het seizoen ‘20-’21 en was meteen raak. De bewoners van 25 Vlaamse woonzorgcentra volgden de stream vanuit het cultuurcentrum van Knokke-Heist en vertoefden heel even in hogere nostalgische sferen. De livestream verliep technisch vlot. Ook van thuis uit kon publiek uit Knokke-Heist meegenieten van de voorstelling via het platform.
De livestream van woensdag was fantastisch leuk! We kregen hele fijne reacties en foto's, en super leuk alle persaandacht (VRT, ROB, Karrewiet,..). Ik ben echt heel blij dat CULTUURstream er heeft voor gezorgd dat kinderen en ouders op een heel gebruiksvriendelijke manier de weg konden vinden naar de livestream.
Op 06/1/2021 speelde de familievoorstelling ‘Moenieworrienie’ (Collectief Verlof) in 30CC Leuven. Elf cultuurhuizen streamden deze voorstelling naar tientallen jonge kinderen en hun families in ziekenhuizen, maar ook naar een asielcentrum en een multifunctioneel centrum voor kinderen met een handicap.
Monitoring en optimalisatie via heatmaps en videopnames
Webtoegankelijkheid is altijd een belangrijk aandachtspunt, maar nog meer bij oudere of net jonge doelgroepen. Om het platform te blijven verbeteren is een inzicht in het surfgedrag van de bezoekers cruciaal. Via heatmaps en video-opnames die het klik- en surfgedrag in kaart brengen, volgen we de interactie van de bezoekers met de website en waar ze eventueel problemen ondervinden. Met die bevindingen voerden we vervolgens enkele optimalisaties uit om het platform nog beter af te stemmen op de noden van de doelgroepen.
Technologie brengt mensen dichter bij elkaar
Dit project toont nog maar eens aan dat je met technologie op een eenvoudige manier minder mobiele of toegankelijke doelgroepen kan aanspreken. Een trend die we het afgelopen jaar ook al zagen opduiken tijdens de online infodagen voor KU Leuven, de online contactgroepen van de Vlaamse Parkinsonliga en de makers van de Repair Connects.
Zelf ook op zoek naar een digitale oplossing om je verschillende doelgroepen te bereiken?
Of ben je op zoek naar een online alternatief voor je fysieke evenement? Wij denken graag mee na.