Ga verder naar de inhoud

In 7 stappen naar een contentmarketingstrategie

Je hebt een online publiek, een leuk onderwerp en een zorgvuldig uitgewerkte blogpost. En toch krijg je enkel likes van je moeder en een paar vrienden. Klinkt bekend? Dan wordt het tijd dat een contentmarketingstrategie veel meer voor jou wordt dan gewoon een lang woord.

Een contentmarketingstrategie opzetten is een doordacht proces, meer nog, het is essentieel voor elke organisatie. Vooral als je niet weet wie je doelgroep is of welke doelen je juist wil behalen. Wanneer de eerste resultaten dan ook nog tegenvallen, lijkt content marketing een verloren zaak. Weet je niet waar te beginnen? Dan is onze gids voor het opzetten van een effectieve contentmarketingstrategie het nodige duwtje in de rug.

1. Bepaal wie je publiek is

Een intuïtieve manier om te bepalen voor wie je al die mooie content gaat maken, is door het gebruik van personas. Je kruipt helemaal in het hoofd van je klanten: "Mijn klant is ...". Wees specifiek: wat zijn hun hobby's, wat is hun job, hoeveel verdienen ze? Vergeet jezelf niet: hoe hebben ze je gevonden, wat willen ze weten, waarom zouden ze iets kopen, aan welke van je concurrenten denken ze nog? Hou het simpel en beperk jezelf tot een vijftal personas.

Analytics tools, zoals Google Analytics 4 of Matomo, zijn op veel manieren een handig hulpmiddel voor je contentmarketingstrategie. Voer eerst de nodige instellingen door om data rond demografie en interesses te verzamelen. Laat vervolgens wat data binnendruppelen en download een publieksrapport dat inzicht verschaft in de locatie, leeftijd, het geslacht en de interesses van je gebruikers tot zelfs welke toestellen ze gebruiken om naar je website te surfen.

2. Stel je doelen in

Nu je weet wie je in het vizier van je contentmarketingstrategie wil hebben, kan je de doelen voor je contentmarketing gaan stellen. Allicht beschik je over een marketingplan en -doelen, waaronder je dan je contentmarketingplan en -doelen kan plaatsen. Een doel kan veel omvatten: verkeer naar je website, een formulier invullen, een registratie, een lead, een verkoop of een like. Kies doelen die in lijn liggen met je marketingstrategie.

Je hoeft niet op alle sociale media aanwezig te zijn. Een hip kledingmerk zal niet veel succes kennen op het businessgedreven LinkedIn en met robotsoftware blijf je beter weg van de vrijetijdsvibes op Pinterest.

3. Go Social

Indien je nog niet aanwezig bent op sociale media, rep je naar big hitters zoals Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn of Pinterest en maak je profielen aan. Wees herkenbaar met een uniforme profielnaam en logo, bouw het aantal volgers uit en ga de conversatie met hen aan.

Je hoeft niet op alle sociale media aanwezig te zijn. Een hip kledingmerk zal niet veel succes kennen op het businessgedreven LinkedIn en met robotsoftware blijf je beter weg van de vrijetijdsvibes op Pinterest. Q&A websites zoals Quora zijn goudmijnen om de vragen van jouw doelgroep te kennen. Hou ook rekening met nichewebsites. Schrijf je over de up and coming wijnen voor volgende zomer? Schuim dan enkele blogs en fora af waar wijnliefhebbers zich verzamelen. Spreek hun taal, begrijp hun twijfels en verwachtingen en ontdek de onderwerpen waarmee je een echte grand cru wordt.

4. Gebruik data om tot relevante onderwerpen te komen

Voer een content audit uit op je website. Breng alle content in kaart en vergelijk op vlak van paginaweergaven, shares en likes. Ga ook te rade bij je concurrenten. Kijk naar hun video's, lees hun blogposts en schrijf je in op hun nieuwsbrieven. Dit geeft je een goed idee over wat je concurrenten doen zodat je steeds je eigen content hiermee kan benchmarken.

Schakel site search in Google Analytics in om te weten te komen naar welke zoektermen op je website worden gezocht. Verder kan je nagaan welke van je vorige blogposts het goed en niet goed doen. Is er een reeks artikels over een bepaald onderwerp populair? Of is er een product dat een duwtje in de rug kan gebruiken? Allemaal voer voor je contentmarketingstrategie.

5. Plan je content op voorhand in

Nu je met een hoofd vol ideeën zit, kan je deze inplannen in een contentkalender waarin je enkele maanden vooruit plant. Zorg voor zowel een goed interval in de frequentie als een goede variatie in de onderwerpen van je content. Op geregelde tijdstippen in het jaar kan je een top topical maken naargelang de datum. Denk aan een chocolatier die een prikkelende blogpost schrijft: "Waarom geven we elkaar chocolade met Valentijn?" met onderaan het artikel een promo voor een Valentijnsbox met chocolade.

Verder kan je met een contentkalender gemakkelijker opvolgen wie wat creëert, op welke platformen je content publiceert en wanneer het online komt. Wees trouw aan je kalender met een goede opvolging en je zal op termijn een evenwichtig contentaanbod hebben.

6. Time to shine: promoot je content

Na stap drie heb je reeds een publiek dat interactie zal aangaan met wat je publiceert. Nu je weet welke doelgroepen zich op welke platformen, media en websites bevinden, kan je je targeting hierop afstellen. Heb je een fotoshoot gedaan van een nieuw product en zit het gros van je doelgroep op Instagram? Publiceer er een selectie van de beste beelden en maak er al dan niet een advertentie van. Schreef je net een overtuigende case? Deel het op LinkedIn. Zorg er ook voor dat je content, vooral geschreven, opgemaakt is met zoekmachines in het achterhoofd en dat je nodige instellingen doet (OG tags etc.) om het artikel te kunnen delen op sociale media. Op deze manier ben je er zeker van dat je content op alle platformen zal shinen.

7. Meten is weten

Nu wil je weten of al je harde werk er toe zal doen. De manier waarop je je content gaat meten is vitaal om ervoor te zorgen dat je kort op de bal blijft spelen. Definieer doelen in Google Analytics, zelfs al komen ze niet altijd overeen met je doelen uit stap twee. Verder wil je ook weten waar het verkeer vandaan komt, vooral als je op meerdere platformen je content aan het promoten bent. Hou ook de waarde van je bezoekers in de gaten. Klikken ze door naar verkooppagina's en vullen ze formulieren in? Of verlaten ze zonder enige vorm van interactie je website? In dat geval dien je het doel dat je voor ogen had, bijvoorbeeld een formulier invullen, anders te positioneren op je website.

Indien de resultaten niet zijn wat je hoopte, begin je gewoon vanaf stap één opnieuw. Een beetje trial and error is niets om beschaamd over te zijn. Geen zin in trial en al zeker niet in error voor je contentmarketingstrategie? Dan dagen we je graag uit: wedden dat we iets voor jou kunnen betekenen?

Nood aan een doordachte contentmarketingstrategie?

Online marketeer

Wie is Tim-Oliver?

Een redactioneel volbloed en doorwinterd SEO-expert. Tim-Oliver surft mee op de nieuwste golven van Google en blaast online groei nieuw leven in. Hij werkte al voor klanten als Gezond Leven, Vlaamse Parkinsonliga, Belisol, KU Leuven, OKA en Duvel.

Volgende blogpost

Een goede call-to-action hoeft niet te schreeuwen

22 november 2018 | Anton

Hoe zorg je voor een call-to-action die zijn naam ook echt waarmaakt en bezoekers actie doet ondernemen? Informatiearchitect Anton geeft je enkele praktische tips.