Ga verder naar de inhoud

Een goede call-to-action hoeft niet te schreeuwen

Ah, de call-to-action. Een van de meest besproken componenten op het hedendaagse web, niet zonder reden! Een website dient namelijk in de eerste plaats om te converteren.

Of je nu een webshop hebt waar je exotische voeding, typografische sweaters of eersteklas yogamatten verkoopt, de volgende jaarlijkse schoolquiz aanprijst of een sappige review van een nieuw boek hebt geschreven op je blog: je wil mensen aanzetten tot een actie. Je wil dat ze je product kopen, zich inschrijven voor de quiz en jouw sappige review van het boek lezen. Een goede call-to-action kan je bezoekers aanmoedigen tot die actie.

Maar hoe zit zo’n doordachte call-to-action in elkaar? En hoe zorg je ervoor dat mensen meer geneigd zullen zijn om er op te klikken? Deze richtlijnen helpen je alvast op weg.

1. Zorg dat je call-to-action opvalt

Een goede call-to-action vermomt zich meestal als een goed geformuleerde en opvallende knop of link. Als je knop niet opvalt tussen de andere content op je pagina zullen de conversies waarschijnlijk opmerkelijk lager liggen. Gebruik een opvallende en contrasterende kleur en zorg dat je call-to-action voldoende plaats krijgt op de pagina.

2. Gebruik een werkwoord dat de actie beschrijft

Een geslaagde call-to-action voorspelt de actie die zal volgen op de conversie. Neem nu de volgende twee voorbeelden:

Je begrijpt al snel dat het tweede voorbeeld veel duidelijker is. Het duurt gelukkig niet langer om een goede call-to-action te verzinnen! Wees duidelijk in wat de knop betekent of zal doen. Meestal vormt een werkwoord de beste oplossing.

Je gebruikt ook best de infinitief van het werkwoord om zo duidelijk mogelijk te zijn. Een call to action als ’Toevoegen aan winkelmandje’ leest veel vlotter dan ‘Voeg toe aan winkelmandje’.

3. Bekijk het eens vanuit het standpunt van de gebruiker

Je wil dat de bezoeker de actie volbrengt en daarvoor moet je hem/haar letterlijk bij de hand nemen. Gebruik een actief werkwoord om de actie aan te moedigen. Een duidelijke call-to-action is in de eerste plaats een beschrijving van wat de gebruiker zal doen, en in mindere mate wat de website of het systeem zal doen. Een goed voorbeeld is ‘Meer nieuwsberichten bekijken’, wat een betere beschrijving van de gebruikersactie is dan ’Meer nieuwsberichten tonen’.

4. Blijf weg van nietszeggende woorden

Hoe vaak zie je een knop op het web met een tekst zoals 'Klik hier’, 'Verder' of ‘Meer lezen’? Inderdaad, veel te vaak. Door context te bieden en te verduidelijken wat er achter de knop schuilgaat vergroot je de kans dat bezoekers op je knop klikken.

Door een grote opvallende knop te plaatsen waarop staat ‘Klik hier’ ga je geen duidelijke actie aanmoedigen. Het is belangrijk dat een gebruiker zich kan inbeelden wat er zal gebeuren wanneer hij of zij op de call-to-action klikt.

5. Schreeuw niet om aandacht, maar leid je bezoeker op een logische manier naar zijn doel

Een goede call-to-action moet niet schreeuwen. Je moet geen gigantische knoppen met vijf uitroeptekens op je website zetten en hopen dat deze tot betere conversies leiden. Ik word nog steeds ongemakkelijk als marktkramers staan te schreeuwen om hun bloemkolen aan de man te brengen. Ik zal er dus niet sneller een bloemkool door kopen. Net zoals jij niet meer producten zal verkopen dankzij extra uitroeptekens in je buttons. Wees superduidelijk, maar denk na over hoe je call-to-action overkomt bij de gebruiker.

Een opvallende button is geen wondermiddel. Je volledige webpagina moet doelgericht zijn opgebouwd zodat je bezoeker niet liever wil dan die volgende stap zetten.

6. Een call-to-action komt nooit alleen

Eén zwaluw maakt de lente niet. Een waarheid als een koe. Door een soepele gebruikerservaring op te zetten en te zorgen dat een goede tekst je call-to-action begeleidt, kom je al een heel eind. Maar zorg er ook voor dat het totaalplaatje op je webpagina klopt. Vergelijk het met een aantrekkelijke winkelvitrine in plaats van een schreeuwende marktkramer. Stoom mensen klaar voor de actie. Je call-to-action is dat laatste duwtje in de rug om die figuurlijke winkel binnen te stappen.

7. Test je call-to-action uitvoerig en durf te experimenteren

Dé perfecte call-to-action bestaat niet. Maar een goede call-to-action is er eentje die volledig past bij de context. Daarom zijn deze puntjes ook zeker geen wetten – maar wel best practices die je al een heel eind vooruit kunnen helpen. Idealiter test je je content om te bekijken of je call-to-actions werken of niet. Merk je dat je call-to-action niet leidt tot voldoende conversies? Probeer dan eens een andere formulering, verplaats je button of verander de volledige structurele opbouw van je pagina.

Vergeet vooral niet dat elke afzonderlijke case op zichzelf bekeken moet worden, maar deze puntjes kunnen je al een heel eind op weg helpen!

Beheer je zelf een website waarbij je veel gebruik maakt van call-to-actions? Dat klinkt ons bekend in de oren. Met ondertussen tien jaar ervaring op vlak van UX en UI design kunnen wij je helpen om van jouw website een conversiemachine te maken.

Meer weten over Statik en wat we doen? Probeer dan eens die flashy call-to-action hieronder – uiteraard volledig opgesteld volgens onze eigen tips!

Informatie­architect

Wie is Anton?

Over gebruiksvriendelijkheid kan Anton niet zwijgen. Daarom vertelt hij jou graag hoe je slimme websites ontwerpt.

Volgende blogpost

Wat team Craft heeft onthouden van .all() in Berlijn

08 oktober 2018 | Jan

Back-end developer Jan vertelt je wat meer over welke interessante inzichten team Craft heeft opgedaan tijdens .all() in Berlijn.