Ga verder naar de inhoud

Digitale duurzaamheid

In alles wat we doen zetten we mensen centraal. Net daarom vinden we digitale duurzaamheid zo belangrijk. Want een duurzame website, platform of tool is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor de gebruikers en beheerders.

Waarom digitaal verduurzamen?

Het internet mag dan wel onze core business zijn, het is ook één van de meest vervuilende machines ter wereld (zelfs meer dan de luchtvaartindustrie). Websites, e-mail, videocalls, social mediaberichten... hebben allemaal een impact, zowel op vlak van energieverbruik als hardwarekost van bv. servers en computers. Enkele cijfers op een rijtje:

700 mlj
gram CO2 aan dagelijkse zoekopdrachten in Google
5 %
van de globale CO2-uitstoot (~luchtvaart)
200 %
verwachte stijging van het energieverbruik van datacenters tegen 2030
1,5 mlj
websites, waarvan slechts 13% (zo'n 200 miljoen) actief zijn

Websites, tools, administratieve platformen... hebben allemaal één ding gemeen: ze worden gemaakt voor mensen, daarom zetten wij in alle projecten mensen centraal. Je mag de meest lichtgewicht website ter wereld bouwen, als niemand 'm gebruikt, blijft het een verspilling van kostbare middelen (tijd, serverruimte, geld). Bij Statik proberen we dus breder te kijken naar digitale duurzaamheid dan alleen de uitstoot van je website of platform.

De voordelen van een duurzame website?

Bij Statik willen we graag binnen elk project inzetten op digitale duurzaamheid. En dat doen we niet alleen om de CO2-uitstoot te beperken. Een digitaal duurzaam platform levert je nog veel meer voordelen op.

  • Een duurzaam platform plaatst gebruikers centraal en zorgt ervoor dat gebruikers vlotter hun weg vinden en meer tevreden zijn
  • Een duurzame website is toegankelijk voor iedereen, ook voor mensen met een beperking
  • Een duurzaam platform scoort gemiddeld genomen ook hoger in zoekmachines en verbetert dus je SEO-score
  • Een duurzame website met gecomprimeerde foto's laadt sneller in en is performant
  • Doordat je gaat nadenken over de levensduur van je platform op langere termijn, neem je minder shortcuts waardoor je platform langer meegaat en ook het onderhoud minder intensief (en dus minder duur) zal worden
  • Een digitaal duurzame website is kostenbesparend. Een performante website bespaart op hostingkosten. En door een efficiënte technische opzet en open source technologieën valt die (maandelijkse) factuur vaak goedkoper uit

Een duurzame website of digitale tool is met andere woorden niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de mensen die het platform gebruiken of beheren. Win-win dus.

Een integraal onderdeel van elk project

Digitale duurzaamheid is geen exacte wetenschap. Het gaat erom dat je als organisatie het engagement aangaat om de impact van je digitale acties zo laag mogelijk te houden. Je neemt dit aspect dus best mee in je algemene duurzaamheidsstrategie (of Corporate Social Responsibility strategie).

Bij Statik zijn we o.a. fan van de Carbon Calculator van Wholegrain Digital om snel een inzicht te krijgen in de uitstoot van een website of individuele webpagina. Voor nieuwe projecten hanteren we het principe 'digital sustainability by design'. We mikken op het ontwerpen en ontwikkelen van webpagina's waarvan de uitstoot zich beperkt tot 0,30g CO2 (of minder) per paginaweergave (wat gelijk staat aan het B-label of lager).

Voor het project The Good Wave van de Koning Boudewijnstichting was het ontwikkelen van een zo een digitaal duurzaam mogelijke website één van de expliciete projectdoelstellingen.
Met een gemiddelde uitstoot van 0,13 gram CO2 per paginaweergave halen we een A label.

Daarnaast kunnen we helpen met het opstellen van een actieplan om je organisatie digitaal te verduurzamen. Hierbij kijken we naar aspecten zoals gebruiksgemak, technische performantie, open source componenten en toegankelijkheid. Onze ultieme doelstelling is dat iedereen die in contact komt een bepaald online platform door blijer van wordt: beheerders én gebruikers.

Kennisdeling en blijven leren

Daarnaast willen we natuurlijk blijven bijleren en zetten we volop in op kennisdeling. O.a. door af te stemmen met het Londense Wholegrain Digital, opleidingen en workshops te organiseren en onze klanten de nodige tips & tricks mee te geven om duurzame online content op te maken. We delen ook regelmatig inzichten op onze blog.

Een verantwoordelijkheid van ons allemaal

Een digitaal duurzame wensite, tool of platform - dat begint bij alle stakeholders: webbouwers, organisaties en content managers, gebruikers... Omdat omdat we geloven dat gedeelde kennis een katalysator mag zijn om samen impact te maken zetten we onze schouders onder de website 'Digitale duurzaamheid' die inzichten en tips deelt gericht op verschillende rollen: van developer, over marketeer tot redacteur. Door met zijn allen samen steentjes in de rivier te verleggen kunnen we pas echt een mooier internet bekomen.

Je organisatie digitaal verduurzamen?

Zelf aan de slag met digitale duurzaamheid? Voor een bestaand of nieuw platform? Wij denken graag mee na.