Ga verder naar de inhoud

Zo kan je digitaal verduurzamen

Wist je dat het internet een grotere impact heeft op de planeet dan de luchtvaartindustrie? Auwch — een speer recht in het kloppend hart van Statik. Doordat websites, e-mails en late night Netflix marathons ongrijpbaar zijn, lijkt het alsof ze geen impact hebben op onze planeet. Toch schuilt er ook achter ons scherm een digitale voetafdruk. Daarom vertrekt het design- en ontwerpproces bij Statik steevast vanuit ‘digitale duurzaamheid’ als basisfilosofie.

Digitale voetafdruk

De wereldwijde digitale voetafdruk is enorm. Mocht het internet een land zijn, zou het op vlak van energieverbruik het 6de grootste land ter wereld zijn. En dat aandeel blijft stijgen. Een e-mail versturen zonder bijlage zorgt voor 10 gram CO2-uitstoot. 20 mails per dag versturen staat op jaarbasis gelijk aan 1.000 kilometer rijden met de auto. En dan hebben we het nog niet over de hoeveelheid WhatsAppjes, Instagram stories, mobiele data... die vrolijk blijft toenemen.

Iedere digitale foto, tekst of toepassing heeft opslagruimte nodig. Een datacenter. Datacenters hebben een enorme capaciteit en sterke processoren nodig en dat vraagt energie. Veel energie. Daarom wil Statik als webbureau zo efficiënt en duurzaam mogelijke toepassingen ontwerpen en bouwen. Duurzame websites en applicaties zijn bovendien vaak sneller, dus dit brengt enkel voordelen met zich mee. Win-win!

Mocht het internet een land zijn zou het op vlak van energieverbruik het 6de grootste land ter wereld zijn. Daarom is het onze missie als digitaal bureau om de digitale voetafdruk van onze online oplossingen zo klein mogelijk te houden.

Wat is digitale duurzaamheid?

Gelukkig zijn er ook een aantal duidelijke acties die je kan ondernemen om de digitale voetafdruk van je website of online platform zo klein mogelijk te houden. Onze informatie-architecten, developers en andere Statik-collega’s houden continu tien speerpunten van digitale duurzaamheid in het achterhoofd bij het uitwerken van onze online toepassingen.

  1. Kies voor groene hosting: bij Statik kiezen we standaard voor groene hosting via onze Belgische partner Combell.
  2. Ga voor lokale samenwerkingen: we houden van partnerschappen met Belgische bedrijven zoals storytelling agency Shaved Monkey, communicatiebureau bigtrees… voor het uitwerken van digitale strategieën en toepassingen.
  3. Streef maximale technische efficiëntie na om overbodige rekenkracht op servers of computers te vermijden. Dit is een no-brainer waar we zowel in de ontwerp- als bouwfase te allen tijde op inzetten.
  4. Minimaliseer het netwerkverkeer door het comprimeren van bestanden, beperken van network calls … Door dit vanuit Statik rigoureus bewaken én ook de eindgebruiker hierover te sensibiliseren, kunnen we een groot verschil maken.
  5. Beperk het aantal trackers. Trackers maken digitale toepassingen trager, logger en bijgevolg minder duurzaam. Bovendien zoeken trackers vaak de grens van privacy policies op. We kijken daarom zeer kritisch naar elke vraag die we krijgen om een tracker in te bouwen.
  6. Hergebruik bestaande onderdelen maximaal om efficiënter te ontwikkelen en fouten te vermijden. Bij Statik koesteren we onze best practices. We bekijken telkens waar en of we deze ook voor nieuwe klanten kunnen gebruiken om zo fouten te voorkomen.
  7. Zet gebruiksvriendelijkheid voorop. We ontwerpen impactvolle interactie met gebruikers en leggen daarbij de maximaal de focus op gebruiksgemak.
  8. Maximaliseer webtoegankelijkheid. Het internet is een publieke ruimte. We beschouwen het als onze plicht om die zo toegankelijk mogelijk te maken. Daarom investeren we proactief in opleidingen over toegankelijkheid zodat ook blinden, slechtzienden of mensen met een andere beperking maximaal kunnen genieten van alle digitale toepassingen die we bouwen. We vinden dat deze principes tot het standaard lespakket zouden moeten behoren voor iedere webbouwer in opleiding. En zijn al jaren trots erkend partner van Anysurfer.
  9. Bouw enkel oplossingen voor reële noden. Het vermijden van digitale overvloed is de eerste stap richting digitale duurzaamheid. Daarom stellen we onszelf bij de start van elk project de vraag of het inspeelt op een (maatschappelijke) nood of niet. Kortom, moet het überhaupt bestaan?
  10. Maak je toepassing toekomstbestendig. Digitale duurzaamheid draait om toepassingen die we nu bouwen, maar ook in de toekomst beschikbaar, gebruiksvriendelijk en toegankelijk zijn.

We leren zelf continu bij over dit waanzinnig interessante topic en beschouwen onze methode dan ook als eentje die voortdurend in beweging is en die we telkens kunnen finetunen volgens de laatste nieuwe inzichten.

Meer over digitale duurzaamheid?

Ontdek nog veel meer inzichten, inspiratie en events op digitaleduurzaamheid.be.

Podcast over digitale duurzaamheid

Wil je je verder onderdompelen in digitale duurzaamheid? We maakten er een volledige ‘Schoon Schip’ podcast-aflevering over! Hoe is het relevant voor jou? En waarom is het zo belangrijk? Tijdens deze episode schuift Arnaud Recko, duurzaamheidscoördinator van DNS Belgium aan tafel samen met onze interne kenner Bram!

Ook interesse in een duurzame en toegankelijke website of online toepassing?

Of wil je eens met ons pingpongen over digitale duurzaamheid?

Hosting & ondersteuning

Wie is Bram?

Bram is een echte kameleon en ondersteunt onze klanten en collega's bij al hun digitale vragen na lancering. Het is zijn missie om onze platformen zo performant en duurzaam mogelijk te onderhouden.

Volgende blogpost

Matomo, GDPR-proof analytics voor jouw organisatie

25 februari 2021 | Lana

Met Matomo Analytics heb je zelf volledige controle over je data. Maar is het een waardig alternatief voor Google Analytics? Lana zocht het voor je uit.