Inclusief communiceren, hoe pak je dat aan?
We nodigden inclusieve marketingstrateeg en Thomas More gastdocent Hamza Ouamari uit bij Statik voor een inspiratiesessie over inclusie en diversiteit. Hij zoomde in op inclusieve communicatiestrategieën en bracht een zee aan voorbeelden — the good, the bad & the ugly — mee om ons aan het denken te zetten.


Bewust omgaan met unconscious bias
Vooraleer Hamza zich toespitste op inclusieve communicatie, zoomde hij in op het fenomeen 'unconscious bias'. Dit zijn sociale stereotypen over bepaalde groepen mensen die voortvloeien uit onbewuste vooroordelen en overtuigingen. We krijgen als mens maar liefst 11 miljoen indrukken per seconde, waarvan ons brein er 'slechts' een 40-tal kan verwerken. Onze hersenen functioneren daarbij op automatische piloot. We denken in shortcuts, gebaseerd op onze eerdere ervaringen. Hierin schuilt het gevaar van unconscious bias. Maar, zoals Hamza aangeeft: "Het is niet omdat deze vooroordelen onbewust zijn, dat je er niet verantwoordelijk voor bent".
Studies tonen aan dat 70% van de mensen uit je omgeving op je lijken. Dat beïnvloedt onlosmakelijk jouw onbewuste vooroordelen
Hamza Ouamari - Inclusieve marketingstrateeg
Hoe kan je inclusief communiceren?
Spoiler: inclusieve communicatie maakt je nog geen inclusieve organisatie. Daar is een solide diversiteits- en inclusiebeleid voor nodig. Maar eens dat op punt staat, hoe kan je dan inclusief communiceren? Hamza deelt 5 principes waarmee je doelbewust communicatie creëert die alle mensen binnen jouw doelgroep verwelkomt.

- Je hoeft niet iedereen te bereiken
Inclusieve communicatie hoeft niet te betekenen dat je iedereen moet bereiken. Maar wanneer je bijvoorbeeld focust op 'vrouwen', probeer dan zo divers mogelijk zijn binnen die doelgroep. Zo slaagt Rihanna er in met haar cosmeticalijn 'The Fenty Effect' in om vrouwen met maar liefst 50 verschillende huidtypes aan te spreken. - Focus op verbinding
(H)erken verschillen, maar focus bovenal op overeenkomsten. Uit onderzoek blijkt dat communicatiestrategieën die overeenkomsten benadrukken, veel effectiever zijn. - Elimineer uitsluiting of discriminatie
Hou jouw tone-of-voice en taalgebruik in de gaten om bewuste en onbewuste uitsluiting te vermijden. Wanneer een beautymerk zoals Dove in het verleden sprak over "lotion for normal to dark skin", voel je natuurlijk welke (voor)oordelen hieronder liggen. In 2021 besloot Unilever dan ook om het woord 'normaal' van meer dan 200 producten te schrappen. - Vermijd culturele toe-eigening
Culturele toe-eigening is het proces waarbij een bepaalde groep (meestal de dominante groep) culturele elementen van een minderheidsgroep overneemt zonder de oorspronkelijke bron te erkennen of respecteren. Dit komt vaak voor in de mode-industrie waar merken culturele verwijzingen gebruiken in ontwerpen. Kortom, als je te weinig kennis of authenticiteit hebt als bedrijf om culturen te integreren in je merk, doe dat dan niet. Zo bezondigde Madonna zich via outfits meermaals aan cultural appropriation. - Omarm diversiteit en doorbreek stereotypes
Daag het gestandaardiseerde beeld uit door stereotypes te doorbeken. Deze beelden vloeien meestal voort uit vooroordelen die de maatschappij en media ons hebben opgelegd. Vergeet niet: iedereen is biased. Een straf voorbeeld van is Barbie — het eens zo stereotype merk — dat intussen ook Hamza wist te verrassen met inclusieve communicatie zoals de Barbie vlogs over racisme. Hierin komt niet Barbie zelf, maar vooral haar Afro-Amerikaanse vriendin Nikki aan het woord.
Inclusieve organisaties kennen 19% meer omzet in vergelijking met bedrijven met ondergemiddelde diversiteit
Hamza Ouamari - Inclusieve marketingstrateeg

Wie is Hamza Ouamari?
Hamza is een docent, marketingstrateeg en inclusiviteitsspecialist met jarenlange ervaring in het ontwikkelen van campagnes en strategieën die inzetten op diversiteit en inclusie. Hij liet zijn kennis en creativiteit los op projecten voor VDAB, GAIA, VPRO, Netflix, Politie Gent, Antwerp Pride, Streamz ...
Met zijn brede kennis en toewijding streeft hij elke dag positieve verandering na via de kracht van inclusieve communicatie.
Kan jij ons helpen om Statik inclusiever te maken?
Laat van je horen en geef gerust mee hoe wij op onze beurt ook jou kunnen helpen.

Zo bouwen we mee aan digitale inclusie

Ons inclusie- en diversiteitsbeleid

Zo kan je digitaal verduurzamen
Volgende blogpost

DUOday 2023: samenwerken aan een inclusieve werkplek
Bij Statik willen we volop inzetten op een meer inclusieve samenleving. Door dit uit te dragen in ons werk, maar ook door zelf inclusiever te worden als organisatie. Daarom nam Statik op 25 mei deel aan DUOday, een werkbelevingsdag voor mensen in kwetsbare situaties.