Onderzoeksverhalen die verwonderen
Een online magazine dat de impact van de Leuvense universiteit op een inspirerende en toegankelijke manier bij het brede publiek brengt.
De resultaten in een notendop
- Een enorme groei in het bereik van doelgroepen die voordien moeilijk te bereiken waren;
- KU Leuven neemt zichtbaar het thought leadership op binnen verschillende onderzoeksthema's;
- de stories zorgen voor een veel bredere ontsluiting van de onderzoeksexpertise doorheen de hele website en op sociale media, wat resulteert in meer trafiek en meer engagement.
Uitpakken met de impact van onderzoek
KU Leuven is zowel een toonaangevende onderwijsaanbieder als een innovatieve onderzoeksinstelling met internationale uitstraling. Eén van de doelstellingen van de universiteit is dan ook om te communiceren over de maatschappelijke impact van het onderzoek naar het brede publiek, alumni en het werkveld.
Vanuit die doelstelling kwamen we samen met de collega's van KU Leuven tot het idee om stories of verhalen te schrijven die op een toegankelijke manier relevante onderzoeksresultaten in de kijker zetten. Over de zoektocht naar een vaccin voor Covid of een behandeling tegen Alzheimer, maar even goed over gezonde voeding, de strijd tegen klimaatverandering en duurzame architectuur. Inspiratie genoeg als je kan putten uit duizenden onderzoeksprojecten van de bovenste plank.
In eerste instantie werd een gedrukt magazine 'Sonar' bedacht dat drie keer per jaar deze verhalen zou bundelen in een premium uitgave. Sonar weerspiegelt de enorme reikwijdte van de onderzoeksterreinen die onderzoekers verkennen en is voornamelijk gericht op werknemers, alumni en een bredere groep van betrokken stakeholders (partnerorganisaties, pers, bedrijven…).
Dit gedrukte magazine vroeg daarnaast om een complementaire digitale variant, in een eigen vlotte stijl gericht op een breder publiek. Hiervoor bedachten we het online platform KU Leuven Stories. Het storiesplatform vervult enerzijds de rol om abonnees aan te trekken voor het gedrukte Sonarmagazine aan de hand van teasercontent. Het abonneren/verlengen en betalen gebeurt eenvoudig via de website. Anderzijds is het storiesplatform ook een eigen contentmagazine met unieke verhalen over een breed scala aan onderzoeksthema's en -domeinen. Stories is dus zeker geen kopie van Sonar, eerder een verlenging.
Project info
Project
Een online magazine dat de impact van de Leuvense universiteit op een inspirerende en toegankelijke manier bij het brede publiek brengt.Expertise
Online strategie, informatiearchitectuur, webontwikkeling, inbound & content marketingPeriode
LopendFocus op een premium leeservaring
We zorgden voor een modern design met een duidelijke focus op leesbaarheid. We hadden ook voldoende aandacht voor de manier waarop mensen online artikels lezen, of zeg maar scannen. Door te werken met grote aantrekkelijke foto's, quotes die worden uitgelicht en een rustgevende lay-out voor de stukken tekst zorgen we op elk toestel voor een premium leeservaring.
Als content management systeem kozen we voor Craft CMS zodat redacteurs via de intuïtieve content builder eenvoudig en flexibel de artikels kunnen opbouwen.
Bezoekers kunnen eenvoudig filteren op bepaalde thema's zoals 'Gezondheid en zorg' of 'Milieu en energie' in het overzicht aan verhalen. Daarnaast kan KU Leuven artikels over eenzelfde actueel thema bundelen in een dossier bv. de verkiezingen van de Verenigde Staten of het coronavirus. Zo kan de universiteit uitpakken met een brede multidisciplinaire expertise binnen eenzelfde onderwerp.
Ondertussen vielen de eerste drie edities van Sonar al bij de bijna 1.000 abonnees op de mat. Online kan je honderden onderzoeksverhalen ontdekken. Niet alleen op het storiesplatform zelf trouwens. De verhalen lenen zich uitstekend om doorheen KU Leuven website en op sociale media te communiceren over de impact van het onderzoek dat aan de universiteit gebeurt. Op die manier zorgen we voor een mooie ontsluiting van het platform op alle KU Leuven websites en kanalen.
In een volgende fase willen we inzetten op optimalisatie en groei door middel van performance marketing. KU Leuven gebruikt de onderzoeksverhalen ook voor allerhande campagnes o.a. om toekomstige studenten warm te maken voor de opleidingen van de universiteit. Door het opstellen van een overzichtelijk dashboard met een focus op het coördineren en opvolgen van de campagnes (zowel Google ads, social media ads als SEO) kunnen we datagerichte beslissingen nemen om de marketingacties te verbeteren.
Ook interesse in een online magazine om jouw verhalen tot bij je doelgroep te brengen?
We denken graag mee na over een goede content- en marketingstrategie.