Een platform om levenslang leren in Vlaanderen op de kaart te zetten
Na een uitgebreid context mapping traject werkten we een platform dat het bijscholingsaanbod van de zes instellingen van Associatie KU Leuven bundelt.
Niet de beste leerling van de klas
Het komt keer op keer naar voren in studies: in Vlaanderen volgen werknemers niet vaak een opleiding. De mentaliteit om levenslang te leren is bij ons niet zo hard ingeburgerd als in andere landen. Op vlak van bijscholen zijn we bij de slechtste leerlingen van de klas. Zonde!
Nochtans is het aanbod aan opleidingen groot, zowel in de privésector als bij hogescholen en universiteiten. Samen met Associatie KU Leuven stelden we ons de vraag hoe we het aanbod van de hogescholen en de universiteit rond Levenslang leren nog beter in de verf konden zetten. Want bijleren stopt niet na het behalen van een diploma.
Project info
Project
Een platform dat het bijscholingsaanbod van de zes instellingen van Associatie KU Leuven bundeltExpertise
Context mapping, gebruikersonderzoek, webontwikkeling, online marketingPeriode
2020 - ...In kaart brengen van de context
Maar voor we het aanbod online in de markt kunnen zetten, moeten we eerst meer inzicht krijgen in de doelgroep, en dan vooral in hun motieven en drijfveren om (niet) aan levenslang leren te doen.
- Naar welke opleidingen is de doelgroep op zoek?
- Waarom willen ze zich bijscholen? Waarom niet?
- Hoe gaan ze zoek naar een opleiding?
- Wat houdt hen tegen om een opleiding te volgen?
- En last but not least: bereiken de opleidingen van de instellingen van Associatie KU Leuven hun doelgroep?
Meer vragen dan antwoorden dus. Om antwoorden te krijgen tekenden we een context mapping traject uit waarbij we zowel de aanbieders als de doelgroep zouden bevragen. Daarnaast keken we ook naar de bredere context door concurrenten en zoekgedrag te analyseren. Op basis van de verkregen inzichten hebben we met Associatie KU Leuven een online strategie en verschillende scenario's bepaald om het aanbod online aan de doelgroep te presenteren.
Drie maanden intensief in het hoofd van onze gebruikers kruipen, dat ging als volgt:
Stap 1: data-analyse gezamenlijk aanbod
Om te weten waarover we praten moeten we natuurlijk een inzicht krijgen in het aanbod aan navormingen van de zes instellingen van Associatie KU Leuven. Wat is het huidige aanbod? Wat verstaan we onder Levenslang leren en wat niet? Wat zijn de verschillen tussen organisaties?
Maar ook: hoe kunnen we het aanbod categoriseren? Welke kenmerken kunnen we destilleren om de opleidingen doorzoekbaar te maken? Wat is logisch voor gebruikers?
Stap 2: expert interviews
Naast een kwantitatieve analyse van het aanbod, zijn we gaan praten met de verschillende aanbieders om zo de unieke insteek van elke instelling te leren kennen. Welke doelgroepen bereiken ze (nog niet)? Hoe bereiken ze die? Zijn de georganiseerde opleidingen succesvol? Waar zien zij nog groeikansen?
Stap 3: concurrentie-analyse
Associatie KU Leuven is natuurlijk niet de enige aanbieder op de markt. Op basis van een competitor matrix hebben we de concurrentie ingedeeld in 6 categorieën van aanbieders gaande van andere Vlaamse hoger onderwijsinstellingen, privé- en sectororganisaties tot internationale spelers. Hoe kan Associatie KU Leuven zich positioneren ten opzichte van elk van deze categorieën? Wat is de meerwaarde die wij bieden t.o.v. deze andere partijen?
Stap 4: analyse zoekgedrag
Om een aantrekkelijk aanbod online te kunnen bieden, hebben we een inzicht nodig in via welke kanalen de doelgroep op zoek gaat naar een opleiding en op welke manier.
Aan de hand van een keywordanalyse kregen we ook meer inzicht in welke termen ze gebruiken in hun zoektocht, naar welke onderwerpen veel wordt gezocht en hoe goed de instellingen van Associatie KU Leuven hierop scoren.
Stap 5: alumni interviews
Hoog tijd om de doelgroep zelf aan het woord te laten. Oorspronkelijk zouden we focusgroepen organiseren met alumni van het hoger onderwijs, maar daar stak COVID-19 een stokje voor. Het werden dus een-op-een online diepte-interviews. We interviewden een tiental mensen uit verschillende sectoren en leeftijdscategorieën.
Tijdens het interview peilden we naar hun eigen ervaringen en ambities op vlak van bijscholing en hoe die zoektocht verloopt. We kregen een inzicht in welke beslissingsfactoren een rol spelen en welke aanbieders meer top-of-mind zijn dan andere.
Stap 6: bevraging van de doelgroep
Om onze assumpties uit de diepte-interviews op grotere schaal te testen stelden we een survey op die door ons en de instellingen van Associatie KU Leuven werd verspreid. We kregen massaal reactie op onze vragenlijst en konden zo opnieuw wat vraagtekens invullen.
Op basis van de inzichten uit al deze oefeningen bedachten we een strategie om gezamenlijk met het opleidingsaanbod naar buiten te komen. We selecteerden de componenten die zeker opgenomen moesten worden in een zogenaamde MVP (Minimal Viable Product) en welke later op de roadmap zouden moeten komen.
Ons context mapping onderzoek leverde door de doelgroep gevalideerde inzichten die we nu konden gaan gebruiken om met ons aanbod naar buiten te komen. Hoog tijd om de stap te zetten naar een prototype van het online platform.
Eerste MVP onder de naam 'Ik blijf bij'
Na het marktonderzoeksproject werd samen met Associatie KU Leuven een data- en UX analyse uitgevoerd om met een eerste gezamenlijk platform dat het levenslang leren aanbod bundelt naar buiten te komen. Dit MVP kreeg de toepasselijke naam 'Ik blijf bij'. In november 2021 was het dan eindelijk zover! We lieten 'Ik blijf bij' op de wereld los en bereikten in de eerste maand meteen 4.000 bezoekers.
Continue als dé referentie voor Levenslang Leren
In 2023 besloot Associatie KU Leuven nog een stap verder te gaan in de communicatiestrategie. Ik blijf bij kreeg de nieuwe naam 'Continue' en werd verder uitgebouwd. Niet alleen als een overkoepelend aanbod van alle associatie-instellingen, ook elke individuele instelling brengt het eigen aanbod aan levenslang leren naar buiten onder de Continue-vlag.
De doelstelling? Dé referentie worden in Vlaanderen voor levenslang leren met het grootste en meest diverse aanbod.
Een performant platform voor de gerichte én de oriënterende zoekers
Het 'Continue'-platform bundelt het bijscholingsaanbod van de zes instellingen van Associatie KU Leuven. Zowel korte, langlopende als online opleidingen. Goed voor meer dan 1.000 opleidingen binnen 11 domeinen. Het is dus key om bezoekers snel te laten zoeken naar de navormingen die zij interessant vinden.
Om die reden hebben we verschillende ingangen voorzien om tot een relevante opleiding te komen. De meest uitgebreide ingang is de opleidingenzoeker. Hierin kan een gerichte zoeker snel op trefwoord, interessedomein, instelling zoeken, lesmoment, opleidingstype (online vs on campus) en locatie zoeken.
Voor de opleidingszoeker werkten we met Algolia als zoekfunctietechnologie. Algolia is een zeer krachtige search API die meer uitgebreide mogelijkheden bevat voor faceted search.
Voor de oriënterende bezoeker die nog eerst de mogelijkheden wil verkennen hebben we contentpagina's opgezet voor de verschillende interessedomein waarop populaire opleidingen in de kijker gezet kunnen worden. Ook voor wie specifiek op zoek is naar een korte, dan wel een langlopende of online opleiding kan terecht bij een specifiek aanbod. Op die manier proberen we een antwoord te bieden op alle verschillende noden van de doelgroep die tijdens het gebruikersonderzoek naar voren zijn gekomen.
Eens een bezoeker bij een relevante opleiding is beland stuurt Continue hem door naar de website van de instelling waar meer informatie gevonden kan worden over het proces van inschrijven, toelatingsvoorwaarden...
Naast domeinenpagina's worden er ook inspiratie-artikels geschreven die bezoekers motiveren om te blijven bijleren binnen de verschillende domeinen. Al deze content beheert Associatie KU Leuven uiteraard in ons favoriete CMS: Craft CMS.
Duurzame partner van Associatie KU Leuven
Ik blijf bij is slechts een van de vele digitale projecten die we samen met (Associatie) KU Leuven tot een goed einde brachten. Statik schrijft al enkele jaren actief mee aan het digitale verhaal van de Leuvense universiteit en de partnerhogescholen. Daardoor kennen we de verschillende doelgroepen en specifieke uitdagingen van de onderwijssector ondertussen door en door.
Grote digitale marketingcampagne
Naast strategie en ontwikkeling, helpen we Associatie KU Leuven ook met de digitale marketing van Continue. Zo zorgden we voor een marketingstrategie en communicatieplan voor de lancering van de rebranding naar Continue in het voorjaar van 2023.
Statik hielp daarbij bij de opzet van de digitale campagnes op verschillende kanalen (social ads, SEA...). Die campagnes zorgen momenteel voor een grote instroom van verkeer (47% van het totale verkeer naar de website). Daarnaast ondersteunt ons marketingteam ook bij content marketing en zoekmachine-optimalisatie (SEO) om meer organisch verkeer naar het platform te trekken. Ook het monitoren van de websiteprestaties om voortdurend te blijven optimaliseren behoort tot ons takenpakket.
Samen met Associatie KU Leuven willen we de komende jaren bouwen aan een continue (pun intended) bewustzijn voor levenslang leren in Vlaanderen en het rekruteren van studenten voor het aanbod aan opleidingen. Daarnaast begeleiden we ook enkele van de instellingen, waaronder KU Leuven en UCLL, bij het promoten van hun eigen aanbod rond levenslang leren.
Ook nood aan een doeltreffend platform en/of communicatiestrategie om je aanbod te promoten?
Wij helpen graag om je idee te vertalen naar een concreet product op maat van je doelgroep.
Jouw aanbod laten groeien?
Wij denken graag mee na.