Ga verder naar de inhoud

Klimaatambassadeur voor ‘t leven

Kan een digitaal bureau zich inzetten voor het klimaat? Das zeker da! Begin 2020 werd Statik uitgeroepen tot klimaatambassadeur, een eretitel die we met trots dragen. Die erkenning bracht, zelfs in een coronajaar, heel wat fijne kansen en samenwerkingen met zich mee. Maar wat doet Statik voor het klimaat? Welke extra miles hebben we in 2020 afgelegd en wat ligt er in ‘t verschiet? Wel...

Eerste Repair Café van Statik: 'Wat loopt er spaak?'

Klimaatneutraal

Op het dak van onze Statikzolder prijken al jaren zonnepanelen, salariswagens kennen we niet, onze wekelijkse bokeslunch is veggie en we rekruteren op afstand om onze CO2-uitstoot te beperken. Je begrijpt het plaatje wel: er zijn meer dan genoeg manieren waarop je je ook als dienstenbedrijf kan inzetten voor het klimaat. Dit was ook het MIK (het milieu-infopunt voor de kmo), een initiatief van Voka en de provincie Vlaams-Brabant, niet ontgaan toen ze ons verkozen tot klimaatambassadeur.

Met ons klimaatambassadeurschap op zak, organiseerden we in 2020 ‘Wat loopt er spaak?’, ons allereerste Repair Café voor fietsherstellingen. We bouwden verder aan onze spin-off Wattness waarmee we energieverbruik slim in kaart brengen en gebouweigenaars willen sensibiliseren. Per website die er live gaat, planten we 25 bomen. Goed voor 1.000 bomen in 2020!

Daarnaast organiseerden we een dag vrijwilligerswerk op het veld van BoerEnCompagnie, publiceerden we ons eerste duurzaamheidsverslag én mogen we onszelf sinds eind 2020 klimaatneutraal noemen.

Belgian Alliance for Climate Action

Eind 2020 lanceerde The Shift samen met WWF-België de Belgian Alliance for Climate Action oftewel BACA. Deze klimaatalliantie wil grote en kleine Belgische bedrijven overtuigen om in te zetten om hun CO2-uitstoot te verkleinen. Meer nog: om de straffe doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs te behalen. Dat wil zeggen dat we ernaar streven om de opwarming van de aarde onder 2°C te houden.

Hoe? Het Science Based Targets initiative (SBTi) reikt bedrijven wetenschappelijke onderbouwde methodes aan om de CO2-doelstellingen van het klimaatakkoord te behalen. Ook Statik heeft hoge klimaatambities. We onderzoeken momenteel welke SBTs voor ons een goede richtlijn zijn om de wereldwijde milieudoelstellingen te behalen.

Statik werkt trouwens ook achter de schermen mee aan de BACA. Naast het ondertekenen van de pledge, bouwden we ook de website.

Bijna SDG pionier

Sinds 2019 neemt Statik jaarlijks deel aan het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO). Het VCDO bezorgt bedrijven een raamwerk om doelgericht een actieplan rond duurzaam ondernemen uit te werken. Spek naar onze bek! Met behulp van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties kan je als bedrijf een VCDO-plan opstellen om toekomstgerichter te ondernemen. Wanneer we ook in 2021 onze VCDO-acties succesvol beëindigen, ontvangen we het internationale ‘SDG Pioneer’ certificaat van de VN en UNITAR.

Veel meer dan klimaat alleen

Het klimaatambassadeurschap mag dan wel het woord ‘klimaat’ vernoemen, het gaat om veel meer dan dat. We lanceerden daarom onze podcast 'Schoon schip' die alle aspecten van duurzaamheid belicht en kmo's praktische en haalbare tips wil geven om te starten met duurzaam ondernemen.

Ook de focus op mensen en sociale impact staan centraal binnen onze werking. Zo zetten we bewust in op het welzijn van alle Statikers en bouwen we met plezier aan pro deo projecten - zoals de gloednieuwe website van de RuimteVaart in 2020 bijvoorbeeld. Meer nog, we bouwen momenteel volop aan een nieuwe Statik spin-off. Vanuit Maanlanders willen we ook buiten de muren van Statik werkgeluk en maatschappelijke impact op kruissnelheid krijgen. Wordt vervolgd.

Onze klimaatpartners en netwerken

Vcdo logo BACA Logo Ecolife logo Theshift Logo bigtrees Logo WeForest

Wil jij ook digitale zichtbaarheid aan klimaatacties koppelen?

Wij bedenken met plezier een duurzame digitale strategie voor je uit.

Duurzaamheidscoördinator

Wie is Daphne?

Duurzaamheidscoördinator Daphne drukt haar stempel op onze maatschappelijke impact met duurzame acties en betekenisvolle partnerschappen, afgewerkt met sterke communicatie.

Volgende blogpost

Online adverteren voor non-profitorganisaties met Google Ad Grants

28 januari 2021 | Lana

Online adverteren als non-profitorganisatie doe je dankzij het Google Ad Grants programma. Ontdek de voordelen, de werking en hoe Statik je kan helpen adverteren als non-profit of VZW.