Ga verder naar de inhoud

Waarom kiest Statik voor duurzaam ondernemen, en wat bedoelen we daar juist mee?

Duurzaamheid, een begrip zo breed dat niemand er nog aan ontsnapt. Ook de bedrijvenwereld dient haar steentje bij te dragen, van elektrische wagenparken tot energie-efficiënte productieprocessen. Maar welke stappen kan een—ochgottekes— webbureau als Statik dan zetten? Een grote vraag die een groot antwoord verdient; dus we sleurden zaakvoerder Pieter Jelle erbij.

Pieter Jelle, hoe komt het dat wij onze duurzaamheid onder de loep zijn gaan nemen?

Pieter Jelle (PJ): Een duurzame aanpak is altijd al aanwezig geweest binnen Statik. Zowel de manier waarop we al jaren intern werken als hoe we dit meenemen naar onze klanten. We hebben veel impact op hoe klanten zich intern organiseren in bepaalde domeinen aangezien ze naar ons kijken om hen met technologie vooruit te helpen. We zullen hen nooit van advies voorzien dat niet strookt met hoe wij over duurzaamheid denken. Hierdoor hebben we een versterkend effect. Zo zijn er bijvoorbeeld veel van onze klanten die vragen hoe wij werken met zelfsturende teams of hoe we een paperless office gebolwerkt krijgen, en vaak zie je dat ze daar toch iets van meenemen.

Wat moeten we in dit geval dan verstaan onder duurzaamheid?

PJ: Na wat zoekwerk kwamen we tot de vaststelling dat de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties redelijk goed verwoorden hoe wij over duurzaamheid denken. Zoals ik al zei: dit gaat erg breed. Van armoede de wereld uit helpen, een goede werkplek creëren, tot mensen gelijkwaardig behandelen en natuurlijk het beperken van onze uitstoot. De SDG’s zorgen er voor dat dit meetbaar en tastbaar werd; zo kwam alles in een stroomversnelling.

Op welk vlak kunnen we als webbureau dan een verschil maken?

PJ: De stappen die we kunnen zetten zijn niet altijd even groot, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen helpen om het verschil te maken. Zo gaan we geen flessenwater meer gebruiken maar wel een installatie die ons kraantjeswater filtert en koelt. Ook gaan we minder dierlijke producten op tafel zetten bij onze wekelijkse boterhammenlunch en vervangen we een paar frisdranken door verse sapjes. Naast deze kleine stappen zijn we ook niet blind voor fundamentele zaken zoals vormen van armoede. Als teambuilding zullen we bijvoorbeeld in een sociale keuken vrijwilligerswerk verrichten. Tegen de wegwerpcultuur ingaan staat ook op de agenda, dit door een bescheiden bijdrage te leveren met het opzetten van een weggeeftafel waarop men spullen kan wegschenken, zowel aan collega’s als organisaties die rond armoede werken.

Dat het serieus is, is gebleken uit de aanwerving van onze duurzaamheidscoördinator. Wat is haar rol in dit verhaal?

PJ: Als je zo’n engagement aangaat, moet iemand de tijd krijgen om zich daarmee bezig te houden. Onze nieuwe collega Daphne gaat alles rond duurzaamheid bekijken en indelen in drie niveaus. Het eerste niveau is bij ons intern: het goede voorbeeld geven, zeg maar. Het tweede niveau is dat we met projecten en klanten werken die zich bewust zijn van het belang van duurzaamheid. Het derde niveau is dat we bij klanten zelf gaan bekijken hoe we hun duurzame impact kunnen vergroten.

We beseffen dat we de wereld niet eventjes gaan veranderen, maar wie geen deel uitmaakt van de oplossing, maakt deel uit van het probleem.

Pieter Jelle De Brue - Zaakvoerder

Hoe worden al onze inspanningen dan beoordeeld?

PJ: In Vlaanderen mag Voka in naam van de Verenigde Naties het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) toekennen. Als lid van Voka leek het ons logisch dat we dit trachten te halen. De beoordeling bestaat uit een nulmeting op alle punten van het charter gevolgd door een nieuwe, jaarlijkse meting om onze vooruitgang op deze punten in kaart te brengen. Op veel van deze punten scoren we nu al zeer goed, zoals de manier waarop we mensen verantwoordelijkheid geven en een werkplek bieden die daarop aansluit. Verder telt ons wagenpark slechts twee wagens voor dertig werknemers en bij rekruteringen geven we de voorrang aan mensen die dichtbij wonen. Zo beperken we onze bijdrage aan zowel de uitstoot als de files. Bovendien draagt de korte woon-werkafstand bij aan het welzijn van onze collega’s.

Daarnaast mogen we ons sinds 2021 ook een internationaal erkende B Corp noemen. Dit duurzaamheidslabel is weggelegd voor organisaties die bewust de balans tussen winst en positieve impact bewaren.

Zalig hè? Maar wat is het uiteindelijke doel waarvoor Statik zich inspant?

PJ: Al die erkenningen zijn natuurlijk mooi om mee naar buiten te komen, maar niet de hoofdreden. We hebben namelijk vastgesteld dat er unanimiteit bestaat over het idee dat we een positieve impact op de wereld willen hebben, zij het op een bescheiden manier, en bovendien onze verantwoordelijkheid als bedrijf niet gaan ontlopen. We beseffen dat we de wereld niet eventjes gaan veranderen maar wie geen deel uitmaakt van de oplossing, maakt deel uit van het probleem.

Zin om samen impact te maken?

Of wil je eens babbelen over duurzame oplossingen met Pieter Jelle, Daphne of een van de andere collega's?

Online marketeer

Wie is Tim-Oliver?

Een redactioneel volbloed en doorwinterd SEO-expert. Tim-Oliver surft mee op de nieuwste golven van Google en blaast online groei nieuw leven in. Hij werkte al voor klanten als Gezond Leven, Vlaamse Parkinsonliga, Belisol, KU Leuven, OKA en Duvel.

Volgende blogpost

Wat zijn wireframes en waarin verschillen ze van een grafisch ontwerp?

18 januari 2019 | Jonas

Wireframes bepalen hoe de website zal functioneren en welke elementen waar komen te staan. Maar hoe pakken wij dit nu juist aan?