Statik klimaatneutraal
Bij Statik kiezen we er al jarenlang voor om samen te werken vanuit een diepgeworteld respect voor mensen en onze planeet. In 2020 lieten we door Ecolife voor het eerst onze ecologische voetafdruk berekenen. Daaruit volgde een reductie- en compensatiestrategie. Sinds begin 2021 zijn we dan ook fier klimaatneutraal.
Onze huidige voetafdruk
De allereerste keer de carbon footprint van je bedrijf berekenen heeft best wat voeten in de aarde (hehe). Ecolife hielp ons op weg met een duidelijke lijst van te verzamelen data. Hoe komen de Statikers naar het werk? Hoeveel energie verbruiken we? Op hoeveel jaar schrijven we onze materialen af? Wie zijn onze hoofdleveranciers? And so on.
Ecolife dook in onze cijfers en berekende met de Bilane Carbone®-methode onze voetafdruk. Ze kwamen terug met een indrukwekkend dossier vol cijfermateriaal over 2019, ons referentiejaar.
Onze carbon footprint bestaat uit
- 25% energy: gas en elektriciteit;
- 20% inputs: aangekochte materialen, producten, services en maaltijden;
- 9% use stage: indirecte uitstoot van websites en applicaties die we bouwen;
- 1% direct waste: indirecte uitstoot van papierverbruik, restafval… bij Statik;
- 21% capital goods: indirecte uitstoot van ons gebouw, voertuigen en IT-materialen;
- 24% transporting people: woon-werkverkeer van Statikers en bezoekers naar en van ons kantoor.
Gemiddeld zorgt woon-werkverkeer in dienstenbedrijven voor 40% tot 50% van de voetafdruk. Doordat Statik stevig inzet op lokale rekrutering en het aanmoedigen van de fiets en openbaar vervoer, bedraagt woon-werkverkeer bij ons slechts 24% van de voetafdruk.
De totale voetafdruk van Statik is 79.76 ton CO2eq oftewel 3.39 ton CO2eq per voltijdsequivalenten (FTE). Volgens de interne berekeningen van Ecolife bedraagt de gemiddelde voetafdruk voor soortgelijke dienstenbedrijven zo’n 4.70 ton CO2 per FTE. Dat wil zeggen dat we maar liefst 28% beter presteren.
Vermeden CO2-emissie
De voorbije jaren ondernamen we al heel wat acties om onze voetafdruk stevig te beperken. Enkele voorbeelden:
- We werken actief aan energie-efficiëntie van onze hosting en hosten alleen op groene energie.
- We moedigen openbaar vervoer aan om de uitstoot van woon-werkverkeer te beperken.
- De energie consumptie is deels afkomstig van eigen zonnepanelen.
- We kiezen voor groene elektriciteit in plaats van de nationale energiemix.
- Eenmaal per week zorgen we voor een vegetarische of veganistische lunch in de plaats van vlees of vis.
Zonder deze acties zou onze totale carbon footprint met maar liefst 27% oftewel 21,41 ton CO2eq toenemen.
Reductie- en compensatiestrategie
Nu we zicht hebben op onze voetafdruk zetten we in op een reductie- en compensatiestrategie. We beperken al enkele jaren stap voor stap onze voetafdruk, maar onze ambitie is hoog en we willen hierin blijven groeien. Zo zijn we volop onze reductiedoelstellingen aan het finetunen — in samenwerking met de Belgian Alliance for Climate Action en Carbon+Alt+Delete.
Daarnaast namen we in 2021 voor het derde jaar op rij deel aan het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) om de SDG’s nog verder in te bedden in onze werking. En meer nog... We behaalden in november 2021 het prestigieuze B Corp label.
Vanaf nu klimaatneutraal
Sinds 2021 schakelen we een versnelling hoger door onze overige CO2-uitstoot te compenseren. Dat maakt Statik 100% klimaatneutraal! Hoe? Door twee projecten financieel te steunen die volgens ons op lange termijn een enorme positieve impact kunnen maken op onze planeet: The Good Food Institute en The Founders Pledge Climate Change Fund.
The Good Food Institute pleit voor clean protein. Deze organisatie steunt onder andere het nieuwe Leuvense project Leuven Alt Proteine, een studentenorganisatie die onderzoek rond alternatieve eiwitten stimuleert en start-ups rond celkweken faciliteert.
The Founders Pledge Climate Change Fund zet dan weer volop in op clean energy. Deze organisatie lobbyt met overheden om onderzoek te stimuleren.
We geloven bij Statik dat zowel clean proteine als clean energy twee sleutels zijn om over 50 jaar toe te groeien naar een klimaatneutrale planeet. We hebben dan ook vol overtuiging gekozen voor deze compensatiemechanismen. In 2022 duiken we verder in onze reductiestrategie. Stay tuned!
Wil je meer weten over onze duurzaamheidsstrategie?
Wie is Daphne?
Volgende blogpost
Schoon Schip ep. 03: Duurzame marketing met Wannes Van Giel van bigtrees
Hoe kan je als KMO op een duurzame manier aan marketing doen? Je komt er alles over te weten in deze derde aflevering van Schoon Schip.