Ga verder naar de inhoud

5 overwegingen om je digitale marketing te verduurzamen

Wanneer we het over duurzame en ethische (online) marketing hebben, kunnen we niet anders dan vaststellen dat er geen officiële blauwdruk bestaat. Maar dat wil niet zeggen dat je als marketeer of communicatieverantwoordelijke helemaal niets kan doen om het duurzamer aan te pakken. Wij helpen je alvast op weg.

Meer dan je CO2-uitstoot

Duurzame marketing kan veel dingen betekenen. En doordat er nog geen standaardaanpak is, gaat het er vooral om dat je als marketeer bewust stil staat bij je acties en de gevolgen daarvan op de maatschappij en onze planeet.

Want één ding weten we wel zeker. Duurzame marketing gaat om meer dan je CO2-uitstoot. Het gaat ook om :

  • Toegankelijkheid & inclusie
  • Privacy & veiligheid
  • Onjuiste informatie & fake news
  • Veerkracht & welzijn

We willen je dus vooral op weg helpen om zelf na te denken over de volgende 5 topics. Hoe kan jij hier concreet mee aan de slag om de online marketing van je organisatie te verbeteren? Moet je hiervoor andere keuzes maken?

1. Digitaal is niet noodzakelijk beter voor het milieu

We gaan het toch nog even over CO2-uitstoot hebben. Het internet is één van de grootste vervuilers. En kiezen voor groene hosting is niet langer voldoende. Denk maar aan de web carbon calculator van Wholegrain Digital, die ook kijkt naar toegankelijkheid en performantie om de uitstoot van je website te berekenen.

Alles wat je doet - zeker ook digitaal - heeft een impact. Dat wil niet zeggen dat je nu terug alles moet inzetten op brochures in plaats van je website. De uitdaging zit in het meten van de impact van je marketingactiviteiten - zowel online als offline.

Als je weet wat je impact is, kan je actie ondernemen om die te verkleinen. Bv. door met je website in te zetten op webtoegankelijkheid, wat vaak een indirect effect heeft op je uitstoot. En/of door de uitstoot die je alsnog hebt te compenseren.

Digitale duurzaamheid zal de komende jaren alleen maar aan belang winnen. Het loont dus de moeite om vandaag al even te bekijken welke stappen je kan zetten om de digitale uitstoot van je organisatie te beperken.

2. De macht van sociale media

Stel dat jouw doelgroep jongeren zijn tussen 16 en 20 jaar oud, dan bereik je ze best via TikTok. En de cijfers spreken dat zeker niet tegen:

25% van de TikTokgebruikers zijn 10-19 jaar. Zij spenderen gemiddeld 75 minuten per dag op TikTok. Met eindeloos (doom)scrollen op de 'For you'-pagina tot gevolg.

Privacy, desinformatie/misinformatie, geopolitieke zorgen, geestelijke gezondheidsproblemen... Het zijn enkele van de ethische bezwaren waar je als marketeer rekening mee moet houden voordat je een campagne lanceert op het populaire platform. En TikTok staat hierbij niet alleen: grote spelers zoals Meta, Google en Amazon krijgen veel macht doordat gebruikers én adverteerders hen betalen met data.

Wat is dan het alternatief, hoor ik je denken?

  • Kies bewust wanneer je externe platformen gebruikt om te adverteren of content te verspreiden. Wees je bewust van de vaak heel jonge doelgroep die aanwezig is en draag zeker niet bij aan bestaande potentieel negatieve filterbubbels of echokamers.
  • Zet in op je eigen owned media. Je website, SEO-verkeer, de database in je CRM-systeem, e-mailmarketing... Zo is jouw organisatie niet langer afhankelijk van adverteren op die externe platformen.

3. Personalisatie, zegen of vloek?

Elke advertentie moet zo gepersonaliseerd mogelijk zijn. Dat is één van de gouden regels in marketing, niet? Personalisering is inderdaad een succesvolle strategie en biedt online ontzettend veel mogelijkheden.

Maar er is ook een andere kant van de medaille. Privacy bijvoorbeeld. Of het feit dat er echokamers of filterbubbels ontstaan waarin mensen alleen nog hun eigen meningen gerepresenteerd zien. En dan zijn er nog ongewenste neveneffecten. Een advertentie voor moederdag zal ook mensen bereiken die net hun mama hebben verloren of zelf geen kinderen kunnen krijgen.

Moet je dan stoppen met personaliseren? Neen, maar kijk nog eens kritisch naar je eigen targetingstrategie. Segmenteer wat vaker op hobby's en interesses en minder op feitelijke zaken (zoals gender, leeftijd, locatie...). En laat die aangekochte lijsten met e-mailadressen misschien maar links liggen.

4. Communiceer ook over je falen

Duurzame marketing? Dat is transparante en authentieke marketing. Ook als je fouten maakt. Communiceer over the good, the bad and the ugly.

Zo zijn wij klimaatneutraal, maar enkel omdat we onze impact compenseren. Wij zijn inclusief, maar nog niet zo divers als we zouden willen. We eten vegetarisch tijdens alle officiële Statiklunches, maar thuis komt er wel nog vis of vlees op tafel.

Wij zijn niet perfect en net daarin schuilt ook communicatiewaarde. 65% van de consumenten schuwt bedrijven die ze niet vertrouwen. Transparante organisaties worden dus ook positiever beoordeeld door hun (potentiële) klanten.

5. Is impact een hoger doel dan winst?

Profit is niet toevallig één van de drie pijlers van het B Corp label, naast people en planet. Winst is voor een commerciële organisatie een voorwaarde om te blijven bestaan. Moet je soms keuzes maken die ervoor zorgen dat je potentieel wat minder zal verdienen, maar wel meer impact maakt?

Denk aan het goedkoper maken van vegetarische alternatieven, waarvan de productiekost niet per se lager is dan de vleesoptie. Maar door het goedkoper te maken kan je duurzame gedragsverandering sturen. Moeten we net daarom allemaal wat meer activistisch worden?

Moeilijke vraag. Wat ons betreft kunnen impact en winst niet zonder elkaar bestaan. Maar je kop in het zand steken onder het mom van 'we moeten blijven winst maken' is zeker niet de juiste tactiek. Het is tijd dat alle organisaties en bedrijven nadenken hoe ze hun core business op een winstgevende manier kunnen verduurzamen. Als we dat allemaal doen, is activisme niet langer nodig.

Van gedachten wisselen over duurzame marketing?

Of wil je even samen bekijken hoe wij je kunnen helpen bij het verduurzamen van je online marketing? Wij denken graag mee na.

Digitale marketingstrateeg

Wie is Jill?

Als digitale marketingstrateeg heeft Jill van haar reflex om altijd de waarom-vraag te stellen haar beroep gemaakt. Zo heeft ze al heel wat ervaring opgebouwd in digitale communicatie en content marketing binnen verschillende sectoren. Ze werkte al voor klanten als Boerentrots, Djapo, Mobiel 21, Pulso, EDU-tech, Levuur en Vlaamse Kunstcollectie.

Volgende blogpost

Online trackingtools vergelijken

17 oktober 2023 | Lena

Google Analytics 4 is tot op vandaag de wereldwijde standaard voor analysetools, maar er zijn zeker alternatieven: Matomo, Piwik Pro, Plausible. Wij zetten ze voor jou op een rijtje.