Ga verder naar de inhoud

Online trackingtools vergelijken

Als website-beheerder achterhaal je met een analysetool bezoekersdata. Zo'n tool is een belangrijk middel om inzicht te krijgen in de ervaring van je bezoekers, om online campagnes op te volgen en meer.

Google Analytics 4 is tot op vandaag de wereldwijde standaard voor analysetools, maar er zijn zeker alternatieven: Matomo, Piwik Pro, Plausible - just to name a few. Uit die veelheid aan opties, welke past het beste bij jouw organisatie? Wij vergeleken 4 analyticstools op vlak van functionaliteiten en het gebruik van cookies.

4 webanalysetools in het kort

Google Analytics 4, pionier in dataverzameling

Google Analytics 4 (GA4) is de absolute pionier in het verzamelen van websitedata. Andere tools baseren zich dan ook voornamelijk op het design van GA4. Met een gebruiksvriendelijke interface vinden website-eigenaren van alle technische niveaus hun weg.

Of GA4 voldoet aan de GDPR-regelgeving, blijft een ingewikkelde kwestie. De servers waar de verzamelde data worden opgeslagen staan niet op Europees grondgebied, maar aangezien GA4 geen IP-adressen bijhoudt van EU-inwoners (zo geeft Google aan), bezit het ook geen persoonsgegevens van gebruikers. Het is onduidelijk of de GDPR-regelgeving dan nog van toepassing is. Momenteel is de tool nog vrij te gebruiken in België, maar een aantal andere Europese landen waaronder Italië en Oostenrijk hebben het gebruik ervan verboden.

Matomo, alternatieve GA4-lookalike

Matomo lijkt qua opzet en gebruik sterk op GA4. Het is een veel gekozen alternatief voor overheidsinstanties en onderwijsinstellingen, aangezien Matomo toelaat om gratis op je eigen servers data te hosten. Heb je geen eigen servers? Geen zorgen, Matomo slaat alle verzamelde data op Europese servers op. Andere functionaliteiten zijn het aanmaken van video-opnames en heatmaps, en eenvoudige rapporten exporteren.

Matomo wordt nog iedere dag bijgestuurd en geüpdatet, waardoor de instellingen en je rapporten nog al eens durven veranderen van naam of lay-out. Gelukkig hebben ze een goed bereikbare supportdienst en ruime documentatie in geval van problemen.

Piwik Pro, een nog onbekende maar veelbelovende tool

Net als Matomo is Piwik Pro een alternatief voor GA4 met een uitgebreide set aan functionaliteiten. Een eigen Tag Manger, een uitgebreide verzameling aan automatisch gegenereerde rapporten (alsook de optie om custom rapporten te maken) en een cookiebanner... In tegenstelling tot Matomo is Piwik Pro geen open-source product en is het hosten op de servers van de tool gratis (met eigen servers betaal je een maandelijkse kost).

Piwik Pro zet sterk in op gebruiksvriendelijkheid van de interface en biedt voldoende support. Met webinars, een helpcenter, een community forum en 24/7 support kan je gegarandeerd bij hen terecht met je vragen.

Plausible, volledig cookieloos tracken

Plausible is een tool die volledig zonder cookies werkt, dus je slaat geen persoonsgegevens op. Dat heeft echter wel gevolgen voor de verzamelde data - die beperkter is dan wat we gewoon zijn van de andere tools. Zo zal je nieuwe en terugkerende bezoekers niet van elkaar kunnen onderscheiden. Wat meet de tool wel? Paginabezoeken, bronverkeer (via welke weg zijn mensen op je website terechtgekomen) en utm-tags (relevant wanneer je campagnes via mail of sociale media opzet met aangepaste URLs). Zelf extra events instellen is zeker mogelijk, maar die moet je in de code zelf implementeren (i.p.v. een Tag Manager).

Voor kleinere organisaties die geen al te grote campagnes voeren en geen gepersonaliseerde tracking wensen, is dit een interessant alternatief om te overwegen.

Een Piwik Pro rapport
Plausible interface

Vergelijken maar!

GDPR en cookies

Wat zijn cookies en wat doen ze?

Cookies zijn kleine tekstbestanden die worden opgeslagen op het apparaat van een gebruiker wanneer die een website bezoekt. De bestanden bevatten vaak info over de gebruikerservaring en interacties op de website. Sommige cookies zijn essentieel om de website naar behoren te laten werken. Zo hangt de weergave en jouw ervaring van een website af van een cookie die vaststelt via welke browser je een pagina bezoekt. Daarnaast zijn er ook analytische cookies, die ervoor zorgen dat websitebezoeken gemeten kunnen worden, en marketingcookies, die ervoor zorgen dat je specifieke bezoekers kan toeschrijven aan een campagne.

Is cookieloos tracken voordelig?

Door zonder cookies data te verzamelen zijn je gegevens een pak zuiverder. Bezoekers kunnen immers geen analytische of marketingcookies weigeren, want die zijn er niet! Uit een eigen experiment bleek namelijk dat ongeveer 50% van de bezoekers niet-essentiële cookies weigert en dus niet gemeten wordt. Daar tegenover staat wel dat de websitedata die je verzamelt veel beperkter zijn, bv. dat het onderscheid tussen terugkerende en nieuwe bezoekers niet gemaakt kan worden.

GA4
Matomo
Piwik Pro
Plausible
Staan de servers in de EU?
Nee (Verenigde Staten)
Ja
Ja
Ja
Worden er cookies gebruikt voor tracking?
Ja
Ja
Ja
Nee (cookieloos)
Is cookieloos tracken mogelijk?
Nee
Ja
Ja
Ja
Custom cookiebanner?
Nee
Nee
Ja
Nee (niet nodig)

GA4

Staan de servers in de EU?
Nee (Verenigde Staten)
Worden er cookies gebruikt voor tracking?
Ja
Is cookieloos tracken mogelijk?
Nee
Custom cookiebanner?
Nee

Matomo

Staan de servers in de EU?
Ja
Worden er cookies gebruikt voor tracking?
Ja
Is cookieloos tracken mogelijk?
Ja
Custom cookiebanner?
Nee

Piwik Pro

Staan de servers in de EU?
Ja
Worden er cookies gebruikt voor tracking?
Ja
Is cookieloos tracken mogelijk?
Ja
Custom cookiebanner?
Ja

Plausible

Staan de servers in de EU?
Ja
Worden er cookies gebruikt voor tracking?
Nee (cookieloos)
Is cookieloos tracken mogelijk?
Ja
Custom cookiebanner?
Nee (niet nodig)

Functionaliteiten & gebruiksvriendelijkheid

Wat is een Tag Manager?

Een Tag Manager is een tool die ervoor zorgt dat je gepersonaliseerde events kan instellen op je website. Zo'n events zijn bijvoorbeeld een klik op de knop 'Toevoegen aan mijn winkelmandje', een klik naar een ander domein of het indienen van een contactformulier. Op die manier leg je de focus op je belangrijkste conversies op je website. Daarnaast kan je met een Tag Manager ook connecties leggen met andere platformen, zoals Google Ads (voor zoekadvertenties) en Facebook of LinkedIn.

Kan je een dashboard maken?

Alle tools, buiten Plausible, laten toe om aangepaste rapporten (of dashboards) te maken. Daarnaast kan je alle analyticstools ook linken aan Looker Studio (vroeger Google Data Studio), een apart platform waarmee je verschillende databronnen kan samenbrengen en ze overzichtelijk kan visualiseren.

GA4
Matomo
Piwik Pro
Plausible
Eigen Tag Manager?
Ja (via een apart platform)
Ja (ingebouwd)
Ja (ingebouwd)
Nee (scripts toevoegen in websitecode)
Optie om een custom dashboard te bouwen?
Ja (uitgebreide widgets)
Ja (beperkte widgets)
Ja (uitgebreide widgets)
Nee
Connectie met Looker Studio?
Ja (rechtstreeks)
Ja (via connector)
Ja (via connector)
Ja (via connector)
UX-interface?
Uitgebreid
Beperkte mogelijkheden
Uitgebreid
Heel simpel

GA4

Eigen Tag Manager?
Ja (via een apart platform)
Optie om een custom dashboard te bouwen?
Ja (uitgebreide widgets)
Connectie met Looker Studio?
Ja (rechtstreeks)
UX-interface?
Uitgebreid

Matomo

Eigen Tag Manager?
Ja (ingebouwd)
Optie om een custom dashboard te bouwen?
Ja (beperkte widgets)
Connectie met Looker Studio?
Ja (via connector)
UX-interface?
Beperkte mogelijkheden

Piwik Pro

Eigen Tag Manager?
Ja (ingebouwd)
Optie om een custom dashboard te bouwen?
Ja (uitgebreide widgets)
Connectie met Looker Studio?
Ja (via connector)
UX-interface?
Uitgebreid

Plausible

Eigen Tag Manager?
Nee (scripts toevoegen in websitecode)
Optie om een custom dashboard te bouwen?
Nee
Connectie met Looker Studio?
Ja (via connector)
UX-interface?
Heel simpel

Een merkverhaal op meetbare schaal?

Ben jij op zoek naar een partner die je kan helpen in het opzetten en/of uitbreiden van een (bestaande) meetstrategie? Onze marketeers helpen je graag verder.

Digitale marketeer

Wie is Lena?

Lena gaat elke dag vol goesting op avontuur in de wondere wereld van digitale marketing. Experimenteren met copywriting, SEO, social media en online advertenties? Laat maar komen! Ze werkte al voor klanten als KU Leuven, UCLL, KNX Association, Hestia magazine, Boerentrots en Techniekfestival/ RTC-Oost-Vlaanderen.

Volgende blogpost

9 tips om je mobiele applicatie duurzamer te ontwerpen

26 september 2023 | Sten

Wist je dat elke e-mail, elk websitebezoekje, elke keer je een app downloadt, dit zorgt voor een verhoging in CO2-uitstoot? Het internet met onder andere al onze mobiele apps heeft een grotere impact op de planeet dan de luchtvaartindustrie! Ontdek 9 tips om je app duurzamer te ontwikkelen.