Wat is de CO₂-uitstoot van jouw website?

Digitale duurzaamheid is een van die onderwerpen die ons hart beroert. Digitaal is namelijk geen synoniem voor duurzaam. Ook online is het belangrijk om aandacht te hebben voor de uitstoot en menselijke impact van je acties. Meer en meer bestaan er tools op de markt om die impact in kaart te brengen. Zo ook onze geliefde Web Carbon Calculator die nu met een gloednieuw ratingsysteem naar buiten komt om de uitstoot van een website af te zetten ten opzichte van het globale gemiddelde.

Tom Greenwood, oprichter van Wholegrain Digital kwam in 2022 de tool in detail toelichten tijdens ons event over digitale duurzaamheid.

De web carbon calculator: een introductie

De Web Carbon Calculator is een product van onze Londense vrienden Wholegrain Digital - een digital agency dat zich ook al enkele jaren B Corp mag noemen en een echte voorvechter van digital sustainability. De tool berekent op basis van de url die jij ingeeft de CO₂-uitstoot van die webpagina. Om de uitstoot te berekenen, wordt rekening gehouden met vijf factoren:

  1. Het dataverbruik om de webpagina in te laden
  2. Het energieverbruik om de webpagina in te laden
  3. De energiebron van het datacenter (d.w.z. maak je gebruik van groene hosting of niet?)
  4. De koolstofintensiteit van de elektriciteit die gebruikt wordt (ook hier: gaat het om hernieuwbare energie of niet?)
  5. De hoeveelheid verkeer naar je website (de impact van een website met veel verkeer is natuurlijk groter)

Belangrijk is dat de Carbon Calculator een score geeft op basis van de exacte url die je ingeeft. Zo kan de homepagina waarop potentieel meer blokken en grotere afbeeldingen staan een ander resultaat hebben dan een contentpagina die dieper verstopt zit in de website.

Visualisatie ratingsysteem Web Carbon Calculator

Naar een ratingsysteem

Via de carbon calculator krijg je dus een getal dat weergeeft hoeveel gram CO₂ wordt uitgestoten per paginaweergave. Maar wat is nu een goed cijfer? Elke website heeft een uitstoot, maar wat is een voldoende duurzame uitstoot?

Om daar een antwoord op te bieden introduceerde Wholegrain Digital een nieuw ratingsysteem. En dat systeem lijkt niet geheel toevallig op de energielabels die je typisch bij huishoudtoestellen (een koelkast, wasmachine, diepvries...) kan terugvinden. Je website ontvangt een score tussen A+ en F, waarbij F het globale gemiddelde is met een uitstoot van 0.847 of hoger. Dit vormt de benchmark waarmee alle websites vergeleken worden.

Onze Statikwebsite krijgt een mooie B-score.

Doe je beter? Dan krijg je een E-score of lager. Een A+ is de meest efficiënte score die je kan krijgen, dan stoot je webpagina slechts 0.095 gram CO₂ uit per paginaweergave.

Bij Statik streven we ernaar om met alle onze websites minstens lager te doen het globale gemiddelde (=F). Gemiddeld gezien zouden we zelfs graag zoveel mogelijk een B-score of lager bekomen. Dat wil zeggen dat we proberen om een CO₂-uitstoot van 0.341 of lager te halen.

Waarom we niet mikken op een A of A+ voor elke website? Omdat we vinden dat zo'n score niet alles zegt. Je kan een website ontwikkelen met een extreem lage CO₂-uitstoot, maar als niemand de website gebruikt dan is dat - volgens onze visie - nog altijd geen duurzame website. In alles wat wij bedenken en ontwikkelen zetten we mensen centraal. Daarom dat we op vlak van digitale duurzaamheid niet alleen naar de CO₂-uitstoot kijken, maar ook naar toegankelijkheid en inclusie bijvoorbeeld.

Bij zowel poolstok.be als thegoodwave.be hebben we tijdens design en ontwikkeling actief ingezet op digitale duurzaamheid.

Jouw online product of website digitaal verduurzamen?

Of wil je eens van gedachten wisselen over hoe we digitale duurzaamheid nog verder kunnen doortrekken?

Strateeg

Wie is Laure?

Met een grote dosis gezonde nieuwsgierigheid helpt Laure bij het uitdenken en scherpstellen van een doeltreffende strategie die de basis vormt van elk digitaal project.

Volgende blogpost

Facebook en Instagram zonder advertenties dankzij betalend abonnement

22 november 2023 | Lena

Meta, het Amerikaanse moederbedrijf van Facebook en Instagram, biedt vanaf nu een betalend abonnement aan voor het gebruik van hun sociale mediaplatformen. Wat betekent dit voor jouw marketingstrategie?