Een geïntegreerd merkverhaal voor 's werelds grootste smart home platform
KNX brengt al 30 jaar lang automatisering en energie-efficiëntie naar huiskamers en kantoren wereldwijd. Tijd om eindelijk uit de schaduw te treden en het merk op de kaart zetten.
De resultaten in een notendop
Project info
Project
Online marketingExpertise
Content & copywriting, online adverteren, marketing automation, performance marketing, storytelling & videoproductie, digitale transformatiePeriode
2016 - hedenEenvoud, comfort en energiewinst dankzij automatisering
Vandaag zijn we steeds meer op zoek naar manieren om zo energie-efficiënt mogelijk te bouwen en verbouwen. Een zogenaamd 'slim' huis waarbij je verschillende toestellen op elkaar en op de noden van je gezin afstemt is een van de manieren om die efficiëntie te bereiken.
KNX Association zorgt al jaar en dag voor een stabiele technologische basis waarmee producenten wereldwijd aan de slag gaan om slimme devices te ontwikkelen. Veiligheid en een grote comptabiliteit tussen de verschillende producten zijn daarbij de sleutelwoorden. Hierdoor is KNX in verschillende markten, zoals Europa, China en de Verenigde Staten één van de grootste smart home platformen.
Een datagedreven marketingplan dat de verschillende doelgroepen activeert
In 2016 stond KNX op een kantelpunt. Het werd tijd om ook online meer in beeld te komen bij de verschillende doelgroepen. Een digitale transformatie drong zich op. Na enkele intensieve marketingworkshops kregen we een beter begrip van de complexiteit van de organisatie met verschillende doelgroepen en nationale afdelingen per land.
Dit vertaalde zich meteen in drie grote marketingdoelstellingen:
Een actieve KNX community uitbouwen
Het netwerk is de kracht van KNX. Producenten activeren om devices te ontwikkelen met de KNX-technologie die dezelfde hoge standaarden in acht nemen bijvoorbeeld. Of elektriciens en integratoren alle tools in handen geven om KNX te leren installeren. Sociale media en geautomatiseerde e-mail campagnes blijken waardevolle tools om de tech community over te laten gaan tot actie.
Een duidelijke meetstructuur om inzicht te krijgen in de resultaten
Om de waarde van kanalen te kunnen inschatten over de verschillende subdomeinen en platformen heen optimaliseren we voortdurend de huidige meetstructuur. Dit leidde tot een van onze meeste uitgebreide dashboards in Google Data Studio ooit.
Merkbekendheid genereren bij de consument (zowel residentieel als commercieel)
Een eigen merkverhaal gericht op eindklanten drong zich op.
Een website die inspireert
Dat laatste werd de grootste uitdaging voor KNX. Een gezicht krijgen bij de eindklant. Doordat ze zelf geen devices verkopen is KNX voornamelijk afhankelijk van producenten die met hun technologie werken en van elektriciens of integratoren die opgeleid zijn om de software te installeren bij huiseigenaars en bedrijven.
Daarbij moeten ze opboksen tegen de hippe grote merken die slimme producten of een eigen platform op de markt brengen—waaronder Amazon, Google, Apple & Philips. Hoog tijd dus om KNX een eigen merkverhaal te geven bij de consument!
In 2018 zetten we de stap naar een vernieuwde website. Statik verzorgde de online strategie en informatiearchitectuur waarna het Duitse webbureau Navigate de technische ontwikkeling voor zijn rekening nam.
Wij namen de copywriting en selectie van beelden voor de Engelstalige website in handen, waarop ook de andere talen werden afgestemd. Omdat dit de eerste keer was dat KNX zou communiceren naar de eindconsument, produceerden we samen met Willem Jones een inspirationele video die een dag toont uit het leven van een gezin dat geniet van de voordelen en het comfort van een smart home. Zo maken we de onzichtbare technologie meteen tastbaar.
De onlinemarketingstrategie, gericht op doelgroepen en toptaken, werd maximaal doorgetrokken naar de nieuwe website. Met voor elke doelgroep een eigen gezicht en actiegerichte campagnes. Zelf ook op zoek naar energiewinst dankzij automatisering? Neem dan zeker eens een kijkje bij KNX én contacteer een KNX-partner in je buurt.
Een geintegreerd dashboard om meer datagedreven beslissingen te nemen
Om onze onlinemarketinginspanningen nog beter te kunnen evalueren en bijsturen, werkten we in 2021-2022 een business intelligence dashboard uit dat naast marketingdata, ook verkoops- en deelnamecijfers aan trainingen omvat. In het dashboard worden de marketingfunnels van zowel de B2B als B2C doelgroep gevisualiseerd.
Een contentmachine voor huiseigenaars
In 2023 besloten we samen met KNX en verschillende producenten om nog actiever content op maat van huiseigenaars te verspreiden om ook bij deze doelgroep het thought leadership verder uit te bouwen. Met de toevoeging van een magazinegedeelte op de publieke website waarin artikels worden gedeeld over producten en de voordelen van een smart home willen we huiseigenaars inspireren en activeren.
Dat ook onze resultaten in zoekmachines hierdoor verbeteren is mooi meegenomen. Statik staat in voor de contentstrategie, contentplanning en redactie van de artikels. Daarnaast zorgen we ook voor de verspreiding naar de doelgroep via advertentiecampagnes, social media posts en nieuwsbrieven.
Ook nood aan een doeltreffend onlinemarketingplan?
Wij denken graag mee na over de juiste marketingmix om online je doelstellingen te bereiken.