Ga verder naar de inhoud

Datagedreven beslissingen dankzij het KNX business intelligence dashboard

Voor KNX Association werkten we een op maat business intelligence dashboard uit om meer datagedreven beslissingen te kunnen nemen over hun marketing- en salesinspanningen.

De resultaten in een notendop

  • Een marketingdashboard dat alle verschillende databronnen combineert om de resultaten weer te geven volgens gedefinieerde marketingfunnels
  • Een belangrijk middel voor KNX Association om meer datagedreven beslissingen te nemen.

Inzicht in groei en de motieven van gebruikers

Dankzij het KNX besturingssysteem kunnen apparaten van zo’n 400 fabrikanten met elkaar ‘praten’: verlichting, audio, video, verwarming, beveiliging, slimme energiemeters… Op die manier zorgt het systeem al jaar en dag voor een stabiele technologische basis in de wereld van de woning- en gebouwautomatisering.

KNX Association beschikt over grote hoeveelheden klantengegevens die via verschillende tools en platformen verzameld worden: web, social (Facebook, Google, YouTube), CRM, e-commerce, leerplatformen… De afgelopen jaren zag KNX het aantal accounts op de klantenportaal myknx.org explosief stijgen. KNX wou inzicht krijgen in die groei en de motivatie van de gebruikers beter begrijpen. Het ultieme doel? Een meer datagedreven organisatie worden.

Een geïntegreerd merkverhaal voor werelds grootste smart home platform

Statik werkt al jarenlang mee aan het wereldwijde merkverhaal en van KNX, verzorgt de digitale campagnes en de afstemming van de verschillende marketingkanalen op basis van de cijfers van Google Analytics en de in-house database van MyKNX. Nu werd het tijd om nog een versnelling hoger te schakelen en de verschillende databronnen te connecteren.

Voorbeeld eerste MVP met dummy data.

Op naar een eerste MVP

In 2020 begonnen we met de verschillende databronnen samen te brengen in één centrale data warehouse. We ontwikkelden een experimenteel dashboard (een zogenaamd 'MVP' - Minimum viable product) waarin antwoorden op verschillende onderzoeksvragen gevisualiseerd worden, bvb. wat is het effect van e-mailcommunicatie op verkoop en webinar registraties, wat zijn de primaire drivers om te registreren op de klantenportaal…?

De voornaamste learning uit deze exploratiefase? Doelgedreven werken vraagt om een marketingframework om je klanten te benaderen en helder gedefinieerde, objectiveerbare doelstellingen die je kan meten.

Project info

Project

Business Intelligence dashboard

Expertise

Strategie, UX, design, productontwikkeling en datavisualisatie (Apache Airflow, Timescale DB, Plotly)

Periode

2020 - lopend

Boostdagen om de funnels te definiëren

Midden 2021 kregen we groen licht van KNX voor een tweede fase van het project. In enkele workshops definieerden we samen met KNX de funnels voor B2B en B2C marketing met bijhorende digitale kanalen en metrics die we wilden gaan visualiseren. Bezoekers die registreren op het klantenportaal van KNX doorlopen een specifieke customer journey, van registratie, deelname aan training, aankoop van software tot ambassadeurschap. Voor alle stappen in de journey werden conversies gedefinieerd en gevisualiseerd in een interactief dashboard, dat verder bouwde op de bestaande elementen en integraties van het MVP.

Voorbeeld funnelview met dummy data

Een globale view geeft de grote trends en evoluties in de cijfers weer. Iedere stap in de funnel kan vervolgens dieper bekeken worden. Op deze manier kan KNX de impact van digitale marketing acties monitoren, en door data ondersteunde marketingbeslissingen nemen om in te grijpen op het conversieproces.

Detail funnel met dummy data

Hoe zit dit technisch in elkaar?

Statik zette een ETL-pipeline (Extract-Transform-Load) op met Apache Airflow, waardoor CRM- en transactiedata uit de KNX data warehouse, MailChimp data en analytische webdata geïntegreerd worden. De verwerkte data worden opgeslagen in een Timescale database die toelaat om snel en schaalbaar grote reeksen van complexe zoekopdrachten uit te voeren.

Anno 2023 wordt het dashboard gebruikt door de marketingteams van KNX en Statik om beslissingen te nemen over afgelopen en toekomstige marketingacties. Eind 2022 besliste KNX om nog meer in te zetten op de B2C doelgroep van home owners, met specifieke content en campagnes op hun maat en op termijn ook nieuwe conversiemogelijkheden. Het business intelligence dashboard zal op die manier meegroeien met de strategische doelstellingen van de organisatie.

Ook meer inzicht krijgen in de data van je organisatie?

Wij bekijken graag op welke manier we een dashboard of datavisualisatie kunnen uitwerken die jouw organisatie kan helpen om datagedreven beslissingen te maken.

Meer weten over?

Wij helpen jou en je product graag groeien. Vanaf het uitdenken van een digitale strategie, productontwikkeling tot het visualiseren om data om met vertrouwen beslissingen te kunnen nemen.