Ga verder naar de inhoud

Een uitgebreide multisite voor alle websites van Zelfmoord1813

De website van Zelfmoord1813 is voor velen van onschatbare waarde. Naast een toegangspoort naar veelgezochte hulplijnen, is de website ook een belangrijke bron van informatie. In volle Coronatijd vroeg het team achter Zelfmoord1813 ons om hun digitale strategie te evalueren en optimaliseren. Een opdracht waar we ons elke dag opnieuw vol overgave voor inzetten.

De resultaten in een notendop

260.000
bezoekers per jaar op zelfmoord1813.be
80.000
bezoekers per jaar doorgestuurd naar hulp via Bel - Chat - Mail
70+
jaarlijkse vormingen in heel Vlaanderen en online
2.000
publicaties worden elke maand gedownload
37.00+
gebruikers met een account op e-learningplatform SP-Reflex
De website van Zelfmoord1813 richt zich zowel op mensen die hulp zoeken als op professionelen.

Doorverwijzen naar hulpkanalen

Bij het horen van 1813 denken velen direct aan 'de Zelfmoordlijn'. Zelfmoord1813 is er vooral om hulp te bieden aan mensen die het moeilijk hebben. De organisatie wijst de weg naar diverse hulpkanalen. Want dat ene telefoontje of die ene chatconversatie maakt voor wie het zwaar heeft echt het verschil.

Onderzoek rond suïcidepreventie

Maar wist je dat achter de website Zelfmoord1813.be veel meer schuilt dan dat (gelukkig wijdverspreide) telefoonnummer? Het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie, het Centrum ter Preventie van Zelfdoding én de pijler Suïcidepreventie van de Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg bundelen er al hun onderzoek. Dat vertaalt zich in richtlijnen, tools, vormingen, publicaties, statistieken en campagnes die op de website samenkomen.

Project info

Project

Een overzichtelijke website voor Zelfmoord1813 en bijkomende subsites die beheerd worden in dezelfde back-end en verder bouwen op de huisstijl

Expertise

Online strategie, informatiearchitectuur, gebruikersonderzoek, webontwikkeling, tracking

Periode

2021-...

Suïcidepreventie: een gevoelig onderwerp, belicht voor verschillende doelgroepen

De website biedt informatie over suïcidepreventie vanuit diverse perspectieven, afhankelijk van de rol of positie van de bezoeker. Bij zo'n gevoelig onderwerp is het cruciaal om de boodschap zorgvuldig te nuanceren en af te stemmen op de specifieke doelgroep — of het nu gaat om iemand met zelfmoordgedachten, een naaste, een hulpverlener of een nabestaande.

Samen met het communicatieteam van Zelfmoord1813 hebben we een website-structuur ontwikkeld die hier maximaal rekening mee houdt. We baseerden onze aanpak op een online toptakenbevraging, een grondige analyse van webstatistieken en input van verschillende experts.

Veelgestelde vragen, getuigenissen en hulpmiddelen

Snelle links naar de hulplijnen komen overal terug

Lijntekeningen, zachte kleuren en een toegankelijk ontwerp

De pagina's voor mensen die hulp zoeken of bezorgd zijn, zijn opgebouwd rond een aantal veelgestelde maar vaak moeilijke vragen, en bevatten o.a. ook getuigenissen van lotgenoten.
De hulplijnen van Zelfmoord1813 kunnen op verschillende manieren extra uitgelicht worden binnen de website.

Suïcidepreventie via educatie van hulpverleners

Een belangrijk doel bij de vernieuwing van de Z1813-website was het uitbreiden en digitaliseren van de dienstverlening voor de professionele doelgroep. In het Vlaamse zorglandschap zijn er immers duizenden hulpverleners die in hun werk te maken krijgen met mensen met suïcidale gedachten.

VLESP en partnerorganisaties organiseren tientallen vormingen en publiceren veel kennismateriaal om deze professionals te ondersteunen. We zochten samen naar budgetvriendelijke manieren om de administratieve afhandeling van dit deel van de werking efficiënter te maken.

Vormingen

Naast een overzichtelijke vormingsagenda werkten we voor de verschillende (regionale) organisatoren enkele standaardformulieren uit om de inschrijvingen van deelnemers eenvoudig via de website te beheren.

Publicaties

VLESP publiceert tientallen brochures en posters die verspreid worden bij artsen, psychologen, in ziekenhuizen in heel Vlaanderen. Hulpverleners kunnen die materialen gratis bestellen. Ook dit brengt een complexe administratie en logistiek met zich mee.

Op de nieuwe website werkten we voor Zelfmoord1813 een duidelijk overzicht uit van alle beschikbare publicaties, en flexibele bestelformulieren.

Een coherent digitaal ecosysteem

VLESP en CPZ hebben een zeer brede werking. Een van de gevolgen daarvan is dat er geregeld aparte websites en apps worden ontwikkeld voor bijvoorbeeld e-learnings, campagnes, online zelfhulptools voor specifieke doelgroepen.

Sinds de lancering van de nieuwe website proberen we een wildgroei aan systemen tegen te gaan. Hoewel er nog steeds verschillende websites bestaan, zijn deze vaak technisch geïntegreerd binnen de hoofdwebsite. Door gebruik te maken van een 'multisite'-structuur kunnen de beheerders van Z1813 binnen één bekend systeem werken. Dit maakt het mogelijk om content én technische componenten tussen verschillende websites uit te wisselen, en vermindert ons werk op vlak van technisch onderhoud en licenties, die nu slechts eenmaal hoeven te worden uitgevoerd of aangekocht. Zo kan het communicatieteam van VLESP ook Kom Uit Je Kop, Mee-leven, Werkgroep Verder en SP-Reflex vanuit hetzelfde systeem beheren. Elk van die platformen richt zich op een specifieke doelgroep: van de patienten zelf tot naasten, nabestaanden en zorgverleners. Momenteel werken we aan een nieuwe versie van Think-Life, een e-learning platform voor wie met donkere gedachten worstelt.

Hoe Statik zich inzet voor gezondheid, welzijn en inclusie

Wist je dat Statik een boontje heeft voor projecten binnen de brede gezondheids- en welzijnssector? Daardoor begrijpen wij de uitdagingen van deze sector ondertussen goed en denken we graag mee na over de beste oplossing voor een bepaalde nood.

Impact van de website in een overzichtelijk dashboard

Net als in elk project vertrokken we voor de Z1813 website vanuit enkele concrete doelstellingen van VLESP. De belangrijkste daarvan waren dus:

  1. vlot toeleiden naar de hulplijnen
  2. de impact van alle preventie-acties van VLESP naar professionele doelgroepen verder verhogen

We zorgden bij de lancering van de website voor een goede 'tracking' van die verschillende doelen. Omdat VLESP jaarlijks rapporteert aan de overheid, maakten we bovendien een visueel overzicht van de resultaten en belangrijkste webstatistieken in een overzichtelijk en realtime dashboard.

De verschillende doelen van de website worden getrackt en gevisualiseerd in dashboards.

Ben je ook op zoek naar een digitale partner voor jouw organisatie?

Wij denken graag mee na hoe we technologie kunnen inzetten om jouw doelgroep(en) te bereiken.