Ga verder naar de inhoud

Een digitaal ecosysteem voor het Vlaams Instituut Gezond Leven

Al jarenlang is Statik een vaste digitale partner voor Gezond Leven, het onafhankelijke expertisecentrum dat werk maakt van een gezonder Vlaanderen. De uitgebreide website communiceert verschillende types content en tools naar een veelvoud aan doelgroepen zodat iedere bezoeker relevante inzichten, tips en tools vindt op zijn maat.

De resultaten in een notendop

1,5 mlj
bezoekers per jaar
90 %
van de bezoekers gaf aan zeer tevreden te zijn over de website
8.563
abonnees op de nieuwsbrief
1/3
van de Vlaamse steden en gemeenten nam deel aan de 10.000 stappen campagne
111.359
gebruikers van de 10.000 stappen app

Meer cijfers en inzichten over de impact van Gezond Leven ontdekken?

De Voedingsdriehoek

Inzetten op specifieke contexten: van onderwijs en kinderopvang tot lokale besturen en bedrijven

Iedereen heeft al wel eens van de Voedingsdriehoek gehoord die een inzicht geeft in hoe je gezonde eetgewoonten kan opbouwen. Maar wist je dat er ook een Bewegingsdriehoek en een geluksdriehoek bestaat? Gezond Leven deelt kennis en expertise over verschillende thema's: voeding, beweging, mentaal welbevinden, tabak, slaap... naar verschillende doelgroepen - of zoals zij het noemen - settings. Zij weten als geen ander dat gedragsverandering effectiever is als je omgeving dit mee ondersteunt.

Scholen, ziekenhuizen, bedrijven, huisartsen hebben allemaal een belangrijke rol in het opbouwen van een goed gezondheidsbeleid om zo hun leerlingen, patiënten en werknemers gezondere keuzes te laten maken. En Gezond Leven helpt hen daarbij via opleidingen, advies op maat en een schat aan online informatie en tools.

Project info

Project

Een doelgerichte contentwebsite en 10.000 stappen voor het Vlaams Instituut Gezond Leven

Expertise

Online strategie, informatiearchitectuur, webontwikkeling, apps, online marketing

Periode

2015 - lopend

De website van Gezond Leven is het typevoorbeeld van een content-heavy website die zich richt op verschillende doelgroepen met elk hun eigen noden. Een uitbreidbaar en gebruiksvriendelijk CMS dat kan meegroeien met de organisatie is essentieel.

Een uitgebreid contentplatform

Statik werkt al jaren als digitale partner samen met Gezond Leven. Toen in 2016 het toenmalige ViGeZ zijn naam veranderde naar Vlaams Instituut Gezond Leven en daarbij ook de branding werd aangepast, was het momentum daar om een nieuwe website met nieuwe contentstructuur te bouwen.

De website werd ontwikkeld in Craft CMS omdat dit voor content managers het dagelijks beheren van alle pagina's eenvoudig maakt. De kern van de website bestaat uit de thema's, settings (de contexten) en de projecten. Maar doorheen de jaren is de website gegroeid tot een echt contentplatform.

  • De verschillende doelgroepen kunnen materialen bestellen en meteen online betalen in de webshop (gebouwd in Craft Commerce, het eCommerce broertje van ons favoriete CMS)
  • De website bevat een uitgebreide tool voor het project Bewegen op Verwijzing waarbij een arts via de website een verwijsbrief kan opmaken voor een patiënt die op zijn beurt een beweegcoach in de buurt kan opzoeken om een afspraak te boeken.
Voorbeeld Bewegen op Verwijzing
Voorbeeld campagnepagina Peulvruchten
  • Voor verschillende settings en projecten zijn er aparte inschrijfformulieren en tools om campagnes in goede banen te leiden bv. de Snack 'n Chill campagne voor scholen.
  • Voor de bredere doelgroep kunnen er campagnepagina's opgemaakt worden om te verspreiden tijdens bepaalde campagneperiodes. Eet jij bv. voldoende peulvruchten? Of voor de helft plantaardig?
  • Voor ziekenhuizen en andere gezondheidsinstellingen ontwikkelden we een aparte tool om hun rookbeleid in kaart te brengen (en acties te definiëren om het te verbeteren). Mijn Rookvrije Zorg laat hen een zelfaudit starten. Deze aparte website kan in dezelfde backend beheerd worden via het multisite principe.
Voorbeeld app 10.000 stappen

De 10.000 stappenclash tussen Vlaamse gemeenten

Om meer te bewegen kan een concreet doel helpen, denk maar aan 10.000 stappen per dag zetten. En of je er nu 10.000 zet of minder, elke stap telt! En dat tellen namen we heel letterlijk toen we samen met Gezond Leven de 10.000 stappen website en app bedachten.

Als gebruiker maak je eenvoudig een account op de app en kan je per dag je stappen ingeven. Je kan vrienden en familie uitnodigen om een groep te vormen zodat je elkaar kan blijven motiveren meer stappen te zetten.

Maar ook steden en gemeenten kunnen zich registreren om mee te doen en zo worden alle stappen van hun deelnemende inwoners bij elkaar opgeteld en vergeleken met andere gemeenten van dezelfde grootte. In 2023 nam één op drie Vlaamse gemeenten deel aan deze 10.000 stappenclash.

De website van 10.000 stappen kan multisitegewijs mee beheerd worden in de backend van Gezond Leven en voor de ontwikkeling van app deden we beroep op de collega's van DUO.

Een gezond partnerschap

Met 1,5 miljoen bezoekers per jaar, meer dan 10.000 pagina's, een grote hoeveelheid aan tools én heel wat ambitie is Gezond Leven voor ons niet zomaar een klant en zijn wij ook geen uitvoerende webbouwer. Tijdens strategische kwartaalmeetings bepalen we samen de roadmap voor de komende maanden en bekijken we hoe we nieuwe acties in het bredere plaatje kunnen passen. En zo bouwen we samen verder aan een gezonder Vlaanderen.

Ben je ook op zoek naar een digitale partner voor jouw organisatie?

Wij denken graag mee na hoe we technologie kunnen inzetten om jouw doelgroep(en) te bereiken.