Eenvoudig meerdere websites beheren dankzij een multisite

Het is vaak nodig om een tweede (of derde) website met een aparte domeinnaam in het leven te roepen. Met een multisite bundel je de verschillende deelsites in één en dezelfde backend en dat heeft heel wat voordelen voor de content manager.

Hoe beheer je meerdere websites?

Als webmaster, marketeer of communicatiemedewerker heb je vaak meerdere petjes op. Eén daarvan is het beheren van de website(s) van je organisatie. Een eenvoudig en efficiënt content management systeem is dan geen overbodige luxe. Bij Statik zijn we al jaren trouwe fan van Craft CMS en ook van de content managers bij onze klanten horen we enkel positieve signalen.

Maar wat als je nu dagelijks meerdere websites moet beheren? Zoals bijvoorbeeld:

  • een website gericht op je B2B klanten en een platform gericht op B2C
  • een corporate website en een of meerdere campagnesites
  • een website en een webshop
  • websites van twee verschillende merken
  • ...

Het gaat er hierbij om dat de websites een verschillende domeinnaam (of subdomein) hebben en soms zelfs een afwijkend design. Even een concreet voorbeeld. Het Stuk in Leuven heeft een hun eigen website (stuk.be), maar ook een website voor hun Artefact-festival enerzijds en hun Playground-festival anderzijds. Met elk hun eigen branding, aanbod en positionering.

Klinkt ingewikkeld? Niet als je kan profiteren van de voordelen van een multisite aanpak.

Wat is een multisite?

Met een multisite opzet binnen Craft CMS kunnen we binnen één website meerdere subsites aanmaken zodat de content manager deze in een en dezelfde backend kan beheren. De verschillende subsites kunnen dezelfde stijle en structuur hebben zoals bijvoorbeeld het geval is bij meertalige websites. Maar dat hoeft helemaal niet.

Sommige multisites hebben dezelfde structuur, maar elk een eigen branding. Zoals bv. bij het Jouw Stad Leest project. Er zijn functioneel geen verschillen te ontdekken tussen Leuven, Antwerpen of Brugge Leest, maar visueel zien ze er anders uit. Een ander voorbeeld is Zelfmoord1813. De twee andere websites uit de multisite set-up, Werkgroep Verder en Kom uit je kop, hebben naast een ander design, ook een andere websitestructuur. Er is dus eigenlijk geen enkele gelijkenis tussen de websites voor de bezoeker.

Deze organisaties profiteren vandaag al van een multisite set-up

Logo Gezond Leven Logo big Stuk Cultuurconnect logi Logo zelfmoord 1813 Belisol logo VL lang POS CMYK

Wat zijn de voordelen van een multisite?

  • Een multisite groeit mee met je organisatie. Zo kan je veel sneller een extra deelsite toevoegen dan wanneer je vanaf nul zou moeten beginnen.
  • Als webmaster of content manager werk je steeds in hetzelfde CMS-systeem waarmee je vertrouwd bent.
  • Je werkt slechts met één login en hebt meteen toegang tot al je websites op één plek.
  • Hosting en licentiekosten worden gedeeld over de verschillende sites. Je betaalt deze kosten maar één keer, ongeacht het aantal sites dat je toevoegt.
  • Ook het basisonderhoud valt goedkoper uit bij een multisite dan wanneer je telkens een aparte website laat opzetten.

Natuurlijk is het binnen een multisite ook mogelijk om een systeem van rechten en rollen uit te werken. Zo kan je collega's enkel toegang geven tot één bepaalde website of zelfs enkel tot bepaalde onderdelen van die website.

Multifunctioneel, zo'n multisite

Er zijn talloze uitwerkingen mogelijk van een multisite aanpak. Bij Statik bekijken we telkens op maat van jouw project of organisatie welke structuur het meest geschikt lijkt. Er zijn namelijk zeker ook cases te bedenken waarbij een gescheiden aanpak alsnog de way to go blijkt. Als hangt af van de (online) doelstellingen van je organisatie en de interne organisatie op vlak van content management.

Zou jouw organisatie wel eens kunnen profiteren van een multisite?

Wij denken graag mee na over een goede aanpak.

Informatiearchitect en technisch analist

Wie is Jan?

Als Craft CMS fan van het eerste uur denkt hij voortdurend na hoe we onze websites en toepassingen nog beter kunnen afstemmen op de noden van de bezoekers.

Volgende blogpost

Eenvoudig meerdere websites beheren dankzij een multisite

Podcast special: Starten met digital storytelling

11 februari 2022

Benieuwd om te horen hoe je kan starten met digital storytelling? In deze korte podcast aflevering geven we jou 5 tips. Daarbij richten we ons bewust op de kunst-, cultuur- en erfgoedsector. Listen & learn!