Ga verder naar de inhoud

Een digitaal ecosysteem dat de (basket)bal aan het rollen brengt

Basketbal Vlaanderen communiceert als stuwende kracht van de basketbalsport naar heel wat verschillende doelgroepen. Samen gingen we op zoek naar manieren om online een feilloze en zoveel mogelijk gepersonaliseerde ervaring te bieden.

1,5 mij
paginaweergaven elke maand
55000
leden verdeeld over alle sportclubs in België
1200
basketbalwedstrijden per week waarvan de resultaten raadpleegbaar zijn op de website.

Naar een vlotte gebruikerservaring voor iedere doelgroep

In 2022 klopte Basketbal Vlaanderen bij ons aan om hun digitaal ecosysteem en website onder de loep te nemen. Basketbal Vlaanderen bedient als sportfederatie verschillende doelgroepen:

  • sportclubs (clubbestuurders, coaches, scheidrechters...)
  • spelers (jeugdspelers, recreanten, topsporters, ...)
  • toekomstige spelers
  • ouders en gezinsleden van spelers
  • pers
  • ...

Er werd een bevraging gedaan bij primaire en secundaire websitebezoekers waaruit een grote diversiteit aan belangrijke toptaken naar voren kwam. Maar er ook enkele frustraties werden benoemd. Een nieuwe informatiearchitectuur die de naadloze gebruikerservaring voor alle doelgroepsegmenten helpt verfijnen drong zich op.

Voorbeeld card sorting oefening

Binnen een geïntegreerde architectuur

Naast de publieke website communiceert Basketbal Vlaanderen ook naar hun ledenbestand via SBO - hun Sportbeheer Online applicatie - waarin o.a. de competitiekalender en resultaten zitten. Uit een bevraging van bezoekers bleek dat vooral het inkijken van de kalender en de resultaten voor meer dan 90% van de bezoekers de belangrijkste toptaken waren.

Voor de nieuwe website wilden we daarom een volledige integratie tussen de website en SBO realiseren om de bestaande data silo's weg te werken en een betere online ervaring te bieden aan gebruikers.

Op basis van verschillende card sorting oefeningen met het Basketbal Vlaanderen team en leden uit de verschillende doelgroepen kwamen we tot een nieuwe contentstructuur waarin we vier overkoepelende thema's definieerden (competitie en resultaten, basketbal spelen, events en kennishub). Deze contentstructuur namen we mee in een uitgebreide navigatiestructuur zodat een bezoeker meteen kan doorklikken naar een specifiek topic binnen één van de thema's.

Voorbeeld navigatiestructuur 'basketbal spelen'
Voorbeeld navigatiestructuur 'kennishub' voor clubs

Een kennisbank voor sportclubs

Eén van de primaire doelstellingen van een sportfederatie is het ondersteunen van sportclubs en hun leden over heel Vlaanderen om - in dit geval - de basketbalsport op de kaart te zetten. Ook hier is de doelgroep divers: van clubbestuurders die een administratieve vraag hebben, een coach die een bijscholing wil volgen tot ouders die vrijwilliger willen worden.

Kennishub met 'slimme' zoekfunctie en contentclusters
Voorbeeld van een contentcluster overzichtspagina

Binnen de nieuwe kennishub kunnen deze doelgroepen nu vrij zoeken in alle content(formats) of nemen we hen iets meer bij de hand door de content alvast voor te stellen in bepaalde (doelgroepgerichte) contentclusters. Voor de zoekmachine kozen we voor een integratie met Algolia Search die een krachtige autocomplete van resultaten biedt en ons ook de mogelijkheid gaf om per resultaat informatie over de contentcluster (bv. 'voor clubbestuurder') mee te geven.

Aan de slag met de digitale uitdagingen van je ledenorganisatie?

Of je nu een sportfederatie, netwerkorganisatie of een patiëntenvereniging bent, heel vaak zijn de uitdagingen dezelfde. Een efficiënte administratie, leden blijvend engageren en kennis uitwisselen om er maar enkele te noemen. Wij deelden onze inzichten en die van 5 ledenorganisaties in een handige minigids.

Resultaten die er mogen zijn

De grootste verandering in de technische architectuur werd de integratie met Sportbeheer Online. Gebruikers kunnen in de website zelf zoeken naar een club, team of reeks om meteen de resultaten en kalender in te kijken zonder in te loggen of de website te moeten verlaten. Hoewel de gegevens die ze te zien krijgen technisch gezien dus uit een andere tool worden opgehaald, merkt de gebruiker daar niets van. We zorgen voor één vlotte intuïtieve gebruikerservaring.

Next steps: maximaal inzetten op personalisering

Momenteel bekijken we samen met Basketbal Vlaanderen hoe we nog meer doorgedreven personalisering kunnen bieden. Op basis van cookies willen we nagaan welke content iemand bekijkt om zo een interesseprofiel samen te stellen. Op die manier kunnen we content op maat aanreiken. Voor de ingelogde leden kunnen we dit combineren met de data die in Sportbeheer Online zit (in welke ploeg je speelt, welke rollen je opneemt...). Hiervoor is ook op accountniveau een verdere integratie met Sportbeheer Online aan de orde.

Ook veel te communiceren naar verschillende doelgroepen?

We helpen met de informatiearchitectuur van je contentheavy platform, de integratie met externe systemen en/of het personaliseren van de online ervaring voor je gebruikers.