Ga verder naar de inhoud

Duurzaam Wonen stimuleert Kempenaren in duurzame bouw- en renovatieplannen

Met Duurzaam Wonen willen Kamp C en IOK het aantal renovaties in hun regio serieus opkrikken. Het nieuwe webplatform geeft inwoners van de Antwerpse Kempen één centrale plek die hen op een objectieve manier adviseert in hun bouw- en renovatieplannen, én die hen doorverwijst naar de juiste partners, initiatieven en premies in hun regio of zelfs gemeente.

De resultaten in een notendop

8000
bezoekers in het eerste half jaar
50000
pagina's bezocht
100
contactnames voor persoonlijk advies
Collega's Anton en Tim waren bij de kickoff van het project alvast dolenthousiast over het 3D geprint huis dat bij Kamp C te bezichtigen is.

Een digitaal bouwloket om duurzaam wonen aan te moedigen

Als burger met een bouw- of renovatieproject is het niet eenvoudig om een inzicht te krijgen in alle duurzame materialen en strategieën, bestaande premies en leningen, energiemaatregelen... in je regio. Maar ook huurders en verhuurders, en iedereen die goedkoper, zuiniger en duurzamer wil wonen, wordt online overspoeld met informatie.

De informatie over duurzaam bouwen en wonen was tot voor kort erg verspreid: van de Kamp C website tot pagina's op de website van je gemeente en van Vlaanderen. Die versnippering van informatie maakte het voor organisaties als Kamp C en IOK trouwens ook weinig efficiënt om burgers te begeleiden en adviseren: veel mensen stelden hen dezelfde vragen, waarop één van hun medewerkers telkens opnieuw hetzelfde antwoord diende te formuleren. Heel wat routinewerk zonder veel toegevoegde waarde dus.

Om inwoners te helpen het bos door de bomen te zien, en om intern als organisatie nog meer impact te kunnen maken, besloten Kamp C en IOK objectieve informatie over duurzaam wonen en energie te centraliseren en aan te bieden in één digitaal bouwloket. Zo willen ze de transitie naar een duurzame samenleving op vlak van wonen en energie versnellen.

Project info

Project

Een digitaal bouwloket voor inwoners om duurzame keuzes te maken

Expertise

Online strategie, UX, webontwikkeling, CMS-oplossing, datavisualisatie & dashboarding

Periode

2022 - ....
Bezoekers selecteren eenvoudig hun gemeente om de inhoud van de website aan te passen voor hun locatie.

Gepersonaliseerde locatiegebonden content in een vlot doorzoekbare website structuur

Het platform bevat begrijpbare, toegankelijke informatie over verschillende thema's (premies, isoleren, energie besparen, bouwen en verbouwen, huren...). Deze informatie kan afwijken afhankelijk van de gemeente. De kracht van het platform zit hem in de balans tussen een grote hoeveelheid content en de mate waarin je als bezoeker die content kan personaliseren op basis van jouw eigen gemeente.

Je postcode bepaalt wat je ziet

Als bezoeker geef je eenvoudig je postcode of gemeente in om zo de voor jou relevante informatie te zien.

Wat zit er achter? Content managers kunnen in het CMS voor alle types content makkelijk de doelgroep en hun locatie aangeven, zowel op gemeentelijk niveau als op intercommunaal niveau. Zo krijg je als bezoeker alleen informatie te zien die voor jouw locatie interessant is.

De informatie over deze premie wordt enkel getoond wanneer een bezoeker een bepaalde gemeente heeft geselecteerd.
In de backend selecteert de content manager voor welke gemeenten de info van toepassing is.
Bij de opstart van het project deelden collega's met verschillende rollen de inhoud van het portaal in in verschillende content clusters. We zochten een logische opbouw in de gemene deler.

De selectie van je gemeente zorgt er niet alleen voor dat je bepaalde content wel of niet kan vinden, de volledige website houdt rekening met je selectie. Zo krijg je ook gerelateerde infosessies en contactgegevens op maat van jouw gekozen gemeente te zien.

Via card sorting naar een logische inhoudelijke structuur

Die personalisatie is voor bezoekers een handige toevoeging, maar de inhoudelijke structuur die aan de basis van de site ligt, was minstens even belangrijk. Tijdens een card sorting oefening bij de opstart van het project vroegen we aan verschillende teamleden van Kamp C en IOK om een heleboel artikels te groeperen en op die manier een reeks thematische clusters te bepalen. Door de indeling van verschillende collega's naast elkaar te leggen en te bespreken, kwamen we samen tot een logische 'gemene deler'. Die clusters vormen nu de kapstok waaraan de website ophangt.

Card sorting helpt ons trouwens vaak om in projecten tot een gebruikersgerichte informatiearchitectuur te komen (het beste voorbeeld is misschien wel Sociare met haar uitgebreide kennisbank).

Slimme zoekfunctie op basis van Algolia Search

Krachtige zoekmachine

Omdat geen enkele informatiearchitectuur alomvattend kan zijn, was ook de zoekfunctie een cruciaal onderdeel van het platform om iemand snel bij de juiste informatie te brengen. Om een krachtige zoekfunctionaliteit uit te bouwen werkten we met de Algolia Search API. Die technologie laat ons toe om een krachtig, snel en vooral slim overzicht van zoekresultaten te tonen:

  • Zoekresultaten worden automatisch afgestemd op de gemeente die de bezoeker heeft gekozen
  • De zoekfunctie geeft suggesties op basis van de al ingegeven zoekterm
  • De zoekfunctie corrigeert typfouten en houdt ook rekening met synoniemen
  • De gebruikte zoektermen worden opgelicht in de tekst (hit highlighting)

Feedback, optimalisatie en opschalen

Om de vinger aan de pols te houden bij de noden van de doelgroep, kan een bezoeker op elke webpagina ook eenvoudig feedback geven en/of en probleem met de website melden.

Daarnaast werkten we een uitgebreid dashboard op maat uit in Lookerstudio (het vroegere Google Data Studio) waarmee het team van Duurzaam Wonen de resultaten kan opvolgen. Ook op basis van die cijfers worden aanpassingen aan de website doorgevoerd.

Eén van de projectdoelstellingen is namelijk om slimme inzichten — ook per gemeente te kunnen destilleren: als we bijvoorbeeld weten dat in de gemeente Kasterlee statistisch meer slecht geïsoleerde woningen zijn dan in gemeente Beerse, kan Kamp C voor die gemeenten nog meer en specifiekere inhoud rond isoleren delen. We kunnen dan gericht nagaan of dergelijke gerichte marketingacties het gewenste effect hebben.

Voorlopig is Duurzaam Wonen enkel gericht op inwoners van de Antwerpse Kempengemeenten, maar is er de ambitie om uit te breiden naar heel Vlaanderen - en wie weet zelfs Wallonië of buiten de landsgrenzen. De technische achterkant van dit platform in Craft CMS is alvast voorzien om op nog grotere schaal inwoners te informeren over duurzaam wonen.

Bezoekers kunnen per pagina feedback geven
Een uitgebreid dashboard laat toe statistieken te analyseren en vooral inzichten te detecteren van bezoekers uit de 29 gemeenten

Zelf ook een content-heavy of data-driven platform op je doelgroepen loslaten?

Of wil je op een andere manier digitale technologie inzetten om een duurzame gedragsverandering te bekomen? Wij denken graag mee.

Meer websites die gepersonaliseerd worden obv. locatie-info?