Employee Engagement Awards

Listen & Learn: een pleidooi voor een luistercultuur

Dit najaar neemt Statik deel aan de Employee Engagement Awards. Een wedstrijd die ons — al zeggen we 't zelf — op het lijf geschreven is! Welke case we willen indienen voor deze awards? Het was even zoeken, want initiatieven rond welzijn en werkgeluk zijn all around. Toch was er het voorbije jaar een duidelijke rode draad: onze voorliefde voor een luistercultuur. We gaven onze case dan ook een gepast format: een podcast!

Employee Engagement Awards

Wie is Statik?

Voor we van wal steken: laat ons onszelf even voorstellen. Statik is een Leuvens digitaal bureau. We helpen organisaties met toegankelijke technologie. We bedenken en bouwen websites en digitale toepassingen die de wereld écht vooruit helpen. Want morgen begint vandaag.

In feite is het simpel: de wereld gaat zichzelf niet redden. Wij ook niet, maar we zien het wel als onze morele plicht om een relevante bijdrage te leveren. Zo willen we onze kennis en kunde graag inzetten om positieve boodschappen te versterken. Door zelf het goede voorbeeld te geven, lokale duurzame partnerschappen te sluiten, maar ook door actief op zoek te gaan naar projecten met maatschappelijke impact. (Je leest er meer over in ons duurzaamheidsverslag.)

We zijn wereldverbeteraars die houden van hun job en — jawel — van elkaar. Sinds 2015 werken we zelfsturend en we merken dat dit niet alleen het beste in mensen naar boven brengt, maar ook onze organisatie doet bloeien.

Wil je Statik en enkele van onze klanten en partners beter leren kennen, luister dan zeker eens naar Schoon Schip, onze podcast over duurzaam ondernemen die we sinds eind 2020 op de wereld loslaten.

Employee Engagement Awards
Beluister onze case

Leve een luistercultuur

Statik is een digitaal bureau en dat katapulteert ons in de ruime communicatiesector. In deze sector viert grootspraak vaak hoogtij. Maar wat met écht luisteren naar elkaar? Durven zeggen 'ik hoor je' en 'ik ben er voor je'? Jezelf kwetsbaar opstellen, zowel tussen collega's als in klantenrelaties, is niet evident. We weten nochtans dat we precies daarmee het verschil kunnen maken.

De covid-periode zette ons ook aan het denken. Sure, telewerken heeft z'n voordelen, maar velen onder ons misten al gauw spontane babbels en een luisterend oor.

Die nood was hoog bij Statikers én onze klanten. Vele klanten zaten met de handen in het haar, moesten plots op zoek naar online oplossingen voor events, infosessies, grootschalige meetings...

Kortom: er werd geluisterd. Naar elkaar, naar wat onze teams en klanten nodig hadden. Welke concrete acties hieruit voortvloeiden hoor je in onze podcast-aflevering die we speciaal voor de Employee Engagement Awards opnamen.

Sit back, relax
en beluister hieronder onze (driedelige) podcast.

Eerste initiatief

"Hoe gaat 't nu écht?"

We kunnen de initiatieven die het voorbije jaar spontaan oppopten onderverdelen in drie verschillende niveaus. Ze focussen afwisselend op het individu, het team of de organisatie.

Op individueel niveau misten heel wat Statikers babbels met teamleden of collega's waar ze normaal gezien spontaan hun hart bij konden luchten. Door videocalls die vaker dan gedacht voor drempelvrees zorgden om 'zomaar' in te bellen en een praatje te slaan, voelden we dat er nood was aan een structurele oplossing. We dachten eerst aan een Statik-mentor, maar het voelde tegenintuïtief om een centraal aanspreekpunt aan te stellen voor mentaal welzijn, net omdat we zo'n decentrale organisatie zijn. Na enkele brainstorms landden we op een gloednieuw initiatief dat we onze 'luisterende oren' doopten.

Elke Statiker kon via een eenvoudig online formulier enkele collega's aanduiden waar hij/zij graag naartoe stapt van zodra de nood voor een babbel bovenkomt.

Uit die bevraging bleek dat een tiental Statikers (van de veertig) regelmatig terugkwamen. Kortom, zij zijn van nature goede luisteraars. Daarna schakelden we snel:

  1. We organiseerden voor alle Statikers een startsessie met info over vertrouwelijkheid.
  2. Er kwamen peer-to-peer sessies tussen luisterende oren zodat ook zij met vragen bij elkaar terecht konden. ('Hoe pak jij zo'n type situatie aan?', 'Lukt het om gewoon te luisteren zonder instant oplossingen aan te reiken?' ...)
  3. We spraken af dat er structureel tijd vrijgemaakt mocht worden tijdens de werkuren om met je luisterend oor af te spreken voor een babbel of — nog beter — een wandeling.

In maart 2021 startten we met dit experiment. Later dit najaar zullen we met z'n allen evalueren hoe het tot dan toe verliep en hoe we dit in de toekomst kunnen blijven aanpakken.

Tweede initiatief

"Waar hebben we praktisch nood aan?"

Op teamniveau bewoog er ook wat. Door corona misten velen collega’s het spontaan contact, waardoor er collectieve walks in the park en plogsessies in ‘t leven werden geroepen. We werkten daarnaast ook aan bijkomende kantoorruimte: onze Orangerie.

  • Meer sociaal contact
    Om het gemis aan spontaan sociaal contact tijdens het telewerk op te vangen, organiseerden we Walks in the park. Statikers gingen (per tien) op vrijdagmiddag samen wandelen of picknicken om bij te praten. Omdat telewerk de voorbije maanden de norm was en niet iedereen vlakbij Leuven woont, gingen de Walks in the park door op vijf verschillende locaties: Leuven, Oud-Heverlee, Landen, Wezemaal en Steenokkerzeel. Na enkele weken vulden we deze wandelingen aan met plogsessies. Duurzaamheid zit stevig verweven in het DNA van Statik. Sinds april 2021 zijn we bij Statik dan ook met een tiental erkende zwerfvuilvrijwilligers bij Stad Leuven. Concreet passeerden er de voorbije maanden zes Walks in the park en vier collectieve plogsessies de revue en we plannen nieuwe reeksen dit najaar.
  • Extra ruimte om de koppen samen te steken
    Ons recentste project bij Statik is er eentje waarvoor we niet naar buiten trekken, maar binnen blijven: Missie Orangerie. Bij Statik zijn we fan van activity based working (wie niet eigenlijk?). Statikers kunnen kiezen om van thuis uit te werken of naar kantoor te komen. Twee dagen per week kantoorwerken is de richtlijn. Op kantoor werkten we al jaren met een open office. Het laatste jaar merkten we dat verschillende teams echter meer nood hadden aan overlegmomenten, waar andere collega's net houden van absolute stilte om in diep werk te kunnen duiken. Daarom zochten én vonden we een nieuwe ruimte, aangrenzend aan onze huidige kantoorruimte, om vorm te geven. Onze zogenaamde Orangerie. Eind september zullen we deze ruimte inhuldigen. Vanaf dan gelden in onze huidige open office 'bibliotheekregels' en in de Orangerie 'koffiebar-regels'.

    Hoe de Orangerie in de tussentijd vorm krijgt? Dankzij brainstorms waarbij iedereen z'n wilde ideeën welkom zijn, verfsessies op vrijdagavond... Omdat de ruimte van de Orangerie enkele beglazing heeft en onze voetafdruk negatief beïnvloedt, kiezen we voor de inrichting ervan voluit voor een circulaire aanpak. Denk maar aan tweedehands vondsten zoals een petrolkleurige silent booth, een Perzisch tapijt, geüpcyclede kantinestoelen...

Beluister hier wat enkele collega's over deze acties te vertellen hebben!

Employee Engagement Awards
Team Maanlanders
Derde initiatief

"Waar wil onze/jouw organisatie naartoe?"

We zijn intussen bij het derde en laatste deel van de podcast aangekomen! (Ooh). We hebben het al gehad over het belang van luisteren naar elk individu, naar de noden van teams binnen Statik, maar wat met de stem van de organisatie? Kan die ook gehoord worden? En zo ja — hoe?

Werkgeluk en efficiëntie aan elkaar linken is al langer onze dada. Onze organisatiebrede aanpak resulteerde dan ook in een duidelijke werkcultuur die een paar waarden zoals autonomie, vertrouwen en open communicatie centraal zet.

Klanten spraken ons er de laatste jaren ook steeds vaker op aan, vroegen spontaan om tips & tricks waardoor we in het voorjaar van 2021 een nieuw project lanceerden: Maanlanders.

Maanlanders zorgt ervoor dat de stem van je organisatie gehoord wordt. Door middel van teamsessies of trajecten waarbij we de stem van iedereen laten horen binnen een organisatie, brengen we in kaart welke teamdynamieken spelen en wat voor soort leiderschap een organisatie nodig heeft.

Ook binnen Statik hebben we de voorbije maanden tijd vrijgemaakt voor uitgebreide teamsessies waarbij iedereen z'n stem kon laten horen. Er kwamen het voorbije jaar maar liefst tien nieuwe Statikers bij. We vinden het belangrijk om hen elk apart te horen en hun plek in het team te laten vinden. Maar ook organisatiebreed betekent het dat deze nieuwe stemmen bijdragen tot de onzichtbare lijm binnen onze organisatie.

Beluister hier wat Maanlander en Statik-zaakvoerder Pieter Jelle te vertellen heeft over Maanlanders en de teamsessies binnen Statik.

In een notendop

Employee Engagement?

Wat we doen op vlak van employee engagement?

  • We werken zelfsturend. Statikers kunnen zelf hun jobinhoud, agenda, werkplek mee bepalen. Kernwoorden zijn hier vrijheid en ownership.
  • Teams beslissen zélf wie ze aanwerven. Na een eerste ruwe screening, voeren teams zelf met enkele kandidaten gesprekken. Zo voelen ze zelf aan wie volgens hen de beste match is. Logisch toch?
  • Tweewekelijks organiseren we op dinsdag een teamoverleg waar we over de teams heen de koppen samensteken.
  • We organiseren iedere donderdag een veggie of vegan lunch en er zijn op geregelde tijdstippen Statik social clubs (elk team kiest om de beurt een activiteit). Daarnaast is er het jaarlijkse Statik weekend. Tijdens dat weekend kan iedereen kiezen hoe lang ze blijven, want de ene houdt niet van blijven hangen, heeft een gezin...
  • Iedere donderdagmiddag is er een korte maar krachtige team-meeting. Dan deelt elke Statiker met de groep waar hij/zij glad, sad of mad over is. Dat kan zowel werk als privé zijn. Zo leren we elkaar steeds beter kennen.
  • We stimuleren initiatief en het failing forward principe.
Next steps

Waar staan we vandaag en waar willen we naartoe?

De podcast op deze pagina en ons duurzaamheidsverslag geven een goed beeld van waar we vandaag staan. Maar we hebben natuurlijk een droom. Zo dromen we ervan om het ondernemersschap dat leeft binnen Statik verder aan te wakkeren en zusterinitiatieven (zoals Maanlanders) te blijven stimuleren.

Een zusterbedrijfje dat focust op pakweg bomen aanplanten of biodiversiteit? Why not. Wanneer iemand een tijd lang gas terug wil nemen en het computerscherm wil inruilen voor wroeten in de aarde, moet dat kunnen. In ons ideaalbeeld kan dat binnen eenzelfde structuur die een waaier aan projecten onder zich draagt. Zo kunnen werknemers genieten van veiligheid zonder dat hun vrijheid wordt ingeperkt.

Daarnaast zijn er enkele no-brainers; zo wéten we dat onze voetafdruk omlaag moet en daar maken we ook actief werk van. We zijn op dit moment ook in de allerlaatste fase om erkend te worden als B Corp. Als alles goed loopt zijn we dit najaar nog een gecertificeerde B Corp. Dat betekent dat we na een strenge screening in de voetsporen mogen stappen van organisaties zoals Patagonia, Fairphone, Dopper, het Belgische StreetwiZe ... die zich via hun bedrijf stuk voor stuk inzetten voor positieve impact.

Kantoor wraps
Veggie lunch op donderdag
Kona 3
Onze kantoorhond Kona
Even eerlijk

Wat gaat er nu al goed, en waar kunnen we nog verbeteren?

Heel wat mooie praat en — al zeggen we het zelf — straffe initiatieven, maar zoals iemand waarschijnlijk ooit eens zei: 'it’s all in the data'. Door middel van de DNA Challenge, meer bepaald The Big Survey en de Corona-bevraging, konden wij achterhalen hoe we er bij Statik nu echt voor staan en waaraan we nog moeten sleutelen.

Uit onze eNPS-score leiden we af dat heel wat Statikers zonder aarzelen Statik als werkgever zouden aanbevelen bij anderen. Het feit dat er een groot gevoel van persoonlijke bijdrage aan het hogere doel heerst (grafiek bijdrage hogere doel) lijkt zich ook te weerspiegelen in de kijk op het leiderschap. Zo hebben Statikers het gevoel dat ze voldoende ruimte krijgen om zelf beslissingen te nemen en voelen ze zich gewaardeerd door hun leidinggevenden, die op hun beurt steeds open staan voor feedback.

Daarnaast blijkt dat op vlak van cultuur bij Statik voornamelijk een participatiecultuur centraal staat waarin teamspirit de hoofdrol speelt en 'winnen' en 'presteren' minder belangrijk zijn.

Ieder huisje heeft zijn kruisje en de eerste stap is het herkennen van een probleem. Zo blijkt dat de pandemie toch voor een mentale deuk zorgde bij heel wat Statikers. Het persoonlijk optimisme kreeg hierdoor een dreun. Ook gaven heel wat Statikers aan meer tijd nodig te hebben om tegenslagen te verwerken, zoals je ziet in de grafiek rond persoonlijke veerkracht.

We beseffen dat het belangrijk is om deze resultaten mee te nemen in onze volgende initiatieven zodat we voor ieder individu een juiste oplossing kunnen vinden.

Over de challenges

Soms zijn we wat koppig

Aan alle juryleden die tot hier gelezen hebben: proficiat! Aan alle anderen... ook proficiat! Statik is enorm enthousiast over haar deelname aan de Employee Engagement Awards. En laat het duidelijk zijn: zoals je in de podcast hoorde, houden we ervan om als team naar een doel toe te werken. Of we onze kansen binnen deze awards zouden kunnen verhogen door alle online challenges af te vinken op het platform? Misschien. Of we wat koppig zijn en liever onze eigen koers varen met podcast-opnames? Zeker wel!

We hebben er samen voor gekozen om binnen dit Employee Engagement Awards traject vooral ons buikgevoel te volgen. En te luisteren naar wat er leeft binnen Statik. Dat was de nood aan diepgravende gesprekken, een nieuwe werkplek (onze fantastische Orangerie) en een teamspirit-boost binnen de nieuwe samengestelde teams (dankjewel, Maanlanders).

Samen de Orangerie vormgeven, verven, tweedehands silent booths uitzoeken en en passant alles in een podcast gieten omdat we daar blij van worden: da's waar volgens ons employee engagement écht om draait.

Team
Aan de bar bij Statik
Boerencompagnie Statik 74 min
Vrijwilligersdag op het veld bij Boerencompagnie