Ga verder naar de inhoud

Digitale duurzaamheid, inclusie en ethiek op UX London

Strateeg Annelies en informatie-architect Jan trokken naar de Britse hoofdstad voor een tweedaagse conferentie rond all things UX. Tijdens deze editie kwam opvallend vaak het ethische vraagstuk aan bod. Tijd om onze inzichten te delen.

Inclusie by design

Vimla Appadoo begon haar opening talk 'Designing the design process' met de eyeopener dat technologie tekortschiet aan een grote groep mensen. Haar boodschap? Je eigen cultuur en die je van je designteam heeft heel wat invloed op de platformen en producten die je bedenkt.

Technology fails the global majority every day.

En het gaat verder dan enkel technologie. Denk make-upmerken die geen rekening houden met verschillende huidtypes of Pepsi die met de Kendall Jenner reclamespot de context van Black Lives Matter verkeerd inschatte. Hoe diverser je team op vlak van culturele waarden en historische achtergrond, hoe inclusiever je zal ontwerpen.

Ga dus niet op zoek naar een zogenaamde 'culture fit' bij het aannemen van nieuwe mensen, maar zoek naar een 'culture add'. Wat kan deze persoon toevoegen aan het team? Bij Statik willen we ook een diverse werkplek zijn en kunnen we dit alleen maar toejuichen.

Tobacco dock

Tobacco dock en zijn woelige verleden

UX London is een initiatief van het design transformation agency Clearleft gericht op UX experten, designers en analisten... kortom iedereen die producten of platformen bedenkt. De conferentie vond plaats in Tobacco dock in het oosten van Londen. Een prachtige venue rijk aan geschiedenis. Maar ook een plaats met een woelig koloniaal verleden waar de arbeidsomstandigheden van de werklieden niet bepaald goed waren. Fun fact: ooit ontsnapte er een Bengaalse tijger uit zijn kooi die daarna een jongen aanviel, maar zowel de jongen als de tijger overleefden het incident. In de jaren '90 was het een winkelcentrum en vandaag een grote event space.

Women-centric design

Op de tweede dag vroeg Mansi Gupta ook aandacht voor women-centric design. Heel wat genderneutrale initiatieven zijn vaak toch nog eerder gefocust op mannen dan vrouwen. Zo houdt de gemiddelde fitness app geen rekening met biologische verschillen en de menstruatiecyclus van vrouwen. Tijd om die trend om te keren en dat kan alleen door vrouwen centraal te stellen tijdens het designproces.

Soms moet je wel op een bepaalde (minderheids)groep focussen om een beter product te ontwerpen voor die groep - en bij uitbreiding wint vaak iedereen daarbij. Door opnieuw die perspectieven te betrekken in je team (omdat ze er deel van uitmaken of via gebruikersonderzoek) kan je als UX designer hier bewuster mee omgaan.

Kijk verder dan je direct verbruik

Next up was Hannah Smith van de Green Web Foundation. Haar talk startte met het herdefiniëren van wat digitale duurzaamheid nu juist betekent. Ze pleit voor een fossil-free internet dat niet alleen gaat kijken naar de uitstoot van fossiele brandstoffen, maar ook naar sociale factoren, digitale rechten én naar de impact van de productie van hardware.

Zo is de operationele impact van de uitstoot van een server slechts de helft van de impact op het klimaat, de andere helft van die impact wordt veroorzaakt tijdens het produceren van de server. En wist je dat ChatGPT niet alleen elektriciteit verbruikt maar ook heel wat drinkwater opmaakt?

ChatGPT requires 500 ml of water for every 20 to 50 questions answered. Is it ok to take fresh water from communities for tech?

Het is dus aan ons om kritisch na te denken welke organisaties, boodschappen en technologieën we willen ondersteunen en - misschien wel belangrijker - welke niet.

Meer over inclusie en digitale duurzaamheid?

Zowel inclusie als digitale duurzaamheid zijn topics waar we bij Statik heel wat belang aan hechten. Ontdek hieronder meer tips & inzichten.

Aan de slag met ethisch design

Het fijne aan UX London is dat de conferentie talks in de voormiddag combineert met praktische workshops in de namiddag. Zo werden we 2,5u ondergedompeld in ethisch design door Trine Falbe en dat is nodig.

Veel websites en apps gebruiken nog steeds misleidende technieken om je bv. toch te laten inschrijven voor een nieuwsbrief of proberen te vermijden dat je hun service opzegt.

97% of the most popular websites and app used by EU consumers deployed at least one deceptive pattern.

We gingen aan de slag met een methodologie om tijdens het designen na te denken over alle betrokkenen - en dat gaat breder dan je doelgroep - en de (onbedoelde) risico's die een bepaald product of platform voor die stakeholders kan hebben. En die mindset willen we zeker ook meenemen naar onze projecten.

En dan nog een uitsmijter: de tweede workshop ging over het designen van complexe user interfaces met Vitaly Friedman. Hierin keken we naar navigatieopbouw en structuur van contentheavy websites en platformen. En voor eens en voor altijd: submenu's waarbij bezoekers on hover op een navigatie-item moeten klikken zijn een slecht idee. Net als onduidelijke broodkruimels. Amen!

Wil je zelf ook inzetten op een digitaal duurzaam, inclusief en ethisch digitaal product?

Of wil je graag een bestaand product of platform evalueren? Wij denken graag mee na!

Online strateeg

Wie is Annelies?

Annelies is contentexperte en onze eindredactrice. Met haar kritische geest en brede achtergrond weet ze de juiste vragen te stellen om een conversiegericht online platform uit te denken op maat van je doelgroep(en).

Volgende blogpost

Inclusief communiceren, hoe pak je dat aan?

06 juni 2023

We nodigden inclusieve marketingstrateeg en Thomas More gastdocent Hamza Ouamari uit bij Statik voor een inspiratiesessie over inclusie en diversiteit. Hij zoomde in op inclusieve communicatiestrategieën en bracht een zee aan voorbeelden — the good, the bad & the ugly — mee om ons aan het denken te zetten.