Facebook en Instagram zonder advertenties dankzij betalend abonnement

Meta, het Amerikaanse moederbedrijf van Facebook en Instagram, biedt sinds 9 november 2023 een betalend abonnement aan voor het gebruik van hun sociale mediaplatformen. Kies je voor de betalende versie, dan krijg je geen advertenties meer op je tijdlijn of feed te zien en worden je gegevens niet meer gebruikt voor gepersonaliseerde ads.

Waarom wil Meta geen advertenties meer tonen aan bepaalde bezoekers en welke impact heeft dat op je digitale marketingstrategie?

Waarom hebben Facebook en Instagram ‘plots’ een betalend model?

True crime zonder plotwending

Heel plots kunnen we de invoering van een betalend abonnement voor Facebook en Instagram niet noemen. Meta werd al verschillende keren op de vingers getikt door de Europese Unie vanwege inbreuken op de privacyrechten van burgers. Na de GDPR-wetgeving volgt nu de Digital Service Act (DSA). Deze nieuwe regelgeving behartigt concreet de rechten van consumenten en zal een meer zichtbare impact hebben. Zo verbood ze al reclame bij minderjarigen op sociale media, en eist ze dat alle gebruikers van digitale platformen expliciete toestemming geven voor het delen van persoonsgegevens.

Veel gebruikers beseffen niet dat ze betalen met hun gegevens als ze niet betalen in euro’s.

Van passief akkoord naar pay-or-okay

Het verdienmodel van Meta zat tot voor kort als volgt in elkaar: mensen met een Facebook- of Instagramprofiel gingen indirect akkoord met het delen van hun persoonlijke gegevens (zoals leeftijd, opleidingsniveau, interesses etc.) aan Meta door het privacybeleid te aanvaarden. Adverteerders kopen zo op hun beurt gegevens van Meta, waardoor ze gepersonaliseerde campagnes kunnen opzetten. Aanvaardde je het privacybeleid niet, dan kon je geen gebruik maken van het platform.

Daar grijpt de EU vandaag in: iedere gebruiker moet de platformen kunnen gebruiken, ook zonder gepersonaliseerde advertenties. Minder advertentiemogelijkheden, dat betekent een groot inkomstenverlies voor Meta. Daarom stapten ze recent over naar een nieuwe formule: pay-or-okay. Volgens dat principe kunnen gebruikers de keuze maken tussen een maandelijks betalend abonnement of gratis gebruik met advertenties.

Op het eerste zicht lijkt het erop dat we vanaf nu als marketeer op onze twee oren kunnen slapen. Gebruikers van Meta kiezen er bewust voor om ofwel te betalen ofwel hun gegevens te delen met adverteerders, toch? Dat statement moeten we toch met een flinke korrel zout nemen. Veel gebruikers beseffen niet dat ze betalen met hun gegevens als ze niet betalen in euro’s.

Zullen gebruikers overstappen naar het Meta-abonnement?

Het is moeilijk te voorspellen of gebruikers doelbewust de overstap zullen maken naar een advertentieloos profiel. Wat we wel weten is dat er heel wat andere platformen en media hen voorgingen - mét succes. Denk bijvoorbeeld aan streamingdiensten zoals Netflix die in veel huishoudens televisie hebben vervangen. 40% van Spotify-gebruikers verkiezen om ononderbroken muziek en podcasts te luisteren (TechCrunch), maar ook binnen sociale media zijn abonnementen niets nieuws. Op YouTube betalen 80 miljoen subscribers zo (van de 2.7 biljoen) om geen advertenties te krijgen (Business Of Apps).

Wat zal de impact zijn op jouw digitale marketingstrategie?

De exacte impact van de pay-or-okay-strategie van Meta op je advertentiestrategie zullen we pas weten als er duidelijkheid is over het aantal mensen dat overstapt naar een betalend model. Het zou dus kunnen dat je in de toekomst een lager bereik hebt met je advertenties.

Wat we wél weten is dat functies waarbij je data overdraagt naar Meta, zoals retargeting en het aanmaken van custom audiences, worden beperkt. Ze maken namelijk gebruik van de Meta-Pixel, een third party cookie die in 2024 zou geblokkeerd worden in Google-browsers. Als organisatie sta je dus best wat langer stil bij je kanaalstrategie. Zijn sociale advertenties de beste manier om je doel te bereiken, of zijn er alternatieven?

Is het nog nuttig om op Facebook en Instagram te adverteren?

Heeft jouw organisatie als doelstelling op korte termijn veel mensen te bereiken, dan beantwoorden we die vraag (vandaag) met “ja”. Zelfs al stappen er morgen duizenden mensen over naar een betalend model, er blijft nog steeds een hele grote groep mensen over. Non-profitorganisaties en vzw’s zijn vaak op zoek naar awareness en die kan je nu eenmaal op een goedkope manier vinden via sociale media. Toch geven we je graag nog enkele alternatieve opties mee.

Kies voor owned media als alternatief op sociale media-advertenties

Onthoud: je bent volledig in controle over je marketingstrategie, en je afhankelijkheid van externe platformen valt goed mee! Veel organisaties vergeten soms dat ze zelf heel wat platformen en tactieken tot hun beschikking hebben:

  1. SEO: Deze duurzame marketingvorm focust zich op de zoekintenties van mensen en hoe je je webcontent daaraan kan aanpassen. Beantwoordt je website steeds beter aan populaire zoektermen? Dan belonen zoekmachines je, gratis en voor niks, met een hogere positie op hun resultatenpagina.

  2. E-mailmarketing: Mensen geven graag hun e-mailadres aan organisaties in ruil voor een regelmatige update, actie of korting. Als organisatie ben je dus eigenaar van je data (in tegenstelling tot bv. Instagram, waarbij je volgers niet in jouw bezit zijn en dus niet overdraagbaar zijn naar een ander platform). Daarnaast heb je ook een 100% garantie om je contacten te bereiken, en een hogere ROI te krijgen. Zo zou een e-mail je 25 keer meer rendement opleveren dan Google (Kinsta).

  3. Sociale mediakanalen: Natuurlijk kan je adverteren op sociale media, maar je kan er ook iets waardevoller mee: een community bouwen. Trek trouwe volgers aan door je authentieke zelf te zijn, je community zal op eigen houtje je boodschap verder delen.

Op zoek naar een stabiele marketingstrategie?

In een digitale marketingstrategie is er een plaats voor zowel tijdelijke als duurzame marketingvormen. Hulp nodig bij het in kaart brengen van je doelen en tactieken om ze te bereiken? Wij denken graag mee.

Digitale marketeer

Wie is Lena?

Lena gaat elke dag vol goesting op avontuur in de wondere wereld van digitale marketing. Experimenteren met copywriting, SEO, social media en online advertenties? Laat maar komen! Ze werkte al voor klanten als KU Leuven, UCLL, KNX Association, Hestia magazine, Boerentrots en Techniekfestival/ RTC-Oost-Vlaanderen.

Volgende blogpost

5 tips om online impact te maken

16 november 2023

Impactorganisaties zetten zich elke dag in voor een doel waarin ze geloven. En dat is precies waar de verhalen zitten die je kan gebruiken om online impact te maken. Hoe je dat doet vertellen we hier aan de hand van 5 tips. Smaakt naar meer? Download onze minigids met maar liefst 13 marketingtips die je impact nog zullen vergroten.