Ga verder naar de inhoud

5 tips om online impact te maken

Impactorganisaties zetten zich elke dag in voor een doel waarin ze geloven. Daar heb je een groot hart voor nodig, heel wat kennis over je domein én zin om de handen uit de mouwen te steken. En dat is precies waar de verhalen zitten die je kan gebruiken om online impact te maken. Hoe je dat doet vertellen we je aan de hand van 5 tips.

1. Ga voor straffe storytelling

Wist je dat feiten maar liefst 20 keer beter worden onthouden als je ze verpakt in een verhaal? Daarbovenop zorgen krachtige verhalen voor verbinding tussen zowel mensen als organisaties en zetten ze aan tot actie. Moeite met verhalen te vinden? Denk aan de expertise, missie en visie van jouw organisatie, welke thema’s jullie nauw aan het hart liggen, wat er leeft in de de actualiteit of welke behind-the-scenes content je zou kunnen maken.

2. Maak gebruik van Google Ad Grants (voor vzw's)

Als organisatie wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken en Google wil verenigingen zonder winstoogmerk hierin ondersteunen. Vzw’s hebben recht op een maandelijks advertentiebudget tot ongeveer €8.200 om via Google Ad Grants in zoekresultaten te adverteren. Zo kan je je bereik gratis een boost geven.

Lees meer over de voordelen, vereisten en aanvraagprocedure van Google Ad Grants in onze blogpost.

13 marketingtips om online impact te maken

Deze vijf tips bespreken we nog uitgebreider in onze download voor impactorganisaties. En we doen er nog een portie extra inspiratie bovenop. Ontdek onze gratis minigids met 13 marketingtips voor impactorganisaties.

3. Schrijf en spreek inclusieve, klare taal

Eén op vijf Vlamingen heeft moeilijkheden om teksten te lezen. Eén op vier Vlamingen haakt af als lezen iets meer moeite kost. Eén op zeven Vlamingen is laaggeletterd (Wablieft). Je taalgebruik aanpassen aan je doelgroep is dus broodnodig. Je mikt best op taalniveau B1. Genderneutraal taalgebruik, alt-teksten, ondertiteling en een heldere koppenstructuur zorgen daarnaast voor een nog aangenamere leeservaring.

Meer lezen over inclusieve taal? Ontdek meer tips in onze blogpost over inclusief communiceren.

4. Maak content (vindbaar) voor je doelgroep

Als je content maakt, wil je natuurlijk dat die gevonden wordt door je doelpubliek. Dit kan je nagaan door de analytics van je website te bekijken, maar ook door ervoor te zorgen dat je website makkelijk te navigeren is en een heldere contentstructuur heeft. Door gesprekken aan te gaan met de mensen uit je doelgroep kom je ook te weten wat hun interesses zijn, zo ontdek je wat relevant is en zal aanslaan.

5. Werk samen, verdubbel je bereik

Onder het motto ‘if you want to go far, go together’ kan je op zoek gaan naar gelijkgestemde organisaties die dezelfde soort content als jou (willen) delen, waardoor je meteen ook al je bereik verdubbelt. Denk aan interviews met experts, iemand een gastblog laten schrijven, tags gebruiken of online vragen stellen. Impact maak je niet alleen en die gedachte mag je dus gerust omarmen. Je zal er van versteld staan hoeveel andere personen en organisaties graag de handen in elkaar staan. Vragen staat vrij!

Meer tips om online impact te maken?

Zin om meer te lezen over deze topics? Of ben je op zoek naar nog meer tips? Lees alles op je gemakje door in onze downloadbare pdf ‘Online impact maken’.

Volgende blogpost

Dit was Dot All 2023, dé Craft CMS conferentie

25 oktober 2023 | Hannah

Wanneer ons favoriete CMS hun jaarlijkse conferentie houdt, zijn wij graag van de partij. En dus trok het volledige Craftteam naar het zonnige Barcelona om drie dagen lang ondergedompeld te worden in all things Craft CMS.