Ga verder naar de inhoud

Inzicht in het succes van jouw organisatie

We starten meteen met een cliché: Meten is weten, want wanneer het aankomt op je website heb je nooit genoeg inzichten. Enkel door het bezoekersgedrag op je website nauwkeurig op te volgen, kan je aan de slag met het optimaliseren van je website om je bezoekers te trakteren op de beste surfervaring.

Ben jij aan het meten?

Staat jouw website (net) live? Dan wil je natuurlijk weten hoeveel bezoekers ze aantrekt, welke pagina’s het vaakst bezocht worden en of je bezoekers wel vinden waar ze naar op zoek zijn. Daar heb je natuurlijk een meetinfrastructuur voor nodig! Maak je nog geen gebruik van een analyticstool op je website? Hoe sneller je start met meten, hoe sneller je aan de slag kan met je inzichten.

Meet jij bezoekersgedrag op je website wel al? Super, maar weet je ook precies welke gegevens je exact verzamelt? Een meetstructuur kan je heel oppervlakkig houden, maar je kan ook heel concreet waardevolle acties op je website gaan opvolgen. Je meetstrategie bepaalt wat je allemaal gaat meten en hoe je de verzamelde data kan gaan interpreteren.

Wat ga je meten?

Meten is weten, ja ja, maar eerst moet je weten wàt je exact wil gaan meten! Een meetstrategie is altijd een goed idee. Om deze op te maken stel je jezelf 3 belangrijke vragen:

  • Wat wil je bereiken? Dit zijn je doelstellingen, KPI’s en targets die je nastreeft.

  • Hoe wil je dit bereiken? De exacte digitale strategie om je doelen te behalen.

  • Hoe ga je dit meten? De metrics (statistieken) in je meetplan om je vooruitgang bij te houden.

Bij de opzet van je effectieve meetstructuur zijn vooral de metrics die je wil opvolgen, ofwel specifieke acties die bezoekers op je website kunnen uitvoeren, van belang. Denk hierbij aan het bekijken van een bepaalde pagina, het klikken op een knop, het invullen van een contactformulier, het aankopen van een product, … Noem maar op.

Hoe kan je dat meten?

Oké, je weet nu wat je wil meten op je website, maar hoe doe je dat? Er zijn heel wat verschillende analyticstools op de markt. Elk met zijn eigen voordelen en – afhankelijk van je meetnoden – de een al meer geschikt dan de ander.

De grootste speler op dit moment is Google Analytics 4, maar in het huidige GDPR-landschap is deze tool binnenkort misschien niet meer geschikt voor alle organisaties. Matomo daarentegen wint steeds meer aan populariteit. Er zijn natuurlijk ook nog een heleboel andere aanbieders op de markt, zoals Plausible, Simple Analytics, Piwik Pro, Adobe Analytics … Stuk voor stuk zeker de moeite om je in te verdiepen als website-eigenaar.

In essentie doen al deze tools min of meer hetzelfde: data verzamelen. Afhankelijk van de know-how binnen je organisatie, het budget en verwachtingen van meetresultaten kan je een keuze maken.

Custom events opzetten

De meeste analytische tools tracken automatisch een aantal standaardacties op je website. Kliks, paginaweergaven, scrolls, … maar deze blijven redelijk oppervlakkig en geven vaak ook onvoldoende context mee om inzichtvolle conclusies uit te trekken. Aan de hand van een Tag Management Tool kan je gelukkig wel tot in detail acties op je website gaan bijhouden. Ook hier is Google’s Tag Manager de marktleider in. Maar alternatieve analyticstools, zoals Piwik Pro en Matomo, hebben ook een eigen geïntegreerd Tag Manager Systeem waarmee je aan de slag kan.

Hoe volg ik het op?

Je meetstructuur staat op en je data loopt mooi binnen. Super, maar hoe kan jij die data nu raadplegen en effectief starten met het verkrijgen van inzichten? De analytische tool die je gebruikt om alle webdata te verzamelen is al een goede start. Voor iemand die niet iedere dag met z’n neus in de data zit, kan een analyticstool echter overweldigend zijn. Met resultaten afkomstig van meer dan 100 metrics, tal van rapporten en tabbladen, en niet de meest overzichtelijke indeling, loop je gemakkelijk hopeloos verloren.

Een dashboard vormt hier dé oplossing voor iedereen die op frequente basis aan de slag wil met bezoekersdata, maar niet onnodig tijd wil verliezen aan het bij elkaar klikken van de resultaten. In een notendop is een dashboard een visuele en real-time voorstelling van jouw belangrijkste websiteresultaten waaruit je in één oogopslag belangrijke inzichten kan halen.

Hoe ziet zo'n dashboard eruit? Dat bepaal je volledig zelf! Een dashboard stellen we volledig op naar jouw digitale meetplan en persoonlijke verwachtingen. Dat betekent dat alle grafieken en cijfers die jij nodig hebt voor je analyse op één plek te vinden zijn. Wat opnieuw heel handig is om resultaten te kunnen delen met andere belanghebbenden binnen of buiten je organisatie.

Inzichten verwerven in het online succes van je organisatie en digitale marketingcampagnes is een essentieel onderdeel in het bepalen van je doelstellingen. Er komt echter meer bij kijken dan enkel het koppelen van een analytische tool aan je website. Het vergt een uitgewerkte meetstrategie, een operationele meetstructuur en de mogelijkheid om de resultaten efficiënt te raadplegen.

Hulp nodig bij je data & analytics?

Wil je een analytics tool opzetten op je website? Een inzichtelijk dashboard?

Online marketeer

Wie is Lana?

Lana is een digital native met een hart voor straffe content en een performancegedreven aanpak. Al scrollend door social media is ze steeds op zoek naar de nieuwste trends en opportuniteiten voor onze klanten. Ze werkte al voor klanten als KU Leuven, UCLL, EDU-tech, Slim Statiegeld, Pulso en publiq.

Volgende blogpost

Hoe goed scoor jij op vlak van digitale duurzaamheid en inclusie?

25 augustus 2023

Wat is de digitale voetafdruk van jouw homepage? En hoe goed scoort die op vlak van webtoegankelijkheid? Via de pijler ‘duurzaamheid en inclusie’ in de Statik Digitale Marketing Scan beantwoorden we dit soort vragen. Want vergis je niet: jouw digitale keuzes hebben een reële impact op mensen én onze planeet.