2 jaar Sharepair: maak kennis met Repair Maps, Repair Connects en het Open Urban Repair Network
Het voelt als gisteren dat we met Statik voor het eerst onze schouders zetten achter een grootschalig Interreg project binnen Noord-West Europa, maar niets is minder waar. Sinds 2019 werkt ons team met man en macht aan het Sharepair project. En de resultaten die in die tijd het licht zagen, verdienen meer dan een kort verslagje!
Repareren, repareren, wie zijn best doet kan het leren!
Kiezen voor herstellen in plaats van weggooien, daarin kan iédereen zijn steentje bijdragen. Of je nu zelf helemaal wild wordt van het openmaken van een kapot toestel en oplossen van mysteriën, of er eerder van terugdeinst en liever geholpen wordt door de juiste expert.
Als partner in Sharepair wil Statik herstellen mee in de spotlight zetten en kracht bijzetten. Dat doen we door uiteenlopende aspecten van repair aan te raken, ons te richten tot burgers, vrijwillige herstellers, professionals, steden en gemeenten...via verschillende kanalen en tools.
Projecten op een rijtje
Repair Connects
Een uitgebreid platform dat de werking van Repair Cafés ondersteunt, die burgers met kapotte toestellen mee betrekt in het herstelproces, en dat laatste ook documenteert.
Het platform werd volledig samen met Repair Cafés bedacht en uitgewerkt. Dat betekent dat we de afgelopen maanden tweemaandelijks de feedback van een 20-tal testgroepen uit verschillende landen verzamelden, en continu bijsturen.
Waar Repair Connects initieel bijvoorbeeld toesteleigenaars en herstellers digitaal samenbracht, kan het vandaag ook vlot ingezet worden op fysieke Repair Café events. De uitwisseling van data over de herstellingen die gedaan worden, levert nu al heel waardevolle inzichten op.
Repair Maps
Herstellen in de stad gebeurt niet alleen in Repair Cafés — wel integendeel! Repair Maps is een verzameling van repair actoren binnen de hele projectregio, gaande van professionals en repair cafés tot fablabs en recycling centra. Het doel is om een regio-overstijgend overzicht te kunnen bieden van wie in jouw buurt je kan helpen bij specifieke problemen.
De zoektocht naar een gezamenlijke datastructuur voor het registreren van al die actoren was de start van een belangrijke oefening, maar lang niet de laatste: we hebben de crowd nodig om de kaart verder te verfijnen. Via de website kan je als bezoeker dan ook eenvoudig suggesties of correcties voorstellen.
Kleine extra: van de kaart werden een Vue Component en een iframe embed gemaakt, zodat steden, herstel- en andere organisaties deze makkelijk kunnen integreren op eigen websites.
City platforms en het Open Urban Repair Network
Als we alvast één ding geleerd hebben uit dit hele project, dan is het wel dat veel en toegankelijke communicatie cruciaal is om een onderbelicht domein als herstellen meer stem te geven. Door bijvoorbeeld in stadscommunicatie de werking van Repair Connects te promoten, merkten Repair Cafés als Maakbaar Leuven en Repair Café Gent duidelijk interesse uit andere hoeken. Zeer welgekomen helpende handen en nieuwe bezoekers op hun Repair Cafés dus.
Apeldoorn, Leuven, Ottignies-Louvain-la-Neuve en Roeselare effenen het pad en werken een integrale aanpak rond herstellen in de stad uit, die door andere steden overgenomen kan worden.
Die omvat onder andere een lokaal stadsplatform, waarop repair in al haar facetten een podium krijgt, en inwoners opgeroepen worden om hun herstellingen te registreren. Van events tot helden van herstel die leuke herstelverhalen delen, tot de overzichtskaart met alle herstelactoren in de stad (jawel: daar is Repair Maps weer). Het beloven levendige, lokale en duurzame hersteltijden te worden!
Frisse huisstijl en front-end design systeem
Van huisstijl tot digitaal ontwerp...
Omdat er binnen dit project tientallen activiteiten naast elkaar plaatsvinden, zorgde communicatiepartner Test-Aankoop voor een gepaste gezamenlijke huisstijl. Het turquoise blauw als hoofdkleur, en de tagline 'Repairs make a world of difference' verbinden alle projecten met elkaar.
... een herbruikbaar systeem van front-end componenten
Onze designer Bram vertaalde die huisstijl naar een fris online ontwerp, en bracht het paarse accent mee binnen als een manier om acties voor verschillende doelgroepen van elkaar te onderscheiden in Repair Connects. Onze front-ender Niels zorgde er op zijn beurt dan weer voor dat we voor Repair Connects, Repair Maps en toekomstige andere tools en websites, steeds kunnen vertrekken van, en verderbouwen op een gestructureerd systeem van front-end componenten.
Voor de backend werd trouwens gekozen voor een eenvoudige multi set-up in Craft CMS waardoor content managers makkelijk de content en instellingen van de verschillende tools via dezelfde weg kunnen beheren. Ontdek meer over een multisite in dit blogbericht.
...en stadsbrede campagnes met speelse illustraties
Na de meer functionele platformen als Repair Connects en Repair Maps, werkten we samen met de steden Apeldoorn, Leuven, Ottignies-Louvain-la-Neuve en Roeselare ook aan meer campagnegerichte, communicatieve stadsplatformen volledig in het teken van repair. Daarvoor gingen we nog een stap verder in ontwerp en werden in samenwerking met designer Philip Vermeesen een aantal sterke illustraties uitgewerkt.
Interregionale innovatie
Zelf een idee om de repair economy die verdere boost te geven?
Herstellen, deeleconomie, circulaire economie... allemaal domeinen waar we het bij Statik warm van krijgen. Deel het met ons, en we denken graag mee na over hoe digital ook jouw idee kracht kan bijzetten!
Wie is Stephanie?
Volgende blogpost
Hoe Statik zich inzet voor meer inclusie en diversiteit
Ontdek hoe wij ons mee inzetten voor een meer diverse en inclusievere samenleving via onze projecten en eigen initiatieven. Want anders zijn, dat maakt het net allemaal zo boeiend.