Ga verder naar de inhoud

Een LinkedIn nieuwsbrief voor jouw organisatie

Je hebt misschien al een uitnodiging gekregen om je te abonneren op een LinkedIn Newsletter, of je volgt al trouw een creator op Linkedin. LinkedIn Newsletters bestaan al sinds 2003, maar werden recent populairder. En zoals bij elke toevoeging aan de veelheid aan sociale media (en de mogelijkheden daarbinnen) rijst dan de vraag: moet mijn organisatie daarmee starten? Heeft het zin om dat kanaal toe te voegen aan je marketingmix?

Wat is een LinkedIn Newsletter?

De vlag dekt de lading: een LinkedIn Newsletter is een nieuwsbrief binnen LinkedIn. We beperken ons in dit artikel tot nieuwsbrieven voor Company Pages.

Je schrijft een nieuwsbrief met interessante eigen content of content van andere organisaties die je wilt delen. Alleen mensen met een LinkedIn-profiel kunnen zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Ze ontvangen dan in LinkedIn (of eventueel via e-mail) een notificatie wanneer je je nieuwsbrief hebt gepubliceerd. De inschrijvingen voor je nieuwsbrief en het volledige creatieproces wordt in LinkedIn beheerd.

Het verschil tussen een LinkedIn Newsletter en een LinkedIn Article is dat iemand zich kan inschrijven voor je nieuwsbrief en dat ze een notificatie krijgen wanneer je iets publiceert. Daardoor heb je meer kans dat iemand je nieuwsbrief leest. Articles worden alleen gepubliceerd op je timeline, zonder notificatie.

Heel simpel

Hoe begin je aan een LinkedIn Newsletter?

Van plan om met een Newsletter te starten voor je organisatie? Dat doe je via je Company Page.

  1. Klik op ‘Write article’
  2. Ga in de Article editor naar ‘Manage’ en klik dan op ‘Create newsletter’
  3. Nu kan je je newsletter instellen. Je moet kiezen hoe vaak je je nieuwsbrief wilt publiceren (dagelijks, wekelijks, tweewekelijks of maandelijks).

Je kan tot 5 nieuwsbrieven aanmaken per Company Page.

Nooit zwart-wit

De voor- en nadelen van een nieuwsbrief op Linkedin

Zoals bij elk online kanaal zijn er een aantal voor- en nadelen die je moet afwegen om te bekijken of dat kanaal bij jouw organisatie past.

Voordelen

  • LinkedIn Newsletters zijn (voorlopig toch) gratis.
  • Het is een extra touchpoint in je marketingstrategie om met je volgers te praten over de onderwerpen die je organisatie belangrijk vindt.
  • Door te praten over wat je bezig houdt (en uiteraard: wat je doelgroep interessant vindt), bouw je een sterk merk op.
  • Wanneer je een Newsletter aanmaakt, worden sowieso al je connecties uitgenodigd via een notificatie.
  • Je bouwt een publiek op van geïnteresseerde volgers en gaat een relatie met hen aan.
  • Je kan je publiek op LinkedIn uitbreiden door je Newsletter ook als post te publiceren.
  • Je krijgt meer visibiliteit voor je content binnen LinkedIn omdat de volgers van je nieuwsbrief een notificatie krijgen.
  • Als veel mensen met je nieuwsbriefcontent interageren, beloont LinkedIn dat door je content aan meer mensen te laten zien.
  • Al het bovenstaande kan zorgen voor extra leads/verkoop.

Een aantal van die voordelen zijn hetzelfde als een nieuwsbrief via e-mail: een touchpoint om een relatie met een publiek van geëngageerde volgers op te bouwen, zichtbaarheid voor de content waar je zo hard aan werkt.

Nadelen

  • Het belangrijkste nadeel is dat je geen eigenaar bent van de contactendata. Je kan dus geen export maken van de contacten die ingeschreven zijn voor je nieuwsbrief als je ooit beslist om LinkedIn niet meer te gebruiken of als LinkedIn beslist om de nieuwsbrieffeature af te schaffen.
  • Het is een heel simpele tool die je bijvoorbeeld niet toelaat om A/B-tests uit te voeren.
  • Er zijn geen personalisatiemogelijkheden.
  • Je kan e-mails op LinkedIn niet automatiseren.
  • De nieuwsbrieftool van LinkedIn heeft beperkte analytics.
  • Niet iedereen in je doelgroep heeft een LinkedIn-profiel, wat nodig is om te abonneren (terwijl de meeste mensen wél een e-mailadres hebben).
Dat is de vraag

Doen of niet?

Vandaag heeft een LinkedIn Newsletter maar een beperkt aantal voordelen ten opzichte van een nieuwsbrief via e-mail:

  • Gratis
  • Notificatie naar al je bestaande volgers
  • Mogelijkheid om je publiek op LinkedIn uit te breiden door je Newsletter te publiceren als post
  • LinkedIn beloont engagerende content

Het grote nadeel is dat je geen eigenaar bent van je data en je dus afhankelijk bent van beslissingen van LinkedIn en aanpassingen aan het LinkedIn-platform.

Moet je dus aan de slag met een LinkedIn Newsletter, of niet?

Daarvoor moet je jezelf de basisvraag voor alle marketingacties stellen: wat is je doel? Wil je je bestaande doelgroep op LinkedIn uitbreiden? Bereik je op LinkedIn een ander (bijvoorbeeld anderstalig) publiek als met je e-mail nieuwsbrief? Dan is een LinkedIn Newsletter mogelijk een goed idee.

Stel je zeker ook de volgende vragen: heb je voldoende capaciteit in je team om een extra kanaal te onderhouden? Heb je genoeg content? Kan een LinkedIn Newsletter iets wat je met je huidige e-mail nieuwsbrief niet kan? Als je op die vragen 'nee' antwoordt, dan is het beter om een LinkedIn Newsletter links te laten liggen.

E-mail iets uit het prehistorisch tijdperk? Absoluut niet! Met een sterke e-mailstrategie deel je je content met trouwe én geëngageerde volgers. En dat hoeft met e-mail automation niet eens veel tijd te kosten.

Digitale marketingstrateeg

Wie is Jill?

Als digitale marketingstrateeg heeft Jill van haar reflex om altijd de waarom-vraag te stellen haar beroep gemaakt. Zo heeft ze al heel wat ervaring opgebouwd in digitale communicatie en content marketing binnen verschillende sectoren. Ze werkte al voor klanten als Boerentrots, Djapo, Mobiel 21, Pulso, EDU-tech, Levuur en Vlaamse Kunstcollectie.

Volgende blogpost

Waarom wij geen nieuwe websites live zetten op vrijdag: een stap naar werkgeluk

12 maart 2024 | Lore

Gelukkigere medewerkers behalen mooiere resultaten en een betere relatie met onze klanten. Ontdek hoe geen websites lanceren op vrijdag bijdraagt tot deze doelstelling.