Minder drempels, meer zorg: één platform voor toegankelijke psychologische zorg in de provincie Antwerpen
Recent werd psychologische zorg in de eerste lijn toegankelijker doordat geconventioneerde hulpverleners dit aan een verminderd tarief mogen aanbieden. Op die manier brengen we psychologische zorg dichter bij de burger. Netwerk GGZ Kempen, Netwerk SaRa, Netwerk Emergo en PANGG 0-18 wilden dit geconventioneerd aanbod graag digitaal ontsluiten voor de provincie Antwerpen op maat van de doelgroepen: doorverwijzers en mensen die zorg zoeken.
De resultaten in een notendop
Van een gebundeld aanbod naar een vlotte zoekervaring
Netwerk GGZ Kempen, Netwerk SaRa, Netwerk Emergo en PANGG 0-18 kwamen bij ons aankloppen om hun website Psychologische Zorg Provincie Antwerpen te herzien. De initieel ontwikkelde website bracht psychologische zorg in de eerste lijn weliswaar samen op één plek, maar had enkele duidelijke beperkingen.
De belangrijkste? De website was te weinig afgestemd op de noden van het doelpubliek: doorverwijzers en mensen die zorg zoeken. Bezoekers konden niet zoeken of filteren op locatie of specialisatie van de zorgverleners, en dat terwijl elke drempel voor mensen die een psychologische zorgnood hebben er één teveel is. Bovendien kroop er ook heel wat kostbare tijd in het beheren van de website door medewerkers van de netwerken, die alle content zélf moesten gaan beheren en up to date houden, en kon ook het groepsaanbod te weinig worden uitgelicht.
De tijd was rijp voor een volgende stap: het provinciale aanbod aan geconventioneerde zorg overzichtelijk en laagdrempelig ontsluiten op een nieuwe website, zodat zowel doorverwijzers als burgers die nood hebben aan psychologische hulp vlot een hulpverlener met een goede match kunnen vinden. Een project waar we bij Statik héél graag mee onze schouders onder zetten.
Project info
Project
Een website die alle geconventioneerde zorgverleners van pyschologische hulp in eerste lijn bundelt in de provincie Antwerpen en een portaal dat zorgverleners toelaat om hun informatie zelf te beheren.Expertise
Online strategie, UX & UI, webtoegankelijkheid, webontwikkelingPeriode
2024 - lopend
Drempels maximaal wegnemen zodat iedereen een aanbod op maat kan vinden
Samen met de netwerken gingen we aan de slag om een nieuw en gebruiksvriendelijk platform uit te tekenen. De voornaamste impactdoelstelling van dit project? Het àlle burgers en verwijzers makkelijk maken om op een vlotte en intuïtieve manier een zorgaanbod te vinden dat aansluit bij hun noden. Inclusie en webtoegankelijkheid zijn daarbij belangrijke succesfactoren
De gebruikservaring stond dus centraal: de performante zoekfunctie maakt het intuïtief om zorgverstrekkers te filteren op o.a. locatie, doelgroep of specialisatie. Om die drempels maximaal weg te nemen springt het doorzoeken van het aanbod meteen in het oog op de homepagina - waar je meteen kan zoeken met een vrij zoekveld, via filters of via de kaart. Met die kaart willen we het mensen niet alleen snel een aanbod op maat te vinden, maar ook meteen duidelijk maken aan mensen met een hulpvraag dat er heel wat hulp beschikbaar is, en dat ze dus niet alleen staan.
Elke drempel voor mensen met een psychologische zorgnood is er één teveel. We hebben maximaal aandacht besteed aan het uitbouwen van een laagdrempelige en toegankelijke zoekervaring zodat gebruikers snel een aanbod op hun maat kunnen terugvinden.
Laure Weckx - Digitaal strateeg, Statik
Uiteraard kan er ook met filters in het aanbod gezocht worden. We gingen met de netwerken aan de slag om alle drempels en relevante filters in kaart te brengen. Van evidente zaken als leeftijd, type problematiek en locatie tot misschien minder voor de hand liggende drempels als taal van de zorgverstrekker, toegankelijkheid voor mensen met een rolstoel tot de gemiddelde wachttijd voor een eerste gesprek... het zijn allemaal belangrijke beslissingsfactoren tijdens het zoeken naar hulp. Om mensen niet te overweldigen met alle filtermogelijkheden staan de belangrijkste filters klaar bij de duidelijk zichtbare zoekfunctie op de homepage.


Naar een up to date en efficiënt te beheren platform - voor beheerders én zorgverleners
Maximaal gebruiksgemak trokken we ook door naar de zorgverstrekkers en medewerkers van de netwerken zelf. Ons favoriete Craft CMS bleek een ideale match. Waar zorgverstrekkers vroeger via mail aan hun contactpersoon bij het netwerk moesten vragen om iets aan te passen aan hun aanbod, doen ze dat nu gewoon zelf. Aanpassingen worden niet meer ingegeven door de medewerkers van de netwerken, maar louter gevalideerd voor publicatie. Op die manier is de informatie op de website niet alleen accurater en actueler, we nemen ook frustraties weg bij zowel zorgverstrekkers als medewerkers van de netwerken.
Voor die validatieflow zetten we een systeem op waarbij automatisch de medewerker van het netwerk waartoe de zorgverstrekker behoort een melding krijgt om nieuwe content na te kijken en te valideren voor publicatie. Zij hoeven dus zelf niet uit te zoeken wat ze moeten nakijken en of het wel bij hun netwerk hoort, dat doet de website voor hen.


De netwerken moeten niet langer alle informatie van de zorgverleners updaten en beheren. Zorgverleners kunnen nu zelf aanpassingen doen en de netwerken hoeven dit alleen nog te valideren. Dit zorgt voor een enorme efficiëntieslag bij de beheerders van de website én minder frustraties bij de zorgverstrekkers.
Anton Lecock - Informatiearchitect Statik

Eenvoudige veilige log-in en toekennen van beheerrechten
Uiteraard besteedden we ook de nodige tijd aan het uitdenken van de profielen voor zorgverstrekkers. We kozen er voor om niet te werken met klassieke wachtwoorden, maar om zorgverstrekkers te laten inloggen via hun mailadres. Indien dat gekend is bij de netwerken als een aangesloten zorgverstrekker, dan wordt een unieke code bezorgd via mail waarmee je kan inloggen. Geen gedoe dus met vergeten wachtwoorden en een password-reset-flow, maar een simpele manier om aan te tonen wie je bent.
Een extra complexiteit? Sommige zorgverstrekkers werken in een groepspraktijk of CAW, en willen hun profiel (ook) door iemand anders laten beheren. We voorzagen een extra rol zodat je als zorgverstrekker iemand anders beheerrechten kan geven om jouw account te beheren. Dit kan een zorgverstrekker zelf activeren in hun profiel.

Hoe Statik zich inzet voor gezondheid, welzijn en inclusie
Wist je dat Statik een boontje heeft voor projecten binnen de brede gezondheids- en welzijnssector? Daardoor begrijpen wij de uitdagingen van deze sector ondertussen goed en denken we graag mee na over de beste oplossing voor een bepaalde nood.
Een win-win voor gebruikers en beheerders
Het resultaat? Een intuïtief platform dat het voor het grote publiek eenvoudig maakt om geconventioneerde zorgverstrekkers en een groepsaanbod in hun buurt terug te vinden en contact op te nemen om een afspraak te maken. Met dit platform wordt psychologische zorg in provincie Antwerpen toegankelijker voor iedereen die hulp nodig heeft. Tegelijkertijd biedt het een efficiënte en flexibele tool voor drukbezette zorgverleners én de netwerken voor geestelijke gezondheid. Zo verlagen we samen de drempel om aan mentaal welzijn te werken. Een project naar ons hart!
Ben je ook op zoek naar een digitale partner voor jouw organisatie of netwerk?
Wij denken graag mee na hoe we technologie kunnen inzetten om jouw doelgroep(en) vooruit te helpen.